![]() |
Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: Usprawnienia (/forumdisplay.php?fid=20) +--- Wątek: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) (/showthread.php?tid=55367) Strony: 1 2 |
Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - grissley - 07-07-2025 15:54:00 Chciałbym pozbierać w jednym wątku wszystkie sensowne opcje usprawnienia Ogara 200. Nie chodzi mi o jakiś specjalny tunung (w szczególności wieś-tuning), a głównie o usprawnianie fabryki, korzystanie z rozwoju technologii itp. Fajnie byłoby dodać ceny. Tak na start: 1. Wymiana zapłonu na elektroniczny (jakiej firmy? jaki koszt?) 2. Wymiana gaźnika na Dellorto (który konkretnie model, jakie dysze? Czy może inny? Który uchodzi za najlepszy?) 3. Widzę, że sporo ogarów ma wymienioną manetkę gazu - nie wiem, czy to z musu, czy oryginał jest trefny? 4. Światła: - wstawienie LED ma sens? Są odpowiednie żarówki? Odciążyłoby to instalację trochę... - da się zrobić stop nie zmieniając wyglądu (czyli zintegrować w oryginalnej lampie)? - Przydałyby się kierunkowskazy. Ale wszystkie dokładane kierunki jakie widziałem rujnują wygląd Ogara. Ktoś kojarzy jakiś projekt, w którym to dobrze wyglądało? - Odbłyśnik przedniej lampy to się jakoś regeneruje? 5. Zawieszenie. Na krótkich odcinkach bez znaczenia, aaale na dłuższych pewnie coś lepszego byłoby nie do pogardzenia. Jest coś, co wygląda podobnie jak oryginał, a jest lepsze? Bo jak niektórzy wstawiają takie nowoczesne gazowe na tył to pasuje to jak pięść do oka... 6. Zębatki. Widzę, że ludzie kombinują z ilością zębów. Ma sens zmiana fabryki na coś? 7. Tłumik. Trzymać ori, czy kombinować z czymś innym (np od Simsona)? 8. Chamulce. Coś do usprawnienia? Coś jeszcze? Coś w skrzyni, silniku? Jakieś nieoczywiste zmiany które poprawiają fabrykę? Jakby ktoś mi przyznał opcję modyfikowania wątku bez limitu czasowego to aktualizowałbym pierwszy wpis informacjami jakie się w dyskusji (mam nadzieję) pojawią. RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - romek - 07-07-2025 18:17:23 1. Po pobieżnym sprawdzeniu masz do wyboru chyba najpewniejszy ale najdroższy Rakso Motors (650 zł ), Deluxe o którym opinie są mieszane (385 zł) i samoróbkę od Piotra Ostrowskiego (165 zł ) która ludzie chwała ale tam chyba nie ma opcji żeby ładowac aku. Na pewno unikaj jakichś No-Name a zwłaszcza od takiego gościa z Gorzowa Wielkopolskiego. 2. Z tego co wiem to lepiej się sprawdzają Amale, ale tylko słyszałem więc nie pomogę 3. Paradoksalnie starszy typ z metalowym wkładem był mniej trwały, nowszy z plastikową rączką jest lepszy, aczkolwiek jeśli planujesz kierunki, stop itp to może warto zastosować cały zestaw manetek z jakiegoś współczesnego pojazdu ? 4. Przy CDI nie ma to sensu, a przy oryginalnym zapłonie nie ma możliwości ![]() 5. Jeśli chodzi o tył to podobno dobre są współczesne zamienniki niby na wzór oryginału, nie wiem czy one czasem też gazowe nie są. 6. Zależy czy chcesz mocniejszy czy szybszy taka zębatkę zdawcza dajesz przy remoncie, ot tyle. 7. Nie widzę potrzeby 8. Jak wyżej, tylko żeby to było sprawne. RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - tomangelo - 07-07-2025 19:11:31 Filtr na przewód paliwa chyba też dobra opcja, zawsze łatwiej czyścić filtr niż gaźnik. Przy zamianie samego przewodu na przezroczysty, to nie każdy przezroczysty materiał jest dobry do benzyny, więc trzeba się upewnić że montowany przewód jest odporny na oleje i benzyny. Gumowe są pewniejsze, ale nie widać w nich paliwa (chyba że przez filtr). RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - Quake96 - 07-07-2025 19:21:24 Ja proponuję na siłę nie ulepszać tego co tego nie będzie wymagać ![]() Z gaźnikami to nie wiem, ja się trzymam oryginalnego, ale wiem tyle, że na pewno nie współczesne zamienniki niejakiego k60b. O reszcie się nie wypowiem. Zapłon to jak już pisałem w innym wątku, jeśli chcesz to pakuj coś lepszego (ten od Piotra Ostrowskiego jest dość często polecany), ale jeśli nie planujesz tu nic więcej wyciskać z silnika to oryginał zostawiłbym w spokoju. Manetki gazu też nie ruszaj, tym bardziej jeśli będziesz miał tą plastikową. To po prostu działa, nie widzę sensu zmieniać czegoś takiego. Ze światłami to już większa zabawa. Przede wszystkim żadnych LEDów. Niech to będzie coś co ma homologację i świeci jak należy a nie innym w oczy. Jeśli nie chcesz za bardzo odbiegać od oryginału w kwestii wyglądu to za wiele nie zdziałasz. Do oryginalnej lampy pasują jedynie oryginalne żarówki. Tu polecam po prostu wsadzić jednowłóknową żarówkę 12v 21W, typową dla kierunkowskazów w starszych samochodach. Światła drogowe i tak nie są wymagane, a szczerze mówiąc to oryginalna prądnica i tak za wiele nie wyciska. Dla oryginalnych cewek świetlnych jest to moim zdaniem najlepsze rozwiązanie. Jeśli nie, to jedynie tak jak oryginalnie 6v 15/15W. Z tyłu też nie ma co kombinować. Kierunkowskazy od razu bym po prostu sobie darował, tak jak i światło STOP. Jakbyś tego nie zrobił, zaburzy to już wygląd oryginału, no chyba że ci to nie przeszkadza, to wolna droga ![]() W kwestii zawieszenia jak najbardziej można sobie poprawić, ale znów kosztem wyglądu. Raczej nie znajdziesz nic co będzie wyglądać jak oryginał a działać lepiej, zwłaszcza z przodu, który moim zdaniem prędzej należałoby ulepszać niż tył. Co do zębatki to do 200 po prostu załóż 13z z przodu. Fabrycznie stosowano 11z lub 12z, ale z mojego doświadczenia wiem, że są za małe. Silnik ma dosyć mocy aby jeździć i na 13z a dzięki temu zyskasz komfort jazdy ze stałą prędkością na 3cim biegu. Przy mniejszych osobiście miałem z tym wyraźny problem, bo albo motorower usilnie przyspieszał, albo dusił się bo dostawał już za mało gazu. Na 13z można spokojnie utrzymywać stałą prędkość. Tłumik i hamulce to kolejny bezsens. Chcesz za dużo poprawić, choć nawet jeszcze nie wiesz czy jest w ogóle sens ![]() Także generalnie polecam zacząć od solidnego oryginału, a potem wedle doświadczeń zmieniać to co uznasz za słuszne. Pamiętaj tylko, że czasem lepsze jest wrogiem dobrego ![]() EDIT: Cytat:Filtr na przewód paliwa chyba też dobra opcja, zawsze łatwiej czyścić filtr niż gaźnik. Z filtrami trzeba uważać. Mieszanka do dwusuwa ma w sobie olej, który jest bardzo ważny, a nie wiem czy każdy filtr będzie ten olej przepuszczał, czy przypadkiem nie będzie go odfiltrowywał. Ja już dawno temu dałem sobie spokój z filtrami paliwa i po prostu dbam o czystość zbiornika. Co do węży to żadnego przezroczystego badziewia. Ten igielit szybko twardnieje i pęka przy próbie ruszenia. Tylko zbrojony przewód paliwowy w normalnej gumie. Na paliwo nie ma co patrzeć, jak chcesz sprawdzić czy leci to wystarczy zdjąć przewód z gaźnika. RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - romek - 07-07-2025 19:43:08 Jeszcze pytałeś o odbłyśnik, tak, można regenerować ale można kupić współczesny razem z kloszem - jest skonstruowany inaczej, ale pasuje. Z filtrami nie miałem problemu zarówno papierowe jak i siatkowe , ba nawet ostatnio się przekonałem że przez papierowy może przepłynąć sam olej ![]() RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - Bob_Harley - 07-07-2025 20:42:40 jest tańsze rozwiązanie niż pakowanie gaźnika Amal lub Dellorto - chińskie PZ19, niestety nie moge go w 100% jeszcze polecić bo jestem w fazie testów (dobieranie dysz bo świeca ciągle biała), ale wstępnie jest niebo a ziemia względem Jikova, na prostej leciałem 67kph na zębatce 12z bo silnik się kręci jak głupi, bez zalewania i to wszystko na platynce xD Ale to wypowiem sie więcej jak juz przetestuje wpełni ten gaźniczek. No i koszt takiego rozwiązania to jest 100zł za (NOWY) gaźnik z króćcem ssącym którego trzeba odpowiednio podpiłować i wtedy pasuje normalnie do cylindra czeskiego. RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - grissley - 08-07-2025 02:49:00 (07-07-2025 18:17:23)romek napisał(a): 1. Po pobieżnym sprawdzeniu masz do wyboru chyba najpewniejszy ale najdroższy Rakso Motors (650 zł ), Deluxe o którym opinie są mieszane (385 zł) i samoróbkę od Piotra Ostrowskiego (165 zł ) która ludzie chwała ale tam chyba nie ma opcji żeby ładowac aku. Na pewno unikaj jakichś No-Name a zwłaszcza od takiego gościa z Gorzowa Wielkopolskiego.A Gemo (pomińmy na razie cenę): https://www.4jawa.com/produkt/3254/zaplon-elektroniczny-gemo-d06-12v-pojedynczy-cylinder-jawa-50-typ-20-21-23-550-555 ? (07-07-2025 18:17:23)romek napisał(a): 2. Z tego co wiem to lepiej się sprawdzają Amale, ale tylko słyszałem więc nie pomogęAmal to ten od Simsona? (07-07-2025 18:17:23)romek napisał(a): stop upchniesz ale trzeba rzeźbić. Pamiętaj że powinien się on zapalać również po wciśnięciu przedniego hamulca więc warto zrobić z manetkami jak wyżej napisałem. (07-07-2025 18:17:23)romek napisał(a): Kierunkowskazy od razu bym po prostu sobie darował, tak jak i światło STOP. Jakbyś tego nie zrobił, zaburzy to już wygląd oryginału, no chyba że ci to nie przeszkadza, to wolna drogaCo do stopu i kieunków to na tył mogłoby podejść coś takiego, o ile byłoby w rozmiarze idealnie dopasowanym do tablicy motorowerowej: ![]() Jeśli te kierunki i stop byłyby cieniutkie i pod dymionym kloszem, to nieużywane powinny być niewidoczne. Nawet samemu można by to zrobić, ale nie chce mi się i nie wiem, jak to z legalnością wtedy. Ewentualnie jakieś takie maleństwa, których w zasadzie nie widać: ![]() A na przód to nie wiem. Może naklejki na golenie? Będzie widać... Albo jakieś takie maleństwa też: ![]() Albo takie coś, chyba też w zasadzie niezauważalne: ![]() Ale z przodu nie ma jak kabelkowa ukryć, więc nie wiem. No i sterowanie trzeba by wymyślić. Chyba za dużo rzeźby. RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - Bob_Harley - 08-07-2025 08:55:43 tego typu migacze i stop moim zdaniem będą wyglądać troche odpustowo że tak powiem xD U mnie to wygląda tak: [attachment=23660] A migacze ładnie świecą bo żarówki są 23W i nawet ładowania nie mam tylko co jakiś czas ładuje aku prostownikiem. i przełącznik mam na kierownicy razem z migaczami i klaksonem taki jak od współczesnego skuterka. W przyszłości mam zamiar zrobić tak że wstawić CDI żeby ładowanie było, wszystkie żarówki LED żeby brało mało prądu i przednia żarówka barwy białej ciepłej żeby nie było bardzo widać że to LED, do tego gaźnik PZ19 z odpowiednimi dyszami i myśle że ogarek 200 bedzie jeździł jak współczesny sprzęt RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - grissley - 08-07-2025 14:46:14 Dobra, migacze to jest już bardziej tuning, niż usprawnienie fabryki ![]() Fajnie byłoby uporządkować temat zapłonów i gaźników. W zapłonach jest rozrzut od 150 do tysiąca, w gaźnikach też kilka opcji bez jednoznacznego wskazania typu "opcja x z dyszami y i cośtamcośtam jest totalnie bezproblemowa i działa". @Quake96 - jeśli u mnie się pojawi dwusetka to na pewno poleci tam elektroniczny zapłon i nowy gaźnik. Po to, żeby było bardziej bezobsługowo, pewniej i czyściej. Co do innych usprawnień to się zobaczy (naprawa/renowacja to osobny temat) RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - Norweski Zomowiec - 08-07-2025 15:31:02 Ja się założę, że jak wsadzisz dellorto sha 16, to będzie bardzo dobrze działać RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - grz3513k - 08-07-2025 16:12:26 (08-07-2025 14:46:14)grissley napisał(a): W gaźnikach też kilka opcji bez jednoznacznego wskazania typu "opcja x z dyszami y i cośtamcośtam jest totalnie bezproblemowa i działa". Jeżeli będziesz miał orginalny cylinder to amal 16 i nie trzeba zmieniać dysz zakładasz drobna regulacja i jeździsz RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - romek - 08-07-2025 22:41:54 Jeszcze taka przeróbka mi się przypomniała to łogór200 mi mówił że oryginalny pręt do zmiany biegów warto zastąpić rozwiązaniem z pręta gwintowanego m6 i dwa przeguby kulowe. Koszt żaden a poprawi to precyzję wbijania biegów. RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - Quake96 - 08-07-2025 23:09:50 (08-07-2025 22:41:54)romek napisał(a): Jeszcze taka przeróbka mi się przypomniała to łogór200 mi mówił że oryginalny pręt do zmiany biegów warto zastąpić rozwiązaniem z pręta gwintowanego m6 i dwa przeguby kulowe. Koszt żaden a poprawi to precyzję wbijania biegów. Że co? ![]() Ludzie, nie wymyślajmy już na siłę, bo zaraz wyjdzie, że z tych "usprawnień" to wyjdzie cały nowy motorower. RE: Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - romek - 09-07-2025 00:06:21 No u mnie na przykład żeby 2 nie wypadła trzeba ją wbić z wyczuciem a i tak nie zawsze wejdzie dobrze. Moja w tym wina bo przy remoncie szkoda mi było pieniędzy na nowy ten wspaniały prosty automat. Pewnie taka przeróbka by pomogła troche. Niemniej takiej przeróbki nie robiłem bo zależy mi na 100 procent oryginalnym wygladzie i prędzej ten silnik wróci na stół choć jeśli w temacie kosztów to Ogar z zakupem i zrobieniem kosztował mnie prawie 8.000 zł , a nie robiłem chromów ![]() Romet Ogar 200 - usprawnienia wszelakie (wątek zbiorczy) - łogór 200 - 09-07-2025 00:12:50 (08-07-2025 23:09:50)Quake96 napisał(a):(08-07-2025 22:41:54)romek napisał(a): Jeszcze taka przeróbka mi się przypomniała to łogór200 mi mówił że oryginalny pręt do zmiany biegów warto zastąpić rozwiązaniem z pręta gwintowanego m6 i dwa przeguby kulowe. Koszt żaden a poprawi to precyzję wbijania biegów. Panie przeciez tam sa takie luzy na tej wajsze i tak to jest wszytsko wypierdziane jak prezydenckie nachy,koszt śmiechu warte a różnica jest naprawdę spora,ktoś kiedy jeszcze chyba na tym „bożym” forum poszedl o krok dalej i do tego rozwiazania dolozyl sprezyna,zeby ta śmierdząca wajcha tak nie opadala przy zapinaniu kolejnych biegow Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk |