Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Silnik s 38 wytarty karter - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet Motors (/forumdisplay.php?fid=228)
+--- Dział: RM - Problemy techniczne - Silnik, przeniesienie napędu (/forumdisplay.php?fid=231)
+--- Wątek: Silnik s 38 wytarty karter (/showthread.php?tid=54120)



Silnik s 38 wytarty karter - Orfeus - 09-06-2023 20:50:17

Cześć,

mam, pytanie, problem i chciałbym szanownych rometowców prosić o poradę. Zaplanowałem wymianę wału z moim komarze (s38 1975 r. produkcji). Otóż po rozdzieleniu połówek silnika zauważyłem, że przeciwwaga tarła o karter. Załączam foto. I teraz pytania:
1. Jak to możliwe, wydaje mi się, że ostatnio silnik był składany w fabryce.
2. Czy to powazna wada? Kupiłem wał duells chciałbym żeby chodził prosto a nie wycierał mi karter.
3. Co można zrobić żeby nowy wał nie tarł? Grubsza uszczelka? Mam dwie do wyboru, papier z zestawu jaki zawsze dołączają do krygielitowych i jedzie do mnie krygielitowa niego grubsza.

4. Jak zmiana grubości uszczelki może wpłynąć na dystansowanie skrzyni? Krygielitowa generalnie wydaje się lepsza. A tak w ogóle czy krygielitową między karterami trzeba smarować sylikonem czy nie?

Nie wiem jak tu dodać zdjęcia. Umieściłem w linku.

https://ibb.co/wggvDgp
https://ibb.co/RBmdy7v
https://ibb.co/bgkYgS3


RE: Silnik s 38 wytarty karter - Debesta - 09-06-2023 22:41:58

Nie dawaj grubszej uszczelki, jeśli wał z zamontowanymi łożyskami ma NIE WIĘKSZĄ szerokość jak oryginał. Tarł bo pewnie był srogi luz na łożyskach, oraz w przeszłości ktoś chciał opatentować nowy ściągacz do Magneto składający się ze śrubokręta i przecinaka.


RE: Silnik s 38 wytarty karter - wazniak96 - 10-06-2023 01:30:19

Z tarciem to tak jak Debesta mówi albo po prostu ktoś tak złożył silnik. Co do uszczelek to o ile różnica idzie rzędzu 0.1-0.3mm to nie bawiłbym się w żadne dystansowanie skrzyni. Nigdy nie dystansowałem skrzyni jakoś specjalnie w s38/023 i nigdy problemu z biegami nie miałem (zakładając dobry stan trybów) gdzie składałem też silnik z puzzli i nawet nie pamiętam czy dawałem jakiekolwiek podkładki pod jakiekolwiek tryby (poza wałkiem startera). W każdym razie polecam najpierw skręcić kartery ze skrzynią i uszczelką ale bez wału i przetestować działanie. Pamiętaj, że z biegami w rączce też gra rolę stan samej manetki więc jak jedynka będzie wyskakiwać a grzebień zjechany to się nie dziw Tongue
Co do sylikonu na kryngielit to niby pod kapę sprzęgła dodaję tylko grubą warstwę smaru na uszczelkę i nigdy to nie ciekło ale między kartery dla pewności zawsze daję cienką warstwę. Po co się później wkoorwiać i rozpoławiać silnik kolejny raz Tongue Dużo też zależy od stanu przylgni ale skoro mówisz, że raczej nikt nie grzebał to zakładam że jest spox Smile


RE: Silnik s 38 wytarty karter - Orfeus - 10-06-2023 11:08:13

Dzięki za pomoc!


RE: Silnik s 38 wytarty karter - Orfeus - 10-06-2023 13:44:34

Mam jeszcze jeden problem. Zdjąłem dwa łożyska od strony magneta. Okazało się, że nie było między nimi podkładki dystansowej. Być może dlatego wał się przemieścił i przytarł karter? Jednak silnik ktoś wcześniej rozkładał.
W każdym razie, przejzalem szybko sklepy internetowe i póki co, nie znalazłem do kupienia. Czy Ktoś z Was może dysponuje wymiarami takowej? Może też wiecie czy ona powinna być utwardzana tak jak ta podkładka pod koszem sprzęgła?