Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Kupujemy zdrowego zweitakta (z forum Wartburg Klub Polska) - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Po godzinach (/forumdisplay.php?fid=22)
+--- Dział: Cztery kółka (/forumdisplay.php?fid=165)
+--- Wątek: Kupujemy zdrowego zweitakta (z forum Wartburg Klub Polska) (/showthread.php?tid=50944)



Kupujemy zdrowego zweitakta (z forum Wartburg Klub Polska) - Dawdzio - 07-08-2020 11:29:50

Z zaskoczeniem odkryłem, że forum Wartburg Klub Polska zniknęło. Po krótkim dochodzeniu wyszło na jaw, że przenieśli się na grupę facebook. Na szczęście w pamięci telefonu zapisany miałem poniższy temat autorstwa Sikora, a opracowany wspólnie przez użytkowników. Z powodu zamknięcia forum pozwalam go sobie, po niewielkiej obróbce stylistycznej kilku literówek, lecz bez zmieniania treści, wkleić tu "dla potomności".

Cytat:Jako, że Jongpa podrzucił pewien pomysł postaram się go zrealizować. Czyli krótki tutorial, co sprawdzić przed kupnem warba. Z racji moich przekonań dokonam opisu o 353, dopisujcie pod spodem co jeszcze.

A więc:
1. Ranty przednich błotników. Jeśli nawet z zewnątrz wyglądają ok, zedrzeć nadkola i sprawdzić od spodu.
2. Podłoga wywalić, przednia wycieraczkę i zajrzeć pod fotele i pod tapicerką w bagażniku. Bagażnik w kombi - głównie prawy i lewy róg pod podłogą w tylnej części pojazdu oraz ścianki boczne w kabinie.
3. Progi. Jeśli nie są całe zgnite trzeba zajrzeć przy kołach, tam gdzie są te zawijasy.
4. Drzwi. Nawet jeśli wyglądają na zdrowe zajrzeć do środka i popatrzeć czy na dole nie dzieje się coś nieciekawego. Ramki okien, lubią korodowć przy poszyciu. Przy zdjętej tapicerce obejrzeć prowadnice opuszcznych szyb, jeśli są skorodowane, szyba zacznie w krótkim czasie wyczyniać hopsztosy. Sprawdzić, czy drzwi trzymają się w zawiasach (poruszać przy otwartych w górę i w dół) oraz czy w miarę lekko się zamykają oraz czy występuje charakterystyczny odgłos zamykania (trudno to opisać słowami, jest taki 'suchy', w przeciwieństwie do dzwonienia drzwi źle spasowanych). Sprawdzić drożność otworów spustowych w drzwiach i progach (jak ktoś nieumiejętnie robił konserwację to otwory będą zalepione).
5. Obejrzeć zgrzewy pasa tylnego w bagażniku, jakiekolwiek podejrzane działania wskazują na wymianę pasa.
6. Przyjrzeć się wszystkim otwieranym elementom, czy nie są przekoszone, dobrze się otwieraja i nie ma problemy z zamknięciem.
7. Tylne błotniki, tak jak w przypadku przednich.
8. Sprawdzić, czy mechanizm szyberdachu (włączając w to pokrętło) chodzi lekko i bez zacięć.
9. Rama. Młotkiem w kielichy, jeśli dają głuchy dźwięk, to prowdopodobnie nadgnite lub pęknięte. Zabujać autem, jeśli błotnik porusza sie względem reszty nadwozia, to mamy pękniety. Okolice pompy hamulcowej, podłubać śrubokrętem - nieszczelna pompa przyspiesza korozję na tym elemencie. Mocowanie sanek silnika przy spwach, młotek i śrubokręt w dłoń. Auta z chłodnicą za silnikiem, podłubać śrubakiem pod chłodnicą, lubią tam sie gnieździć zakamuflowane rude.
10. Zawieszenie. Potelepać wszystkimi kołami w rózne strony jakiekolwiek stukanie wskazuje na zużycie silentblocków i/lub łożysk. Amortyzatory: ugiąć auto, jeśli po puszczeniu zakołysze się, amorki do wymiany. Na poniesionym aucie sprawdzić stan tylnych wachaczy (szczególnie mocowanie amortyzatora i sprżeżyny. Obejrzeć gumy drązka stablizatora. Przednie górne wahacze sprawdzić czy talerze są nieruchome i na swoim miejscu.
11. Pedały. Zobaczyć czy nie bujają się na boki, jeśli tak, czeka nas upierdliwa wymiana wałka.
12. Obejrzeć gumy na sworzniach kulistych przedniego zawieszenia i manszety. Nie powinny być popękane i sparciałe.
13. Półośki. Nie powinny stukać przy skręconych kołach i dzwonić przy ruszaniu. Na podniesionym aucie złapać za półośkę i koło, pomiędzy nimi nie powinno być luzu.
14. Sprzęgło. Sprawdzić czy nie ma zbyt dużego luzu na pedale i czy przy wciskaniu nie chrupie, sprawdzić czy się nie ślizga i obejrzeć linkę, czy pancerzyk nie jest popękany.
15. Skrzynia. Sprawdzić poziom, oleju i czy nie jest przepracowany i czy nie ma nadmiernych wycieków. Nie powinna zbyt mocno wyć, a biegi się powinny przełączać bez oporów i zgrzytów. Sprawdzić czy działa wolne koło i czy nie szarpie przy dodawaniu gazu. Biegi pomiędzy powinny sie przełączać bez sprzęgła bez zgrzytów przy odczekaniu kilku sekund pomiędzy położeniami bieg - luz - bieg. W wersji z biegami przy kierownicy sprawdzić luzy na wodzikach i obejrzeć czy przeguby nie poparciały. W modelu z biegami w podłodze sprawdzić czy tuleja, w której porusza się drążek poziomy (pod podłogą) nie jest zgnita oraz guma przy misce przy wlocie do skrzyni cała (bo zostaniecie z aktualnym biegiem jak to pierdyknie). Gdy drążek lata, ale biegi działają, to nic złego nie jest, tylko padła/pękła sprężyna i/lub półpanewki na dźwigni pionowej.
16. Silnik. Sprawdzić stan świec, rozgrzany silnik nie powinien prawie w ogóle kopcić, pokręcić kołem pasowym i posłuchać czy nie stuka. Włożyć sługi trzpień (np. śrubokręt) w otwór świecy i pokręcając kołem pasowym sprawdzić luzy na korbowodach. Posłuchać łożysk na pracujacym silniku. Powinno byc słyszalne tylko terkotanie bez żadnych szumów. Sprawdzic łozyska alternatora czy nie mają luzów i nie piszczą. Obejzeć pasek klinowy czy nie popękany i nie sparciały. Obejrzeć przwedy chłodnicze czy nie są popękane i czy układ nie ma wycieków. Łożyska na wałku pompy wody, po zdjeciu paska, powinie się obracać z lekkim wyczuwalnym oporem, bez pisków. Nadmierny opór lub całkowity luz oznacza rychły ich zgon. Dobrze, gdy na obudowie wałka jest wmontowana kalamitka. Sprawdzić czy przypadkiem jakiś sprytny inaczej nie zapchał awaryjnego przepustu płynu przed łożyskiem od strony pompy.
17. Elektryka jak w każdym aucie. Posprawdzać czy wszystko działa, nie ma zwarć czy nie wywala bezpieczników.
18. Maglownica. Sprawdzić ustawienie kierownicy przy jeżdzie na wprost, sprawdzić czy nie ma luzów na drożakach i na końcówkach. Obejrzeć gumy na końcówkach i maglownicy.
19. Hamulce. Sprawdzić poziom i czystość płynu w zbiorniczku, czy pedał nie rośnie. Obejrzeć wszystkie połączenia i przewody, czy nie ma wycieków, czy metalowe przewody nie są skorodwane a gumowe poparciałe. Zwrócić uwagę na odpowietrzniki, czy nie są skorodowane lub objechane. Sprwdzić stan klocków, i najlepiej gum uszczelniających w zaciskach. Ręczny powinien brać równo na oba koła, dźwignia nie powinna spadać z zębatki. Sprawdzić stan linek, czy poruszają się bez większych oporów pociągajac za nie od spodu sprawdzić czy uruchamiają prawdiłowo tylne hamulce. Pancerzyki nie moga być popękane. Sprawdzić, czy na końcówkach linek od ręcznego przy dźwigni nie zastosowano tulei dystansowych (stosowane, gdy bębny są przetoczone na duży nadwymiar). Przeprowadzić jazdę próbną, na równej prostej drodze, rozpędzić pojazd do ok. 40km/h i zdecydowanie zahamować. Nie powinno nas ściągać w żadną stronę.
20. Obejrzeć opny, nierównomierne zużycie wskazuje na złą geometrię zawieszenia lub jego usterki.

I to by było na tyle. Oczywiście warb który spełni te wszystkie wymagania powinien być ideałem, a wiadomo, że takich juz jak na lekarstwo. To jest opis tego co się powinno sprawdzić, ale zdaję sobie sprawę, że raczej niewiele aut spełni te wymagania.

21. Wnętrze. Sprawdzić, czy fotele (zwłaszcza kierowcy) trzymaja na każdym zębie podczas składania oparcia (po czasie 'najpopularniejsze' ustawienie schodzi o ząb niżej).
22. Wydech. Sprawdzić czy przedni tłumik (komora rozprężeniowa) jest oryginalny (jest bardziej okrągły i ma logo IFA) i czy nie jest przesadnie skorodowany. Obejrzeć czy kolano wychodzące z tłumiak jest całe i nie pogięte. Na pracującym wydechu przytkać delikatnie rurę wydechową i sprawdzić szczelność układu. Górna część środkowego tłumika dokładnie w centralnym punkcie lubi se przegnić. Wystarczy poświecić latarką na podłogę i już widać czy jest wilgotny, czarny nalot czy nie. Sprawdzić wieszaki środkowego i końcowego tłumika. Guma nie powinna być popękana i nie powinna odłazić od blaszek.

Dopisujcie pod moim postem swoje sugestie, a ja będę je dopisywał do pierwszego posta, żeby nie trzeba byłe tego szukać po całym wątku.
PozDDRo!
-Sikor, dnia 14.08.06



Wklejam jeszcze z tego tematu wypowiedź Konesera z 15.08.06 na temat zakupu wersji czterosuwowej:
Cytat:Ja zaczne odnośnie modelu 1.3:
Wystarczy jak napiszemy punkty dotyczące jednostki napedowej (reszta w końcu jest taka sama jak w 2T i wystarczy skopiować)

1. Silnik nie moze posiada żadnych wycieków ani przepoceń, jego praca musi równa i cicha, sprawdzić stan oleju. Zdjąć osłone rozrzadu i oblukać dolne koło rozrządu (lub dotknąć ręką) tryby na kole nie moga posiada żadnych fałd i widocznych oznak zurzycia (w przypadku zurzycia może dojść do ścięcia ząbków w pasku rozrzadu i co za tym idzie dokonać spustoszenia w silniku). Kontrolka oleju musi gasnąć zaraz po zapaleniu silnika (nie może gasnąć równomiernie z kontrolką ładowania - jesli sie tak dzieje ktoś nas chce zrobić w bambuko), nie może takze zapalać się w czasie jazdy. Z rury wydechowej nie może wydostawać się żaden widoczny dym (jedynie tzw. sam wiatr).
2.Skrzynia biegów, dopuszczalne jest drobne przepocenie (ten typ tak ma). Biegi musza wchodzić płynnie i bez zgrzytów. Najepiej włączyć wsteczny i energiczne ruszyć do tyłu - jesli ze skrzynia nie ma problemów wsteczny nie wyskoczy.