Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
MZ TS 150/125 - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Chłopcy Rometowcy (/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Dział: Forumowa Wikipedia (/forumdisplay.php?fid=107)
+--- Wątek: MZ TS 150/125 (/showthread.php?tid=50777)



MZ TS 150/125 - Szabla - 20-06-2020 00:25:06

MZ TS 150/125 - Motocykl produkowany przez VEB Motorradwerk Zschopau (MZ) w okresie od czerwca 1973 r. do sierpnia 1985 r. Miał zastąpić model ES, a zarazem być kontynuacją krótkiej, ale udanej serii ETS. Sama nazwa to skrót od: Telegabel-Schwinge, lub Trophy Sprint - widać tę nazwę na paru wczesnych prospektach, między innymi tu:



Motocykle były dostępne w wersji standardowej, oraz luksusowej. Główną różnicą było zastosowanie chromowanej nakładki na baku, do której guma była wciskana na zaczepy, a w wersji bez tej nakładki naklejana.



Dodatkowo motocykle były wyposażone w dwa typy kierownic - wąską i niską, oraz wysoką i szeroką. Widać to na powyższym zdjęciu.


Pierwsza seria motocykla wychodziła w latach 1973-1976. Posiadała ona silnik identyczny jak w MZ ES o oznaczeniu MM 150/2 z wkręcanym korkiem oleju i charakterystyczną zagiętą dźwignią zmiany biegów, oraz posiadała zawieszenie z motocykla ETS o średnicy 32mm, lecz widelec nie miał charakterystycznych harmonijek, tylko krótkie osłony goleni. W parze z tym zawieszeniem szedł przedni błotnik na cienkich pałąkach. Migacze z przodu były mocowane do lampy, która posiadała w sobie prędkościomierz, a z tyłu, podobnie jak lampa, wprost do błotnika, który miał nieco inny kształt niż w późniejszych wersjach. Stosowano wydechy zapożyczone z poprzednich modeli, można je rozpoznać po zciętej końcówce.Zdarzały się białe końcówki kierownicy (widać to na prospektach)

MZ TS w pierwszej wersji:





W roku 76 zmieniono zawieszenie na nowe 35mm, przedni błotnik oraz wydech na prosty. Stosowano zamiennie błotniki tylne nowego i starego typu, podobnie jak długie gumy na lagi, nie zależnie od wersji. Silnik pozostał bez zmian.

MZ TS w drugiej wersji:



Rok później zmieniono silnik na MM150/3. Z zewnątrz różnił się tylko wyjściem na obrotomierz w wersji luksusowej, oraz gumowym zatykanym korkiem oleju, zamiast metalowej śruby. Silnik został bardzo unowocześniony w środku. Wzmocniono wał, dostał łożysko na główce korbowodu zamiast tulejki, co pozwoliło zmienić mieszankę 1:30 na 1:50. Zmieniono również sprzęgło, oraz sposób mocowania simmeringów. Nie były już mocowane w karter, tylko w płytkę przykręcaną do karteru, co było o wiele mniej problematyczne. W samych motocyklach w wersji luksusowej zmieniła się lampa, nie było już w niej licznika, i pojawiły się mocowania zegarów, połączone z mocowaniami kierownicy. We wszystkich sztukach stosowano już nowy typ błotnika tylnego, choć z samego początku można było trafić na sztukę ze starym. W trakcie produkcji zmieniono sposób mocowania przednich migaczy, i mocowano je do dolnej półki zawieszenia. W 82 roku zmieniono korek baku.

MZ TS w trzeciej wersji:






Zegary:
Od początku produkcji stosowano takie liczniki:



Pod koniec wychodziły podobne do tych z pierwszych ETZ 250, tylko obrotomierz nie posiadał kontrolek, a prędkościomierz miał je mniejsze, odpowiadały za wskaźnik luzu oraz ładowania.



Korki:
Na początku do TS leciały korki z okazji sześciodniówek:



A od 82 roku z okazji 60 fabryki:



Czasem można było pod korkiem znaleźć miseczkę do odmierzania oleju:



Naklejki i malowanie:

MZ wychodziły w dwóch typach naklejek, lub bez.
Najczęstszy typ, czyli czarny napis, na przezroczystym tle:



Rzadko spotykane, czyli na srebrnej folii, które widzimy tutaj:



TSki były malowane w następujących kolorach: czerwony, ciemno niebieski, jasno niebieski, żółty, zielony, A w wersjach eksportowych również na czarno i srebrno.
Rama, i dolna część lag była czarna, błotniki oraz półki srebrne

Różnice między 125, a 150:



Cylindry jest bardzo łatwo poznać, ponieważ są znakowane przy kolanku:





Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.


RE: MZ TS 150/125 - Jorginsson - 20-06-2020 09:19:49

Bardzo fajne opracowanie bardzo porządnego, śmiało można to dziś powiedzieć - kultowego motocykla. Osobiście bardzo go lubię, to chyba jedyna maszyna, która zasiała we mnie myśli o zdaniu prawo jazdy na motocykl - bo może wstyd się przyznać, ale póki co żadnych "lejców" sobie jakoś nie wyrobiłem Wink


RE: MZ TS 150/125 - Szatek - 20-06-2020 16:40:22

Profesjonalnie napisany tekst - na pewno przyda się wielu osobom Wink


RE: MZ TS 150/125 - Wiktor2002ZPL - 01-09-2020 16:34:24

Bardzo dobrze, szczegółowo napisany tekst, świetnie dobrane zdjęcia ukazujące "co autor miał na myśli" - szacunek Big Grin


RE: MZ TS 150/125 - Emwu96 - 15-09-2022 01:19:08

(20-06-2020 00:25:06)Szabla napisał(a):  TSki były malowane w następujących kolorach: czerwony, ciemno niebieski, jasno niebieski, żółty, zielony, A w wersjach eksportowych również na czarno i srebrno.
Rama, i dolna część lag była czarna, błotniki oraz półki srebrne

A co z kolorem RAL 2002 (MZ ORANGEROT)?
Wydaję mi się, że ten pomarańczowo/czerwony również często występował, m. in. to ten (tak na 99%), który pokazałeś w grafice z boczną naklejką TS150.