Ogar 200 oś wachacza tył! - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: Problemy techniczne - Zawieszenie, układ hamulcowy, koła (/forumdisplay.php?fid=223) +--- Wątek: Ogar 200 oś wachacza tył! (/showthread.php?tid=47505) |
Ogar 200 oś wachacza tył! - Mariusz1993 - 19-09-2018 13:27:51 Witam, mam problem z osią wachacza , jest tam okropny luz , także jazda jest praktycznie nie możliwa, zakupiłem oś wachacza wraz z tulejami, mógłby mi ktoś podpowiedzieć jak się do tego najlepiej zabrać? Jestem zupełnym laikiem i zaczynam swoją przygodę z tym motorkiem, nie chciał bym czegoś przez głupotę zepsuć na dobre, proszę o wyrozumiałość i z góry dziękuje!! RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - joozek - 19-09-2018 15:35:17 Musisz usunąć z ramy stary zestaw, zamontować nowy i tyle. Tylko, że z Ogarami tak to jest, że jak nie będziesz myślał, to się nie da ... :) Powinieneś zaopatrzyć się, po pierwsze w dobre klucze, np oczkowe lub nasadowe, porządny młotek i zestaw palnik gazowy. Najpierw zdemontuj starą oś. Odkręć nakrętki z obu stron i spróbuj wybić oś. Jeśli nie idzie, przerwij tą czynność i podgrzej palnikiem z obu stron, głownie oś, tuleje w wahaczu i tuleje w ramie. Nagrzewaj do ok 300, 400 st, ale nie wypalaj. Po podgrzaniu zostaw na 5, 6 min i spróbuj znów wybić. I tak do skutku. Musisz wiedzieć, że stara oś i tak jest do wyrzucenia, ale tuleje w ramie nie koniecznie. Po wywaleniu starych tulei z wahacza i samej osi, wyczyść wszystko np szczotką drucianą lub papierem ściernym, zwłaszcza z resztek tulei pcv. Czas na składanie. Najpierw tuleje pcv w wahaczu, należy je wprasować na sucho, bez smaru, potem tulejki metalowe. Jak nie masz prasy do wciskania, możesz to zrobić w dużym imadle z nakładkami ochronnymi. Tych tulei nie wbijaj młotkiem, maja być wprasowane osiowo. Teraz czas na tuleje metalowe w ramie. Włóż w nie nową oś, jeśli ma luzy na boki to one (tuleje) też sa do wymiany. Wybijasz po podgrzaniu, z przeciwnej strony prętem fi 10 lub fi 8. To są takie tulejki https://allegro.pl/tulejka-metalowa-wahacza-romet-ogar-komar-i7551301907.html To chyba tyle RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - Mariusz1993 - 20-09-2018 10:35:52 Dzięki śliczne kolego RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - darkowski - 28-12-2023 12:47:54 Może odgrzewam kotleta. Mam pytanie czy "ośka" od wahacza powinna wchodzić w tulejki w ramie te metalowe na ścisk czy powinien tam być jakiś luz. Same tulejki wkładane na sucho na "ośkę" wchodzą idealnie i nie ma luzu aczkolwiek jak je wprasowałem w ramę to bez młotka tej ośki wepchnąć nie mogę. RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - romek - 28-12-2023 22:12:24 Tak oś wahacza ma w ramie siedzieć sztywno. Brałeś nowe tulejki z allegro ? RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - darkowski - 29-12-2023 12:27:53 Nie, nic nie kupowałem. Moje - zastane były sztywne bez luzu, bez rdzy tak samo oś. Nie widziałem sensu wymieniać. Chodzi mi o to, że ośkę muszę wbić gumowym młotkiem bo sama nie wchodzi. Myślałem nad tym żeby leciutko je poszerzyć. RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - romek - 29-12-2023 13:03:17 No to się ciesz że masz wszystko dobrze, a tuleje w wahaczu będziesz wymieniał ? RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - darkowski - 29-12-2023 13:22:17 Już mam wymienione. Generalnie jestem na etapie składania po lakierze. RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - romek - 29-12-2023 13:42:07 I fajnie, mi te tylne zawieszenie zabrało dużo nerwów a niby takie proste. RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - darkowski - 29-12-2023 14:13:44 Nerwów? Podpowiesz z czym były problemy bo tam niby nie ma cudów. RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - romek - 29-12-2023 14:24:48 U mnie te metalowe tulejki były zużyte, miały wybite otwory, kupiłem nowe z gmoto ale raz że wpadały luźno w ramę a dwa kołnierz za wysoki przez co nie można było założyć wahacza. Zamówiłem u Joozka i pasowały, ale okazało się że stare tuleje metalowo plastikowe z wahacza nie bardzo były w osi po wciśnięciu, kupiłem nowe i montaż skończył się skrzywieniem wahacza w sumie z mojej winy ale też ich wymiary takie sobie. RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - joozek - 29-12-2023 23:51:34 Bo te tuleje metalowe I poliamidowe w wahaczu, należy wprasować jednocześnie na jednej osi, a nie pojedynczo z prawej i lewej strony. Wystarczy gwintowany pret fi 12 i 2 szerokie podkładki płaskie. Trochę zabawy z tym jest, nakrętki zacierają się na podkładkach, dlatego ja używam podkładek na łożyskach kulkowych, oporowych. RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - darkowski - 30-12-2023 14:32:58 Ja tak właśnie zrobiłem i mam znaczący opór przy wkładaniu ośki. Zastanawiam się czy nie liznąć tych w ramie lekko wiertełkiem. Fajny kolorek. Widzę, że folia ochronna na malowanych elementach to nie tylko u mnie RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - joozek - 30-12-2023 16:40:18 Tulejek bym nie lizał jak już to lepiej szpilkę, tzw oś. Ale ... jeśli wbijając szpilkę, nie uszkodzisz gwintów i da się to spasować i skręcić to bym tal zrobił. Przypomnę, szpilka nie jest osią. Jak to wszystko skręcisz, ok 70Nm, to wszystkie elementy się zejdą i ścisną. Wahacz będzie pracował na ściśniętych tulejach metalowych w tulejach PCV wahacza. RE: Ogar 200 oś wachacza tył! - darkowski - 02-01-2024 11:17:47 No to tak właśnie zrobię. Przesunięcie nie jest duże - gwint się nie uszkadza jest węższy niż sama szpilka. Dzięki za odpowiedzi |