![]() |
139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet Motors (/forumdisplay.php?fid=228) +--- Dział: RM - Problemy techniczne - Silnik, przeniesienie napędu (/forumdisplay.php?fid=231) +--- Wątek: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy (/showthread.php?tid=47484) |
139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - seler1500 - 14-09-2018 18:45:02 Hej! Mam teraz silnik 139fmb, 72 cm3. Skrzyni biegów sprawna, kartery do pospawania ale to inny temat. Jakie zmiany w silniku muszę dokonać zmieniając pojemność na 110 cm3? Wiem, że wał, cylinder, głowica, tłok, szpilki - dłuższe, łańcuszek rozrządu - 84 ogniwa (w sumie to cały rozrząd). A co ze sprzęgłem, da radę? Jak ze sprzęgłem 3 tarczowym od crossów 125 - podejdzie, wrzucał ktoś takie sprzęgło? Poza tym na pewno konieczna będzie chłodnica oleju, którą z dostępnych wybrać (są 2 typy chłodnic, adapter zostawmy na razie w spokoju)? Skrzynia biegów - legenda głosi, że 50, 70 jaki 110 cm3 mają tę samą skrzynię - prawda to? Gaźnik - PZ19, PZ22 czy PZ26? Chciałbym zejść ze spalaniem poniżej 3 litrów, ale w sumie mocniejszego silnika nie trzeba tak żyłować, więc nie wiem, jak z tym gaźnikiem. Jeśli chodzi o mocowania silnika to wykorzystuję wszystkie możliwe mocowania (dwa dolne, tylne i górne). Kolejna sprawa, pompa oleju - seryjna daje radę? Mam zamiar tylko wymienić na nową, dla świętego spokoju, chyba, że 110 miały już inne pompy. Łańcuszek rozrządu - chinol da radę, czy zainwestować w DID-a albo inny markowy? RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - stqc - 14-09-2018 19:16:18 Zmiany to właśnie te które napisałeś Sprzęgło raczej powinno dać radę bez problemu Chłodnica oleju radzę zastosować Taka w której podłączenia są jak w przewodach hamulcowych i gumowe uszczelki zmienić na miedziane podkładki. Gaznik mam pz22 daje radę soalanie narazie die nie martw Pompa oleju to chyba tylko i wyłącznie seryjna jak jest sprawna to daje radę jakoś to napędzić. Lamcuszek chinol daje radę ale radzę kompletny rozrząd zrobić i poskładać wszystko na nowych uszczelkach będzie długi spokoj Odma tak jak pisałem zrób ja do gaźnika będzie czyściej RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - seler1500 - 14-09-2018 21:37:04 Okej, czyli wszysko zgodnie z planem ![]() Dzięki za pomoc (nie tylko tu, na sb też), lecę zamawiać części ![]() Oszywiście rozrząd kompletny i pompa oleju nowe. Profilaktycznie zmienię też wszystkie łożyska i uszczelniacze, ma jeździć a nie się psuć ![]() RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - stqc - 14-09-2018 21:43:41 Są do tych silników dobre zestawy uszczelek wraz z oringami wiec takie sobie kup. Aha wałek napędu pompy radzę tez zmienić. Nie zapomnij o tulejkach dystansujących w cylindrze bo przez nie leci magistrala olejowa i jak ich nie dasz stracisz ciśnienie oleju RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - seler1500 - 14-09-2018 21:51:50 Wiem wiem, tulejki mam. Uszczelki mam, 2 komplety, ale... do 72 ccm ![]() Sie sprzeda komuś za pinć złoty i kupię właściwe ![]() Simery też nówki, a oringi to wiadomo. Dorzucę też wałek pompy. Napinacz, rolka prowadząca, wszystkie zębatki i zębatka pompy oszywiście nowe. Pewnie taniej by wyszedł nowy silnik, ale lubię sobie trochę podłubać, a przy tym się wyjątkowo przyjemnie dłubie ![]() RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - stqc - 14-09-2018 22:03:36 Lub tak naprawdę przyjemny to jest silnik. Tak naprawdę wystarcza ci po głowice i cylinder inne uszczelki reszta ta sama. Rozrząd to wszystkie 4kola nie licząc tego na wale łapa napinajaca popychacz i sprężyna. Między gaźnikiem a kolektorem nie zapomnij o podkładce ebonitowek ![]() RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - seler1500 - 14-09-2018 22:24:16 Opłaca się brać zestaw 110 f-my Moretti czy zwykły chinol zda egzamin tak samo dobrze? RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - NoSeLatamTrochu - 15-09-2018 15:38:51 ja mam 120 i chłodnica jest nie potrzebna. Jeżdżę torowo niskie prędkości wysokie obroty i chłodnica nie jest konieczna RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - Odrestaurator - 15-09-2018 16:28:47 Moim zdaniem czy moretti czy china i tak to samo, prawdopodobnie i tak wszystko jedzie z tych samych fabryk. Brałbym takie może nie śmiesznie tanie ale takie pół na pół. RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - seler1500 - 15-09-2018 22:46:04 Odrestaurator Łokej, wezmę to pod uwagę ![]() NoSeLatamTrochu dzięki za informację, chyba zrobię tak że wrzucę do ramy, pojeżdżę z termometrem i jak będzie konieczna to dorzucę a jak nie to zostawię jak jest. RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - stqc - 15-09-2018 23:06:57 Jeździłem z termometrem, przy dobrej jeździe 120* bez problemu się robiło z chłodnica 100* trzyma się bez problemu ![]() RE: 139FMB - zmiana pojemności z 72cm3 na 110 cm3 i towarzyszące tej zmianie problemy - seler1500 - 19-09-2018 21:37:43 Okej, dół silnika poskładany - nowa pompa oleju wraz z napędem, nowy napinacz rozrządu, nowy wał - od 110, wszystkie łożyska skrzyni zmienione. Jeszcze nie społowiony, szukam dobrego spawacza który naprawi mi mocowania silnika, poprzedni tylko powypalał dziurki w mocowaniu ![]() ![]() |