![]() |
Uporajmy się z zapłonem! - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: Problemy techniczne - Elektryka (/forumdisplay.php?fid=222) +--- Wątek: Uporajmy się z zapłonem! (/showthread.php?tid=45957) |
Uporajmy się z zapłonem! - Artur - 07-02-2018 00:33:05 Temat przewija się bardzo często. Tak często, jak problemy z oryginalnymi zapłonami rometowskimi (023, S38, 017, 019 itd.). Co prawda aż takiej tragedii z nimi nie ma, aczkolwiek wzorem do naśladowania nie są. Przeróbek jest mnóstwo - wsadzanie zapłonów z Charta, kupowanie "dedykowanych hiper-super-ekstra CDI do Rometa Komara każdy typ" za zawrotne pieniądze, rzeźbienie własnymi siłami na komponentach od chińczyków, tworzenie karkołomnych konstrukcji przez geeków... Ale do rzeczy: chciałbym podsumować wszystkie alternatywy. Każdy, kto wyrzucił oryginalny zapłon, a na jego miejsce wstawił cokolwiek innego - niech się podzieli swoimi doświadczeniami, wykonaniem, poniesionymi kosztami, efektami pracy. Jak ktoś ma, może wrzucić zdjęcia. Byle konkretnie. 1. Zapłon z Charta - wrzucałem do 023, pasował do silnika bez jakichkolwiek przeróbek. Jedynie instalacja elektryczna do zmiany. Koszt: zależy, jak się trafi. Zwykle 80-200 zł przy używanych wszystkich częściach. Efekt: o wiele łagodniejsza praca silnika, mocniejszy dół, chętniejsze wkręcanie się na obroty. Wady: relatywnie wysoka awaryjność (jak to przy używanych częściach; mi padła najpierw cewka zasilająca, później moduł, butelkową też musiałem dać nową; koniec końców wróciłem do oryginału - taki pech egzemplarza). Gdyby wykonać to na pewnych, sprawdzonych częściach - jest szansa na sukces. W końcu Charty jakoś jeżdżą. ![]() Zapraszam dalej! Liczę na większe zaangażowanie, jak moje. ![]() RE: Uporajmy się z zapłonem! - Lagoon - 07-02-2018 00:42:44 Jeśli komuś nie zależy na światłach, dotyczy to silników takich raczej na tor, to dobrą alternatywą są zapłony z pilarek spalinowych. Konstrukcja banalnie prosta, zestaw się składa z cewkomodułu, koła magnesowego i wyłącznika. Swego czasu myślałem nad wpakowaniem tego do swojego byłego Charta, ale jednak światła mi były potrzebne. Od niektórych pilarek prawdopodobnie pasowałoby te koło bez przeróbek lub z drobnym przetoczeniem stożka(trzeba by zbadać zbieżność wału i koła magnesowego). Przykładowym zestawem mógłby być ten z Husqvarny 40, tam niewielka obróbka i magneto siedzi. Gorszą kwestią jest mocowanie cewkomodułu, ale jak wspomniałem jest to rozwiązanie wyczynowe, zatem jeśli ktoś poradził sobie z modzonym silnikiem to i z tym da radę. Koszt w granicach 50-100 zł, w zależności czy nowe czy używka. Zalety: -lekkie koło magnesowe, -odcina bardzo wysoko, zatem dobra alternatywa dla tuningowych zestawów -wiatrak-dodatkowe źródło chłodzenia Wady: -wymaga obróbki, rzeźbienia mocowań -brak modnych napisów na elementach składowych zapłonu, zatem nie błyśniemy przed kolegami, ba, nawet naklejki z JM nie ma gdzie tam przykleić RE: Uporajmy się z zapłonem! - JGNZM - 07-02-2018 00:49:24 Może nie na temat przeróbek, ale jak mam charta już prawie 3 lata nigdy nie uszkodziła mi się żadna cewka. Owszem nie było przejścia, bo pękł drut masujący cewkę. Te zapłony są naprawdę dobre, wystarczy je tylko przejrzeć i mieć ciut wiedzy o elektronice. W końcu elektronik to trochę wyższy poziom niż takie platynki ![]() Przy okazji polecam swój schemat, raczej jest w porządku. Trzeba pamiętać, żeby zmasować zapłon i cewki ładowania: ![]() RE: Uporajmy się z zapłonem! - kaziq - 07-02-2018 12:10:23 Ale przecież chart ma cewki bezmasowe ![]() RE: Uporajmy się z zapłonem! - bubzon - 07-02-2018 12:48:58 (07-02-2018 12:10:23)kaziq napisał(a): Ale przecież chart ma cewki bezmasowe Do światła przedniego zmasowana, do ładowania akumulatora są bezmasowe. RE: Uporajmy się z zapłonem! - JGNZM - 07-02-2018 13:43:35 Ładowania są bezmasowe i żeby one działały prawidłowo na żarówce trzeba je zmasować |