Rodzaje sprzęgieł dezamet - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: ROMET F.A.Q (/forumdisplay.php?fid=163) +--- Wątek: Rodzaje sprzęgieł dezamet (/showthread.php?tid=37767) |
Rodzaje sprzęgieł dezamet - TheNight - 12-11-2015 00:25:26 Postaram się przedstawić wam mniej więcej wszystkie modele sprzęgieł występujących w dezametach 023/019 itd (z wyjątkiem 027). Modeli sprzęgieł było w dezametach kilka najbardziej pospolitym było Sprzęgło dwu-tarczowe trzy-bolcowe takie jak na tym zdj: Występowanie: Większość dezametów Info: Najczęściej spotykane sprzęgło w naszych rodzimych silnikach. Schemat: Występowały różne warianty poszczególnych elementów tego sprzęgła. Kosz sprzęgłowy z 4 dużymi otworami: Kosz sprzęgłowy z 4 małymi otworami: Kosz sprzęgłowy z 6 małymi otworami: Otwory te miały na celu prawdopodobnie odchudzenie kosza sprzęgłowego i polepszenie przepływu oleju w sprzęgle. Kosze posiadały też "tryb" Zaspawany: Wprasowany: Istniały też dwa typy zabieraków sprzęgła: Stary Typ: Nowy Typ: (Umożliwiał zdjęcie tarcz sprzęgła bez konieczności wykręcania zabieraka) Zabezpieczenie zabieraka nowego typu: Możemy napotkać też tarcze sprzęgłowe Standardowe Korkowe: Oraz wykonane w całości z tworzywa: Pozostałe sprzęgła zbytnio nie odbiegały od schematu przedstawionego w wyż. wymienionym sprzęgle. Do ciekawszych odmian można zaliczyć: Sprzęgło cztero-bolcowe dwu-tarczowe Występowanie: Dezamet S38 Info: Sprzęgło występujące prawdopodobnie w pierwszych wersjach silników s38. A tu taka mała ciekawostka sprzęgło 4 bolcowe z nietypowym zabierakiem: Sprzęgło 3-Tarczowe 3-Bolcowe Występowanie: Pierwsze wersje silnika 019 Info: Z tego sprzęgła wkrótce zrezygnowano gdyż konstruktorzy doszli do wniosku iż dezamet nie potrzebuje tak mocnego sprzęgła Różniło się trochę wymiarami. Po dokładne wymiary i więcej zdjęć odsyłam do tematu: http://chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=33473&page=3 Schemat i porównanie do sprzęgła standardowego: Sprzęgło Odśrodkowe Występowanie: Dezamety z automatyczną skrzynią biegów np. 010 Info: Sprzęgło diametralnie różne od wyżej zaprezentowanych. Wraz z dodaniem gazu sprzęgło mocniej się zaciskało. Sprzęgło z bolcami zabezpieczanymi nakrętką m6 zamiast zawleczek: Dziękuje za uwagę W razie zauważenia jakichkolwiek błędów proszę poinformować mnie na pw lub w temacie RE: Rodzaje sprzęgieł dezamet - ananas - 13-11-2015 23:53:56 Jesteś pewny, że sprzęgło z nakrętkami występowało fabrycznie? RE: Rodzaje sprzęgieł dezamet - Kanilox - 14-11-2015 00:40:39 To ostatnie to raczej czyjaś modyfikacja. RE: Rodzaje sprzęgieł dezamet - Szatek - 14-11-2015 09:27:44 (12-11-2015 00:25:26)TheNight napisał(a): Info: Z tego sprzęgła wkrótce zrezygnowano gdyż konstruktorzy doszli do wniosku iż dezamet nie potrzebuje tak mocnego sprzęgła A skąd ta informacja? Zrezygnowano ze sprzęgła trzytarczowego ze względu na brak odpowiedniego tworzywa do jego produkcji - te sprzęgła pękały. Koło przekładni stałej do sprzęgła trzytarczowego było z trzema otworami i pod wieloklin wałka zdawczego do 019. To sprzęgło miało fabrycznie bakelitowe tarcze sprzęgłowe. RE: Rodzaje sprzęgieł dezamet - bartosz1907 - 14-11-2015 11:13:53 bardzo ciekawy temat, czy możliwe było by "dopasowanie" poszczególnych typów sprzegieł do typów silników dalej do typów motorowerów a jeszcze dalej do lat produkcji? w każdym razie szacun dla TheNight za podjęcie poważnego tematu bo postów typu "ile wyciągnie komar z kołem od motorynki i silnikiem od tarpana" jest już wystarczająco dużo :-) RE: Rodzaje sprzęgieł dezamet - TheNight - 15-11-2015 12:26:35 Co do sprzęgła z 019 to na kilku forach przeczytałem taką informację. Jak by nie patrzeć to i w mojej wypowiedzi jest trochę prawdy Co do nakrętek na bolcach to chodzą różne opinie. Prawdy i tak pewnie się nie dowiemy proponuje traktować to jako ciekawostkę do puki nie będziemy mieli dowodów Informacje o Kołach przekładni stałych planowałem dodać jednak się rozmyslilem Po powrocie do domu może zrobię aktualizacje tematu RE: Rodzaje sprzęgieł dezamet - Emikel - 15-11-2015 14:57:05 Osobiście to jeszcze słyszałem że w kadetach może nie we wszystkich ale były, zamiast zawleczek to taki drut który przechodził przez wszystkie dziurki na zawleczki. Sam się osobiście z tym spotkałem, i nie wyglądało to na wiejski tuning. RE: Rodzaje sprzęgieł dezamet - Quake96 - 15-11-2015 15:24:29 To jeden ze sposobów na padające zawleczki. Zamiast nich ludzie dawali np. szprychę rowerową RE: Rodzaje sprzęgieł dezamet - bartosz1907 - 15-11-2015 15:52:16 może troche obok tematu ale może ktoś wie czy można obecnie gdzieś dokupić sprężynę do sprzęgła automatycnego ( silnik 010) - tą okrągłą, blokującą pokrywę sprzęgła ( przedostatnie zdjecie u góry pośrodku) RE: Rodzaje sprzęgieł dezamet - Emikel - 15-11-2015 16:09:29 (15-11-2015 15:52:16)bartosz1907 napisał(a): może troche obok tematu ale może ktoś wie czy można obecnie gdzieś dokupić sprężynę do sprzęgła automatycnego ( silnik 010) - tą okrągłą, blokującą pokrywę sprzęgła ( przedostatnie zdjecie u góry pośrodku) Łatwiej chyba znaleźć całego pegaza z 010 niż części do niego Wiem o którą chodzi i to dość specyficzna sprężynka bardzo miękka itd. sam posiadam owego pegaza RE: Rodzaje sprzęgieł dezamet - Piotrek_j - 29-11-2015 02:09:58 (15-11-2015 15:52:16)bartosz1907 napisał(a): może troche obok tematu ale może ktoś wie czy można obecnie gdzieś dokupić sprężynę do sprzęgła automatycnego ( silnik 010) - tą okrągłą, blokującą pokrywę sprzęgła ( przedostatnie zdjecie u góry pośrodku) Bartku myślę ze bez problemu można ją dorobić lub nawet dopasować ze sprzęgieł chińskich, spręzyna ta w porównaniu z innymi sprężynami występującymi w sprzęgłach tarczowych dezametu jest bardzo miękka. |