Zanim zadasz pytanie-sprawdź, bo pewnie już to przerabialiśmy - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: ROMET F.A.Q (/forumdisplay.php?fid=163) +--- Wątek: Zanim zadasz pytanie-sprawdź, bo pewnie już to przerabialiśmy (/showthread.php?tid=20012) |
Zanim zadasz pytanie-sprawdź, bo pewnie już to przerabialiśmy - nie_mientki - 03-11-2013 18:20:22 Przerażony wciąż powtarzającymi się tematami postanowiłem ogarnąć coś w rodzaju forumowej biblii-zbioru linków(do tematów na forum lecz nie tylko). Zobaczcie jak to wygląda na forum perkusyjnym na którym bywam: http://www.perkusja.org/encyklopedia-vt58988.htm Myślę że do zrobienia. Potrzebuję jednak kilku chętnych osób, które będą w stanie poświęcić parę chwil dziennie. Powoli, do celu, myślę że zrobimy porządną bazę informacji. A w zasadzie uporządkujemy to co od dawna jest. Co, gdzie, kiedy i jak-będziemy ustalać. TS ułatwi kontakt ale konieczności nie ma. Teraz jest ten moment że liczę na Wasze wsparcie. Podziękowania dla współtwórców: kw112, Makaveli, bartoszek5k, Amanssy, Semmao, kamil97 0-9 019 vs 023 Z grubsza-019 trzybiegowy i mocniejszy, 023 łatwiejszy w naprawach, lepiej znosi złe traktowanie, nieco łatwiej o części. Link 1 Link 2 Link 3 Link 4 Link 5 Link 6 200 vs 205(Ogar) Główne różnice to zastosowane silniki i wgląd. Ciekawsze wątki: Link 1 Link 2-kilkanaście stron dyskusji Link 3 A Agmot-jeden ze sklepów internetowych z częściami do Rometa. Nie spotkałem się z narzekaniami, ceny znośne, ponoć miewają burdel i warto osobiście dopilnować co i jak Akumulator-seryjnie występował jedynie w Charcie, model 3MB3 lub 3MA3; 6V, 10Ah. Akumulator w innym modelu to odrobina dłubania, ale nic strasznego. Linki: link1 link2 link3 Almot-polska(ponoć) firma wykonująca części zamienne, także do Rometów. Jakościowo nie powalają, ale zbierają znacznie lepsze recenzje niż chińskie produkty. Amortyzator-część zawieszenia Na przestrzeni lat były różne rodzaje, kryte, otwarte, był też Ogar 201 z amortyzatorami olejowymi. Linki powiązane: Demontaż amortyzatorów T1 Demontaż amorów starego i nowego typu Demontaż amortyzatora przedniego Rozruszanie amortyzatora przedniego Komar Szerzej o przodzie napiszemy pod hasłem LAGI Antykorozyjne zabezpieczenie-tu w zasadzie nie ma się co rozpisywać. Przed malowaniem rdzy należy się pozbyć i użyć dobrej jakości podkładu. Doraźnie, jeśli ktoś nie maluje, polecam środek Cortanin F wchodzący w reakcję z tlenkiem zapobiegając rozwojowi rudej. Antykradzieżowe zabezpieczenie-tu rometowcy mają związane ręce. Dodatkowy, ukryty włącznik to proste rozwiązanie, ale do jego zniwelowania wystarczy wyjąć kabelek z silnika. Trzeba uważać, parkować w rozsądnych miejscach, w miarę możliwości nie spuszczać z oka. Maksimum ostrożności, minimum zaufania. Można śmiało stosować blokady rowerowe/motocyklowe, pamiętając o dopasowaniu. Patent 1 patent 2 Apteczka-nie jest obowiązkowym wyposażeniem motoroweru, ale wybierając się w dłuższą trasę lepiej wziąć. Najtańsze zestawy to dosłownie parę złotych. Przyjęło się iż zawartość apteczki określa niemiecka norma DIN 13164. Koszt takiego wkładu to około 20-30zł. Automat zmiany biegów/wybierak biegów-jedna z potencjalnych przyczyn kłopotów z wybieraniem/wypadaniem biegów. Dość delikatne i wrażliwe urządzenia(szczególnie w 019), należy dbać o ich nasmarowanie, niwelować wszelkie luzy. Regulacja automatu 019 cz1 Regulacja automatu 019 cz2 Regulacja automatu 023 cz1 Regulacja automatu 023 cz2 Regulacja automatu 023 cz3 Schemat automatu 023 i 025 Schemat automatu 019 B Bak-tam jest paliwo zmieszane z olejem(patrz hasła: olej, mieszanka, proporcje). Pojemności orientacyjne: Komar-6 litrów(0,5 rezerwy), Ogar/T1-9 litrów, Kadet-5 litrów, Chart-8 litrów. Jedyny problem jaki może być z bakiem to: -przeciekanie; poxylina, lutowanie, spawanie a najlepiej wymiana. To nie są wielkie kwoty, używki to koszt kilkunastu złotych. -rdza wewnątrz; można czyścić, temat opisany: tutaj i tutaj i jeszcze tutaj Badanie techniczne-wymagane, odbywa się raz na 2 lata, bezterminowe straciły swą ważność. Jego koszt obecnie to 80zł. Na przeglądzie zwykle sprawdzają: zgodność numerów, działanie świateł, klaksonu, hamulca, stanu ogumienia, luzów w zawieszeniu, brak wycieków i głośność pracy z tłumikiem. Światło stop i kierunkowskazy, o ile nie występowały fabrycznie NIE SĄ WYMAGANE. Baterie-w nowszych Komarach i wszystkich T1 stosowany był sygnał zasilany prądem stałym, ogniwem zasilającym były dwie baterie R14 1,5V połączone szeregowo. Benzyna-wypracowania nie zamierzam pisać, zalanie 95 czy 98 w Romecie różnicy nie robi. Jeśli już musicie czuć się dobrze to tankujcie na sprawdzonych stacjach. Bezpieczniki-w Charcie był jeden, topikowy cylindryczny 8A, koszt<2zł Bębny-element układu hamulcowego, patrz: hamulce Błotnik-koń jaki jest każdy widzi, jeśli wiecie jak rozwinąć temat to śmiało. Błotniki są różne w zależności od rozmiaru kół. Nie wiem co można napisać więcej. Boczki-plastikowe pokrywy schowka. Małe(Komar, T1) tylko epokowe, duże z tego co wiem robią Chińczycy i dostępne są. Jeśli ktoś się upiera na naprawę-klej lub żywica+mata szklana, odświeżyć można szlifując np. gąbką ścierną a następnie używając Plaka nadać połysku. Boszu-legenda forum, konstruktor-amator i do tego akordeonista. Zasłynął szlifem przy pomocy rozwiertaka, unikatowym sposobem chłodzenia silnika 223 i bezgraniczną tolerancją na zaczepki i krytykę. Po zbanowaniu otrzymał propozycję współpracy od NASA i Boeinga, prawdopodobnie maczał palce przy projektowaniu Dreamlinerów C Cylinder- element konstrukcji jednostki, wewnątrz którego porusza się tłok(patrz "Tłok"). Cylinder jest elementem spełniającym kilka zadań: - służy jako prowadnica dla tłoka, który musi poruszać się ruchem posuwisto zwrotnym, - zapewnia szczelność, co pozwala utrzymanie nadciśnienia i podciśnienia w przestrzeni roboczej, - jest jednym z elementów odpowiadających za chłodzenie silnika, - izoluje górny układ silnika od czynników zewnętrznych. W cylindrze znajduje się tuleja najczęściej wykonana z żeliwa, stali lub duraluminium. W jednostce 4t jest ona jednolita, w silniku 2t wykonane są w niej kanały dolotowe, wylotowe i płuczące. W silniku chłodzonym cieczą cylinder ma specjalne kanały w których przepływa ciecz i chłodzi cylinder. Jednostki chłodzone powietrzem mają cylinder z ożebrowaniem zewnętrznym. Planowanie cylindra Cylinder od Simsona do Rometa Cylinder od Simsona do Rometa 2 Cylinder z silnik S38 do 023 Opinie na temat cylindra ZMD Cylinder ze rdzawym nalotem Zerwany gwint na wylocie spalin Przeróbka cylindra D Dowód rejestracyjny- dokument określony Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym wydawany przez odpowiedni organ administracji państwowej właścicielowi pojazdu podczas jego rejestracji. Obowiązek jego posiadania obejmuje właściciela pojazdu jak i osobę prowadzącą pojazd (kierowcę) za zgodą właściciela. Link do wikipedii gdzie są opisane wszystkie rubryki Opis rubryk Rejestracji można dokonać zwykłej(standardowa rejestracja)na zabytek i na unikat. tutaj linki do ważnych spraw : Opłaty w WK Rejestracja na zabytek brak papierów Rejestracja "po pradziadku" rejestracja wyrejestrowanego przed 1998rejestracja na zabytek 2 E F Fajka- element układu zapłonowego, "łącznik" między świecą a przewodem WN. Objawami uszkodzenia może być brak iskry, przerywanie,... Oryginalne bakelitowe raczej nie sprawiają problemów, koszt zakupu symboliczny. Ważniejsze tematy: Jak fajkę wymienić Luźna fajka G Gaźnik- dawkuje paliwo i powietrze tworząc mieszankę, dzięki której pracuje silnik. Jego poprawna regulacja niezbędna jest do właściwej pracy silnika. Przeważnie w Rometach fabrycznie stosowano modele GM12F/GM12F1/GM13F (minimalne różnice pomiędzy nimi). Wyjątkami były Chart (gaźniki MC14 lub Bing 1/14/206) oraz Ogar 200 i Kadet 110 (w obydwu Jikov). Eksploatacja wyżej wspomnianych gaźników zazwyczaj sprowadza się do: 1.Czyszczenia -GM12F/GM12F1/GM13F -Jikov -14MC 2.Regulacji -GM12F/GM12F1/GM13F -Jikov H Hamulce-Do czego służą wiedzą nawet średnio rozgarnięte szympansy, jednak z obowiązku napiszę. Hamulce służą do hamowania naszej rakiety. Jazda bez nich jest skrajnie nieodpowiedzialna i podchodzi pod głupotę. Aby zawszę działały należy utrzymywać je w nienagannym stanie technicznym. Przyczynami nie działania układu hamulcowego mogą być: Przedni Układ -Zniszczone szczęki -Starte okładziny hamulcowe -Połamane,zniszczone sprężynki -Duże wżery na bębnach -Słabo podciągnięta linka Hamulca przedniego -Brak podkładek pod ośką Tylny układ -Przerwane,złamane cięgno hamulca tylnego -Starte klocki hamulcowe(wkładki gumowe) -zużycie okładzin hamulcowych -wżery w bębnie -zniszczone szczęki TEMAT O HAMULCACH I PODKŁADKACH Blokujący się hamulec Blokujący się hamulec v2 Nieco o hamulcu tarczowym Inne nieco o hamulcu tarczowym Honowanie cylindra- Jest to metoda obróbki wygładzającej. Stosowana jest do wykończenia szlifu cylindra(patrz "Szlif Cylindra"). Służy także do wykonania pożądanych rys na tulei cylindra, w których później zatrzyma się substancja smarująca. I Instalacja elektryczna-warto dbać o czystość połączeń i zwracać uwagę na przetarcia izolacji. Schematy poniżej. Jeśli ktoś nie potrafi czytać schematów i posługiwać się miernikiem to lipa. Dla wszystkich pozostałych mam to(pamiętajmy że kolory kabli nie muszą odpowiadać temu co macie): Schemat instalacji Komar, bez klaksonu Schemat instalacji Ogar 200 Schemat instalacji Ogar 205, przesuwany włącznik Schemat instalacj T1 i innych z klaksonem zasilaniem bateryjnym Schemat instalacji Chart Dla opornych, zdjęcie podłączenia w komarze J K Kask-"Art. 40. 1. Kierujący motocyklem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym." O właściwych warunkach technicznych ustawodawca nie pisze. Dzisiejsze kaski powinny mieć oznaczenie CE, choć nie oszukujmy się, policjantom wystarcza sam fakt jego posiadania. Kierunkowskazy Podłączenie kierunkowskazów-podłączenie w wersji z akumulatorem Kolanko- jest to część łącząca kanał wylotowy w cylindrze z tłumikiem. Gdy jest ono pokryte zbyt dużą ilością nagaru, lub jest uszkodzone może powodować spadek mocy silnika 2t. Kolanka od silników S38/019/023 nie są zamienne. Jaka nakrętka pasuje Czyszczenie nagaru z kolanka Czyszczenie nagaru z kolanka 2 Kolory Rometów-temat wyczerpany TUTAJ Korbowód- jest elementem układu korbowego składającym się ze stopy korbowodu(najczęściej dzielonej), główki korbowodu i łożyska ślizgowego(tuleja). Jego zadaniem jest zamiana ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Stopą jest przymocowany do wykorbienia wału korbowego a główka korbowodu jest umocowana przy tłoku poprzez sworzeń. W silnikach spalinowych tłokowych w czasie pracy korbowód jest obciążony siłami ciśnienia gazów działających na tłok oraz siłami bezwładności masy tłoka i korbowodu. Korbowód od Sendy w Romecie Charcie Zatarte łożysko na korbowodzie Czy w silniku 019 jest taki sam jak w innych modelach "kwadratowych" silników? Tuleja w korbowodzie Książki-polecane wydawnictwa o Rometach to: "Obsługa i Naprawa Motorowery Romet"-Klaudiusz Kociński, Jerzy Przybyła, Edwin Jaruzel "Jeżdżę Motorowerem"-Józef Podlaski "Jeżdżę Motorowerem Komar"-Józef Podlaski Ponadto przydatne są wszelkie katalogi części, fabryczne instrukcje napraw i instrukcje obsługi. Chomiki są Tutaj i Tutaj L Liczba oktanowa- (LO) jest umownym wskaźnikiem określającym właściwości benzyn silnikowych, pryzmującym wartości od 0-120. W umownej skali liczb oktanowych przyjęto, że odporność na spalanie stukowe izooktanu wynosi 100, a n-heptanu 0. Liczba oktanowa a moc Jakie paliwo do Rometa? Benzyna 95 a 98 Ł Łożyska-do remontów silnika polecane są łożyska takich firm jak KOYO, SKF, FAG, PPL...zdecydowanie odradzam stosowanie tanich chińskich łożysk, które w zestawie z uszczelkami i simeringami można kupić nawet za 30zł. Linki Link do tematu z wymiarami łożysk i uszczelniaczy w polskich silnikach Łożyska w miejsce wianków kół M Mieszanka benzyny i oleju - W silnikach dwusuwowych sparowanie odbywa się za pomocą oleju zawartego w mieszance paliwa z olejem. W rometach i jawkach powinno się stosować mieszankę 1:25 przy docieraniu i 1:30 w normalnej jeździe w simsonie natomiast mieszanka powinna być w stosunku 1:50. Do mieszanki powinno się stosować olej specjalnie do tego przystosowany np. najpopularniejszy MIXOL. Tutaj jest tabela stosunku oleju do paliwa. Tabela mieszanki N Numery ramy-Możliwości są trzy. Albo są na tabliczce i mamy na owej tabliczce rocznik , albo są nabite na główce i pierwsze dwie cyfry zdradzają rok produkcji , albo mamy taką tabliczkę z rocznikiem, a numer jest nabity na główce ramy Numerów przebijać nie można, jest to przestępstwo, a tematy o tym jak to zrobić są: tu i tu Sam numer nie mówi nam w zasadzie o niczym, wszystko(łącznie z zeznaniami pracowników) wskazuje na to, iż żadnej reguły w tym nie było. Numery silnika-od kiedy nie ma takiej rubryki w dowodzie są w zasadzie tylko ozdobą. Jeśli się komuś zgadzają z danymi na tabliczce to czapki z głów. O Olej do mieszanki-być musi bo zapewnia smarowanie. Proporcje pod hasłem "Mieszanka benzyny i oleju", dywagacje jaki wybrać są TUTAJ i TUTAJ i I JESZCZE TUTAJ DO SILNIKA 223 Olej do silnika-wlewamy przez otwór na górze kapy sprzęgła do momentu przelania przez otwór mniej więcej w połowie jego wysokości(będzie to około pół litra). Producent zaleca przepłukiwanie olejem wrzecionowym(w czasie wymiany "między" starym i nowym przejechać na nim 1 kilometr) oraz wymianę co 1500km. Oryginalnie był LUX 10, są wyznawcy Hipolu, obszerne dywagacje przeczytasz TUTAJ i TUTAJ Opony-stykają się z ziemią, łyse i masakrycznie popękane wymieniamy. Płytkie pęknięcia epokowych Stomilów nie powinny martwić, dość powszechna sprawa. Tabela rozmiarów: Komar(wszystkie), T1, TS-1, 2375:2,25x19 Ogar-2,25x17 Pony-2,75x9 Kadet, Pegaz, Polo-2,25x16 Chart-2.25x17 (przód), 2.75x17 (tył) Co nieco o zakładaniu opony na felgę P Polerowanie karterów/dekli-temat wielokrotnie poruszany: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 R Rejestracja-patrz "dowód rejestracyjny" S Simmeringi- Uszkodzony simmering może powodować wysokie obroty silnika lub duże kopcenie podczas pracy silnika i utratę mocy. Rozmiary simmeringów do konkretnego modelu silnika można znaleźć w tym tematach: DLA SILNIKA 223 DLA POLSKICH SILNIKÓW Wymiany simmeringu można dokonać gdy mamy silnik w częściach jak i w całości. Wymiana simmeringu. Płaskim śróbokrętem wydłubujemy stary simmering z gniazda w silniku. Czyścimy suchą szmatką miejsce po starym simmeringu. Następnie nowy simmering smarujemy olejem lub smarem. Przykładamy go do gniazda silnika gdzie ma być on umieszczony. Po czym bierzemy jakąkolwiek rurkę średnicy podanej niż średnica danego simeringu i młotkiem delikatnie go nabijamy w gniazdo silnika. Przy czym trzeba uważać by simmering równo wchodził w gniazdo. Spadek mocy-temat opisany TUTAJ Sprzęgło- służy głównie do połączenia dwóch niezależnie obracających się wałów. Mamy kilka rodzajów sprzęgieł, natomiast w motorowerach jest stosowane sprzęgło cierne. Składa się ono z: -zabierak -tarcze dociskowe x2 -tarcze cierne -tzw. przekładki -sprężyna jedna lub kilka. Jego zadaniem jest rozłączenie dwóch wałków, lub połączenia ich za pomocą elementów pomocniczych(sprężyna). W chwili gdy naciskamy sprzęgło tarcze dociskowe odsuwają się od tarcz ciernych, co powoduje powstanie luzu pomiędzy przekładkami a tarczami ciernymi i wyeliminowanie tarcia. Jednak przy poślizgu sprzęgła energia mechaniczna jest zmieniana w energię cieplną, co powoduje, że bardzo często potrzebujemy chłodzenie sprzęgła. Zwykle to zadanie spełnia olej w skrzyni biegów. W chwili gdy puścimy sprzęgło, tarcze dociskowe są zsuwane za pomocą sprężyny i powstaje bardzo duże tarcie pomiędzy przekładkami, a tarczami ciernymi. Sprzęgło jest osadzone w koszu sprzęgłowym Jak odkręcić sprzęgło w Charcie Sprzęgło ciągnie Problem ze sprzęgłem silnik 223 Problem ze wciśnięciem sprzęgła Czteroratczowe sprzęgło do Charta Tarcie po wciśnięciu sprzęgła Szlif cylindra- jest wykonywany, gdy gładź na powierzchni tulei jest już wytarta. Polega na rozwierceniu tulei cylindra na większy wymiar i wykończeniu jej honownicą. Szlif cylindra za pomocą rozwiertaka Szlif a pojemność Czy szlif psuje tuleję? Na jaki rozmiar rozwiercić tuleję? Jak sprawdzić który to szlif? Ś Świeca-część zapewniająca iskrę w komorze spalania. Jej niedomagania mogą skutkować całym wachlarzem objawów: trudnościami z odpaleniem, przerywaniem, nieosiąganie pełnej mocy, problemami z ciepłym/zimnym silnikiem...Zawsze warto mieć ze sobą zapasową świecę, od biedy można świecę regenerować , jednak koszt zakupu nowej nie jest tak straszny by nie pokusić się o nową. Wartości cieplne(traktować jako wyjściowe, czasem okazuje się że silnik lepiej pracuje na innych) zalecane dla poszczególnych silników(wg polskiej "iskrowej" skali): S38-F80 019-F100 023-F80 027-F100(Bosh W 260) Przyczyny czarnego koloru świecy Możliwe przyczyny braku iskry T Tłok- Część silnika wywierająca(przy sprężaniu) i przyjmująca(przy pracy) nacisk gazów w silniku. Przekazująca(w chwili sprężania) lub odbierająca(w momencie pracy) energię wytworzoną przez gazy. W jednostce 2t otwiera i zamyka okna płuczące, dolotowe i wylotowe. W silniku tłokowym spełnia wiele zadań m.in. -uszczelnia cylinder -prowadzi główkę korbowodu -przekazuje energię wytworzoną podczas pracy na dalszy układ korbowy. Składa się z denka, piasty tłoka i części pierścieniowej. Denko znajduje się na samej górze tłoka, może mieć różny kształt . Piasta tłoka służy do osadzenia sworznia tłoka. Część pierścieniowa znajduje się poniżej denka, służy do uszczelnienia cylindra. Pierwszy pierścień od góry nazywamy "uszczelniającym" Drugi "zbierającym". W silnikach 2t występuje od 1-4 pierścieni. Wkładanie tłoka do cylindra Luz pomiędzy tłokiem a cylindrem Tłok od Hondy Dio w Romecie Charcie Puchnący tłok Jaki tłok do Rometa? Jaki tłok do Rometa 2 Brudny, opalony tłok Dobór tłoka Modyfikacje tłoka Porównanie tłoków Tłumik- odpowiada za tłumienie hałasu wydawanego przez silnik i tłumienie drgań. W silniku 2t odpowiada także za poprawną pracę jednostki napędowej. Czyszczenie tłumika Czyszczenie tłumika 2 Wygłuszanie tłumika Wygłuszanie tłumika 023 Chiński tłumik Zmiana tłumika Zmiana tłumika 2 Zmiana tłumika 3 Schemat tłumika Romet Chart Przeróbka tłumika Romet Chart Schemat tłumika Romet Ogar 200 Po co tłumik w silniku 2t? Uszczelnianie tłumika Malowanie tłumika U Ustawienie biegów-patrz "Automat biegów" Ustawienie zapłonu-patrz "Zapłon" Uszczelki-w silniku najlepiej jest stosować klingerytowe, można śmiało wyciąć z tektury-wtedy jednak warto zaimpregnować porządnie smarem lub dołożyć cienkie warstwy sylikonu wysokotemperaturowego, z obu stron uszczelki. W gaźniku z sylikonu rezygnujemy, może być rozpuszczony przez benzynę. Linki: Jaka grubość klingerytu na uszczelki, ile materiału na uszczelki potrzeba Z czego dorobić uszczelki? O sylikonach/hermetykach słów kilka Jak zrobić uszczelki-poradnik W Z/Ź/Ż Zamienniki-określenie części produkcji innych, niż były użyte oryginalnie. Oceny części zamiennych dzisiejszej produkcji Zapłon-Z Zapłon- w skład zapłonu wchodzą najważniejsze części takie jak: -cewka zapłonowa(butelkowe itp) -magneto - iskrownik/moduł zapłonowy - kabel wysokiego napięcia -kondensator Zapłon ustawia się poprzez przesuwanie iskrownika w prawo albo w lewo. Jeżeli występuje "strzelanie w tłumik" oznacza to że zapłon jest za późny (mieszanka zapala się w momencie gdy okno wylotowe jest już otwarte). Gdy zaś "strzela w gaźnik " zapłon jest ustawiony za wcześnie (mieszanka zapala się gdy okno dolotowe jest jeszcze nie zamknięte . Źle ustawiony zapłon skutkuje zmniejszeniem mocy(silnik jest mułowaty albo w ogóle nie odpala) Wyprzedzenie zapłonu musi być dla dezametów 3mm przed gmp i 0.4mm przerwa a dla 223/225 2mm przed gmp i przerwa 0,3mm Bardzo dobry poradnik o ustawianiu zapłonu w polskich silnikach Temat o ustawianiu zapłonu w silniku 223(Jawa 50, Ogar 200) Film o ustawianiu zapłonu Jeszcze jeden temat o ustawianiu zapłonu Zębatka tylna i zdawcza-oryginalne wypisane W TYM TEMACIE a przeróbki najprościej wytłumaczyć: Jeśli zależy nam na prędkości wstawiamy jak największą zębatkę zdawczą i jak najmniejszą przy tylnym kole. Jeśli zależy nam na przyspieszeniu(bądź silnik ma kłopoty z rozbujaniem się) to można zamienić zębatkę zdawczą na mniejszą a tylną na większą. RE: Forumowe FAQ - Mysiu - 04-11-2013 01:39:41 AGMOT, :-) RE: Forumowe FAQ - nie_mientki - 04-11-2013 10:45:38 Czas na literkę B. Zgłaszajcie pomysły na hasła. -badanie techniczne -bagażnik -bak -benzyna -brak iskry -brak mocy -brak biegów -brak świateł Oczywiście to nie oznacza że zapominamy o literce "A". Jeśli ktoś wpadnie na jeszcze jakiś pomysł, ba, może nawet zechce go opracować-bardzo fajnie. Powyższy post zawsze można edytować. RE: Forumowe FAQ - nie_mientki - 04-11-2013 15:31:13 -boczki, jako jedna z nazw osłon schowka RE: Forumowe FAQ - karaś - 04-11-2013 15:48:28 a zamiast jednego tematu zrobić osobny dział i tam to poprzenosić: ) RE: Forumowe FAQ - nie_mientki - 04-11-2013 15:57:12 Cały fakju zamierzam zawrzeć w jednym poście, literki będą pogrubione i pokolorowane, kolejność alfabetyczna, kto nie znajdzie ten ciapa RE: Forumowe FAQ - pawel_2540 - 04-11-2013 16:10:12 Brak hamulców RE: Forumowe FAQ - nie_mientki - 04-11-2013 16:15:30 Właśnie nie wiem czy nie wstrzymać się z tymi "brakami" i podpiąć to pod hasła typu:hamulce, iskra, moc... RE: Forumowe FAQ - pawel_2540 - 04-11-2013 16:24:13 To jest dobry pomysł. RE: Forumowe FAQ - Simon - 04-11-2013 17:25:33 Bezpieczniki RE: Forumowe FAQ - bartoszek5k - 04-11-2013 17:49:13 Też myślę tak myślę. Można jeszcze "bębny"(hamulcowe) Jeszcze wpadłem na Blokada kierownicy. Wtedy napisać "Blokada kierownicy-Patrz: antykradzieżowe zabezpieczenia" RE: Forumowe FAQ - nie_mientki - 04-11-2013 18:35:52 (04-11-2013 17:49:13)bartoszek5k napisał(a): Też myślę tak myślę. Można jeszcze "bębny"(hamulcowe) Masz rację, odnośniki od haseł pokrewnych się przydadzą. Ok, koncepcja znów się zmienia. Opracuję oczywiście tą literkę B, ale przy okazji zrobię już cały alfabet i każdy będzie mógł opracować dowolne hasło. Będziecie pisać opracowane hasła jako posty, a ja bezczelnie je skopiuje i wkleję do tego który już istnieje. W ten sposób nie będzie nic sztucznego, będzie jedynie stale powiększająca się baza zagadnień. Co Wy na to?(Pytanie skierowane do osób chętnych pomóc oczywiście). Rozumiecie co mam na myśli? RE: Forumowe FAQ - Makaveli - 04-11-2013 19:10:28 Inicjatywa zacna i wg mnie rzecz bardzo potrzebna. Jednak kierunek jaki obraliście, bardziej zmierza do utworzenia swojego rodzaju słowniczka pojęć. Uważam, że ten zbiór przydatnych linków powinien być podzielony na ogólne kategorie (np. elektryka, nadwozie,układ jezdny). Przykładowo: Układ napędowy - wszystko co związane z silnikiem i jego osprzętem. 1.Gaźnik: a)regulacja gaźnika (odpowiedni link) b)uszczelnienie gaźnika 14MC (odpowiedni link) c)... 2.Układ tłok/cylinder: a) wymiana pierścieni (odpowiedni link) b) zerwany gwint w głowicy (odpowiedni link) c)... itd. Oczywiście kategorie można rozbudować o więcej punktów i podpunktów. Myślę, że komuś kto aktualnie ma problem z niesprawnymi hamulcami, łatwiej będzie znaleźć rozwiązanie, gdy będzie miał przed sobą w jednym miejscu odnośniki dotyczące całego układu hamulcowego (czyszczenie, regulacja, wymiana itd.). Takie rozbicie na pojedyncze pojęcia i posegregowanie alfabetyczne owszem, może i estetycznie wygląda, ale może okazać się mało praktyczne. Wcześniej wspomniany ktoś, będzie musiał najpierw znaleźć każdy element z osobna (bębny,linka, szczęki) który będzie w innym miejscu na stronie. Jeżeli źle zrozumiałem koncepcję naszego FAQ, to pomińcie moje wypociny. RE: Forumowe FAQ - nie_mientki - 04-11-2013 19:15:18 Zarzuciłem ten pomysł gdyż bo albowiem ponieważ są elementy które wrzucić nie wiadomo gdzie. Łańcuch to przeniesienie napędu, skrzynia teoretycznie też ale to w zasadzie silnik i tam jej miejsce. Więc problem z biegami to problem silnika czy napędu? Z tym łączy się automat-gdzie go dołączyć? silnik, przeniesienie napędu, sterowanie? Alfabetycznie, czy nawet przy pomocy ctrl+F każdy trafi. Poza tym będą wspomniane odnośniki. A jak się okaże że efekt finalny nie zdaje egzaminu to będziemy poprawiać. RE: Forumowe FAQ - Makaveli - 04-11-2013 19:24:27 Problem z biegami to problem z układem napędowym, automat także . Wg mnie podzielenie na takie kategorie sprawi, że obsługa tego FAQ będzie bardziej intuicyjna. A o tym ctrl+F bądź F3 wspomnij na początku, dla tych mniej rozgarniętych. |