Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
[Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Rowery Romet (/forumdisplay.php?fid=207)
+--- Dział: Rowery - Poradniki i instrukcje napraw (/forumdisplay.php?fid=212)
+--- Wątek: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" (/showthread.php?tid=19124)

Strony: 1 2


[Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - Sołtys - 27-09-2013 17:21:21

Witajcie! Smile

Już jakiś czas temu, na moim blogu opracowałem i zamieściłem wpis pt. "Wigry 2? 3? 4? 5? A czym to się różni?". Na celu miałem zgromadzenie w jednym miejscu informacji o różnicach między poszczególnymi odmianami Wigier. Nie wszyscy kojarzą mojego bloga, dlatego chciałbym się podzielić moim poradnikiem z szerszą grupą osób, niż jego czytelnicy, dlatego postanowiłem go zamieścić również na forum. Smile Myślę, że w ten sposób pomogę Wam i wzbogacę Waszą wiedzę. Smile

P.S. W wpisie użyłem zdjęcie Wigry 5 MichałaSR50, mam nadzieję, że się nie obrazi. Big Grin

Cytat:Ponieważ dużo osób się mnie pyta czym się różnią poszczególne wersje najpopularniejszego rometowskiego składaka - Rometa Wigry, postanowiłem sporządzić dziś wpis o różnicach między poszczególnymi wersjami. Mam nadzieję, że wzbogaci to Waszą wiedzę i ułatwi w identyfikacji rowerów.

Zaczynamy!

Ponieważ zdecydowanie najpopularniejszą odmianą Wigier, jest Wigry 3, to ono posłuży nam jako baza.

Romet Wigry (Bez cyferki przy nazwie)

Źródło zdjęcia: Tablica.pl




Produkowany od 1973 roku następca Rometa Sokoła i Czajki posiadał charakterystyczną kierownicę w kształcie litery "U" (tzw. koza), odblask na tylnym błotniku, małą lampkę na "tylnym trójkącie" (Podobnie, jak w jego poprzedniku), naklejkę przedstawiająca klucz francuski na tylnej części rury ramowej, oraz siodło starego typu (Kolejny element znany z Sokoła). Powyższe elementy pozwalają odróżnić Wigry, od Wigry 3.
No i oczywiście jeszcze naklejka na rurze ramowej "Wigry" bez numerka przy nazwie. Niektóre egzemplarze (zwłaszcza z pierwszego rocznika) mogą posiadać - jak na powyższym zdjęciu - osłonę łańcucha znaną z universal'owskich beach-cruiserów. Najczęściej jednak osłona łańcucha była plastikowa, podobnie jak na ilustracjach do poniższych odmian modelu.

Ciekawostka: Pierwsze egzemplarze Wigier miały napis na rurze ramowej "Wigry" wykonany od szablonu. Osobiście jednak nigdy nie zetknąłem się z takim egzemplarzem.


Romet Wigry 2

Zdjęcie z folderu reklamowego Predom-Romet wydanego w 1978 roku - Więcej na mslonik.pl


W zasadzie od Wigry "bez numerka" odróżnia go jedynie brak przedniego hamulca, siodło nowego typu (Jednak bez skrytki na klucze, jak w pozostałych modelach), oraz naklejka na rurze ramowej "Wigry 2", choć w niektórych egzemplarzach można spotkać tylną lampkę umiejscowioną na tylnym błotniku. Na tylnej części rury ramowej umieszczona naklejka z kluczem francuskim.

Romet Wigry 3

Zdjęcie z folderu reklamowego Predom-Romet wydanego w 1978 roku - Więcej na mslonik.pl

Kierownica "jaskółka", przedni hamulec szczękowy, siedzenie nowego typu (Stosowane od połowy lat 70.) Na szprychach odblaski- Najpopularniejsza wersja. 99% Wigier, to właśnie "trójki". Wigry 3 stało się popularne do tego stopnia, że niektórzy nawet nie wiedzą, że istniały inne odmiany tego modelu.

Romet Wigry 4

Zdjęcie: Wikimedia Commons


Od "trójki" odróżniał go przedni hamulec dociskowy, zamiast szczękowego. Kierownica "jaskółka" (Na zdjęciu "koza") No i oczywiście naklejka "Wigry 4".

Romet Wigry 5

Rower kolegi - Michała


Od Wigry 3 odróżniało go jedynie plastikowe "ramię bezpieczeństwa" przy bagażniku... i oczywiście naklejka - "Wigry 5".



Wersje eksportowe Wigier (Universal/Tyler) mogły mieć różne wyposażenie i ciężko stwierdzić na której odmianie bazują.


Mam nadzieję, że mój artykuł ułatwi Wam identyfikację rowerów i wzbogaci Waszą wiedzę. Smile

Poza powyższymi różnicami były też drobniutkie różnice w ramie. Są one jednak niemal niewidoczne, milimetrowe, więc myślę, że nie warto o nich pisać. Wink
Zapraszam na mojego bloga -squadaquedriver.blogspot.com Smile

Pozdrawiam! Wink


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - van de loro - 09-10-2013 23:24:11

Opis OK Big Grin "Powyższe elementy pozwalają odróżnić Wigry, od Wigry 3." Widywałem "Wigry" z kierownica typu "U" . I po za ręczny , chyba się niczym nie różniły.

Różnice w wyposażeniu w poszczególnych modelach dotyczyły raczej drobiazgów: opony z whitewallem lub czarne, chromowany bagaznik, lampa przednia z górą chrom, gripy z rantem.


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - MichalSR50 - 09-10-2013 23:58:25

No pewnie że się nie obrazi! Big Grin Miło mi, że sie przydał. Bloga już znalazłem wcześniej i z niego dowiedziałem się o ramieniu - charakterystycznym elemencie Wigrego 5, także świetna robota, nie ma drugiego takiego poradnika Smile
A możesz mi wyjaśnić, czym się różni hamulec szczękowy od dociskowego? Smile
A i jeszcze: może popraw rok rozpoczęcia produkcji Wigrego "0", bo ktoś na forum ma egzemplarz z roku 1973 Smile


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - wnusiu94 - 10-10-2013 12:05:35

(09-10-2013 23:58:25)MichalSR50 napisał(a):  A możesz mi wyjaśnić, czym się różni hamulec szczękowy od dociskowego? Smile

Szczękowy - klocki dociskane są do felgi, od boku.
Dociskowy - klocek dociskany jest do opony, od góry.


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - Sołtys - 12-10-2013 19:41:24

Wnusiu, dziękuję bardzo za wytłumaczenie koledze. Smile

(09-10-2013 23:58:25)MichalSR50 napisał(a):  może popraw rok rozpoczęcia produkcji Wigrego "0", bo ktoś na forum ma egzemplarz z roku 1973 Smile
Masz rację. Dobrze, że mi przypomniałeś. Miałem prosić Wnusia, aby to poprawił, ale wyleciało mi z głowy. Smile Tak więc teraz proszę Cię, Wnusiu. Byłbym wdzięczny, gdybyś poprawił ten drobny błąd - od '73 Wink


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - MichalSR50 - 12-10-2013 21:15:36

Jam też Zielony, więc wyręczyłem Adama Smile


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - nie_mientki - 13-11-2013 23:28:34

To jeszcze ogarnij zdjęcie "Zwykłego Wigry" bo to z tablicy się skończyło.


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - Wigrus - 05-12-2013 14:34:43

Sołtys, może tak część druga "Unikalne wersje Wigry"?Wink
Czyli wszystko o Wigry na export, jubileuszowych, Juniorach itd.Big Grin


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - Diana - 23-06-2014 17:17:39

(10-10-2013 12:05:35)wnusiu94 napisał(a):  
(09-10-2013 23:58:25)MichalSR50 napisał(a):  A możesz mi wyjaśnić, czym się różni hamulec szczękowy od dociskowego? Smile

Szczękowy - klocki dociskane są do felgi, od boku.
Dociskowy - klocek dociskany jest do opony, od góry.

No dobrze a który rodzaj był bardziej skuteczny w hamowaniu?


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - wnusiu94 - 23-06-2014 17:21:17

Szczękowy.


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - ArcziManYea - 23-06-2014 23:49:22

Aaa to dopowiem taki też szczególik, że dociskowy szybciej uszkadzał oponę i gdy miało się mało powietrza słabiutko hamował Wink


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - wnusiu94 - 23-06-2014 23:53:37

Dociskowy ogólnie był do bani. Swoją drogą - ciekawe, czy dzisiaj można dostać do nich nowe klocki?


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - chart80 - 28-09-2014 18:15:54

Jak możesz to wrzuć mojego Wigry 1. Chyba, że wolisz poczekać jak znajdę odpowiedni bagażnik.


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - Stanley56 - 22-10-2014 18:36:25

Witam,

Twój opis Wigry 4 nie pasuje z moim "oryginałem" [jak twierdzi jego pierwszy właściciel nic nie było wymieniane oprócz opon i dętek].
Otóż mój egzemplarz ma hamulec szczękowy.
Reszta bez uwag.

Pozdrawiam


RE: [Poradnik] Identyfikacja poszczególnych odmian modelu "Wigry" - wnusiu94 - 22-10-2014 19:02:11

W latach '80 rowery Romet składano z tego, co akurat leżało na magazynie i nie powinno nikogo dziwić zastosowanie innego hamulca.