![]() |
przewinięcie cewki zapłonowej - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: Usprawnienia (/forumdisplay.php?fid=20) +--- Wątek: przewinięcie cewki zapłonowej (/showthread.php?tid=16289) |
przewinięcie cewki zapłonowej - kamil97 - 07-07-2013 01:04:41 Mam starą uszkodzoną Cewke zaplonową od silnika jawki i chciałbym ją przewinąć na 12v. 1. Czy ta jedna cewka da mi mocne ładowanie aku? 2. Czy jeśli podłaczę do aku światła i zapłon bateryjny to aku zdąży się naładować? RE: przewinięcie cewki zapłonowej - BigSoft - 07-07-2013 09:52:13 To zależy ile prądu uda Ci się wycisnąć z tej cewki przy napięciu 14,4V, bo takie napięcie jest odpowiednie dla ładowania akumulatora. O ile dobrze pamiętam: - światło przednie 15W; - tylne - 5W; - zapłon - ok 10W; Z jednej cewki 30W na pewno nie wyciągniesz. Co innego jakbyś trzy połączył razem, wtedy jest szansa na zasilanie bateryjne. RE: przewinięcie cewki zapłonowej - kamil97 - 07-07-2013 11:37:22 Mam jeszcze w iskrowniku 3 cewki 6v 2x 3v. dało by radę to jakoś połączyć i było mocne ładowanie? RE: przewinięcie cewki zapłonowej - BigSoft - 07-07-2013 12:06:17 Jeżeli chcesz instalację 12V, to te dwie 3V cewki musiałbyś przewinąć lub wymienić na zapłonowe. Widziałem rozwiązanie, gdzie ludzie łączyli 3 cewki zapłonowe szeregowo (18V razem) i ponoć zdawało to egzamin. Można przewinąć wszystkie trzy na 12V i połączyć równolegle. Ogólnie kombinuj jak chcesz, nie wiem jakie będzie najwydajniejsze rozwiązanie, bo nie testowałem tego w 223. Być może najprostszym i najlepszym będzie szeregowe połączenie cewek zapłonowych 6V. Oczywiście cewki podłączasz przez mostek prostowniczy do akumulatora. RE: przewinięcie cewki zapłonowej - kamil97 - 07-07-2013 12:23:24 A czy jedna cewka 12v wyrobi jeśli z akumulatora będą same światła a zapłon z cewki? RE: przewinięcie cewki zapłonowej - BigSoft - 07-07-2013 12:55:28 Raczej nie wyrobi. RE: przewinięcie cewki zapłonowej - kamil97 - 07-07-2013 13:00:08 Czyli musiałbym przewinać 2 lub 3 cewki na 12v? Tak? RE: przewinięcie cewki zapłonowej - BigSoft - 07-07-2013 13:52:08 Tak. Najlepiej przewinąć wszystkie. RE: przewinięcie cewki zapłonowej - kamil97 - 07-07-2013 14:00:26 Ok. Odwinołem już stary drut z cewki. On już i tak był przerwany w kilku miejscach to nawet nie liczyłem zwoii. Drut mam 0,70 , lakier bezbarwny jest, maszynke sobie zrobię i kupię taśmę izolacyjną. Ale teraz pytanie ile zwoii zmieści się w jednej warstwie drutu? Zwoii musi być ok 200. RE: przewinięcie cewki zapłonowej - BigSoft - 07-07-2013 14:08:54 Policz. Wystarczy zmierzyć suwmiarką szerokość karkasu na cewkę, czyli tego obszaru, gdzie był drut. Wyjdzie Ci XXmm, powiedzmy 25mm. 25/0,7= 35,71 (wartości wyssane z palca, to przykład). W praktyce wejdzie trochę mniej. Już masz przypuszczalną ilość zwojów na jedną warstwę. Teraz mierzysz wysokość karkasu od rdzenia, do końca tego plastiku. Znów wychodzi jakaś wartość, którą dzielisz przez 0,7 i wychodzi Ci mniej więcej ile warstw się zmieści. Wszystko zależy jak dokładnie to będziesz nawijał. Jeżeli drut będzie prosty, nie pogięty i będziesz go układał dokładnie zwój przy zwoju, to efekty będą zadowalające. PS. Po co Ci taśma izolacyjna? RE: przewinięcie cewki zapłonowej - kamil97 - 07-07-2013 14:55:04 Taśma po to by odizolować rdzeń od drutu. A czy po każdym zwoju smarowac lakierem? Czy tylko na samym końcu jak już nawinę wszystkie zwoje? RE: przewinięcie cewki zapłonowej - BigSoft - 07-07-2013 16:28:29 Taśma może nie zdać egzaminu. Lepszy by był preszpan. Kiedyś nawijałem cewki do 223 i niestety taśmę przebiło i cewka dostała zwarcia... Lakierem smaruj całą jedną warstwę, czyli nawijasz całą szerokość cewki - smarujesz lakierem, potem nawijasz kolejną warstwę i znów lakier, i tak do końca. Dobrze by było te cewki wygrzać w piecu, aby lakier dobrze wysechł wewnątrz cewki. RE: przewinięcie cewki zapłonowej - kamil97 - 13-09-2013 20:56:18 Up. Wyczytałem na innym forum że można przewinąć 2x np. cewki świetlne drutem 1mm 100zw. na jednej cewce. Czyli 2x100zw.= 200zw i połączyć te cewki szeregowo. I wtedy otrzymam mocne ładowanie 12v które wystarczy by zasilić obie lampy i inne rzeczy typu kierunki. Czy to prawda? Czy może lepiej drut 0.7mm i ok 200zw? Na jakim układzie otrzymam więcej mocy i 12v oczywiście? RE: przewinięcie cewki zapłonowej - BigSoft - 13-09-2013 21:59:42 Szczerze? Najlepiej zrobić dwie wersje i sprawdzić osobiście. Robisz dwie wersje takiej prądnicy i ściągasz potem charakterystykę jej mocy przy danym obciążeniu i obrotach silnika. RE: przewinięcie cewki zapłonowej - kamil97 - 13-09-2013 22:16:33 Nie no dwóch wersji nie zrobię bo mam tylko 3 cewki do dyspozycji. |