![]() |
Moduł zapłonowy do Polski Fiat 126p, WSK itp. - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: Poradniki, instrukcje i schematy (/forumdisplay.php?fid=27) +--- Wątek: Moduł zapłonowy do Polski Fiat 126p, WSK itp. (/showthread.php?tid=10144) |
Moduł zapłonowy do Polski Fiat 126p, WSK itp. - naveintre - 29-12-2012 01:59:23 Witam. Dziś zaprezentuje jak wykonać moduł zapłonowy do motocykla/samochodu z zapłonem opartym na przerywaczu czyli tak zwanych "platynkach". Moduł ten możemy zastosować w każdym motocyklu/samochodzie z zapłonem bateryjnym. Jeśli chcemy taki moduł zamontować np w Jawie 350 potrzebne będą nam dwa takie urządzenia, po jednym na każdy przerywacz. Ja zaprezentuję jak zaadaptowałem ten moduł do mojej MZ ETZ 150. Główne zalety tego modułu: 1. Poprawia kulturę pracy silnika i zwiększa moment obrotowy(w dolnym zakresie obrotów). 2. Poprawia rozruch. 3. Oszczędza nam przerywacz (prąd płynie tylko kilkadziesiąt mA a nie ponad 4A) No i "platynki" z elementu wykonawczego stają się tylko tak jakby "czujnikiem". 4. Poprawia ładowanie cewki (brak iskrzenia na przerywaczu), co daje nam mocniejszą iskrę. Schemat: ![]() Do dzieła ![]() Potrzebne nam będą: -Płytka laminowana miedzią(PCB) -Dobry wodoodporny flamaster -Kwas do wytrawiania w/w plytek -Silikon/żywica epoksydowa do zalania układu. -Lutownica i cyna -Trochę oporników, kondensatorów itp(wykaz elementów niżej) -Radiator -Trochę kabli -Wiertarka i małe wiertło -Trochę cierpliwości i chęci ![]() Najpierw rysujemy flamastrem ścieżki i rozplanowywujemy jak maja być rozmieszczone elementy. Potem wycinamy płytkę na odpowiadający nam wymiar i wrzucamy do trawienia a na końcu wiercimy otwory. Powstaje coś takiego: Następnie lutujemy elementy zgodnie ze schematem: Teraz wiercimy w radiatorze otwór do przykręcenia tranzystora T3 (IRF840): Ja zamontowałem go na takiej podkładce: ![]() I takiej tulejce: ![]() Odizolowywuje to tranzystor od radiatora co zapobiega ewentualnym zwarciom z masą pojazdu. Nie musimy tego robić ale dla bezpieczeństwa nie zaszkodzi ![]() Następnie lutujemy tranzystor do płytki: Wkładamy płytkę między żeberka radiatora: Powstaje taki o to gotowy moduł: Dobrze jest przed zalaniem modułu najpierw go przetestować w naszym pojeździe, no chyba ,ze jesteśmy na 100% pewni ,że zadziała ![]() Gdy upewniliśmy się ,że moduł działa jak powinien zalewamy go żywicą lub silikonem. Zapobiega to drganiom elementów, zawilgoceniem ich itp rzeczami które mogły by uszkodzić moduł. -C.Z - podłączamy do masowego styku na cewce zapłonowej w naszym pojeździe. P -to kabel idący od przerywacza(platynek) Masa do masy pojazdu i tak samo + do +(gdzie podpiąć to już własna inicjatywa właściciela ![]() Po podłączeniu modułu należy pozbyć się kondensatora!!! Po zalaniu powstaje nam takie cudo : Mój został dopiero co zalany także nie wygląda najpiękniej ![]() Moja MZ z testów tego modułu: http://www.youtube.com/watch?v=SsZkl2EjM18 http://www.youtube.com/watch?v=lt01ajasQsQ Silnik pracuje zauważalnie równiej i stabilniej a iskrzenie na przerywaczu odeszło w niepamięć. Układ należy wykonać jak najdokładniej ,żeby nie zawiódł nas w trasie ![]() Wykaz elementów: Tranzystory: BC547 (T1, T2); IRF840 (T3); Ø Diody: 1N4007 (D1); Ø Kondensatory: 220nF/63V (C1); 10nF/63V (C2); Ø Rezystory: 300 ohm/1W (R1); 1kohm/0,125W (R2, R5); 470ohm/0,5W (R3); 15kohm/0,125W (R4); 560ohm/0,25W (R6); 100ohm/0,125W (R7); RE: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp - karaluch8 - 29-12-2012 03:27:37 Nie ogarniam tego, nawet nie wiem po co to. Ale ładnie wygląda ![]() RE: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp - kryniu2973 - 29-12-2012 11:48:03 Jaki koszt całkowity? RE: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp - LukaszzT1 - 29-12-2012 11:56:52 a ten moduł da sie podpiac do ogara 200?? znaczy czy bedzie działał bo mam taki w romecie ale czytałem ze do jawki jest całkiem inny. RE: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp - mateusz5625 - 29-12-2012 12:21:17 Dobry Poradnik ![]() ![]() RE: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp - LukaszzT1 - 29-12-2012 12:38:02 do ogara 205 na zwykły silnik 023 mozesz kupic na tablicy bez roboty. RE: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp - mateusz5625 - 29-12-2012 12:40:24 nie o zapłon chodzi ![]() ![]() RE: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp - kryniu2973 - 29-12-2012 12:53:57 W sklepie elektronicznym, na allegro. RE: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp - naveintre - 29-12-2012 17:32:53 Do rometa dostepne sa na tablicy zaplony trystorowe. To troszke co innego i inaczej dziala niz ten ktory ja tu przedstawilem. Ten modol niezadziala w romecie A koszt wykonania to ok 25zl. RE: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp - afik98 - 07-03-2013 20:55:30 (29-12-2012 17:32:53)naveintre napisał(a): Do rometa dostepne sa na tablicy zaplony trystorowe. To troszke co innego i inaczej dziala niz ten ktory ja tu przedstawilem. Ten modol niezadziala w romecie to do ogara 200 nie będzie ten twój moduł? weźcie skasujcie ten post bo mi chodziło o pw ![]() RE: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp - stqc - 07-03-2013 21:01:23 (07-03-2013 20:55:30)afik98 napisał(a):Kolego Neveintre ma chyba bana więc dobrze że tu napisałeś bo możliwe że ktoś ci pomoże np ja(29-12-2012 17:32:53)naveintre napisał(a): Do rometa dostepne sa na tablicy zaplony trystorowe. To troszke co innego i inaczej dziala niz ten ktory ja tu przedstawilem. Ten modol niezadziala w romecie ![]() ![]() ![]() RE: Moduł zapłonowy do Polski Fiat 126p, WSK itp. - naveintre - 07-03-2013 23:48:17 stqc chwilowo bana nie mam i już odpisałem koledze ![]() |