Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tylna zębatka
Autor Wiadomość
fxer Offline
Nowy
*


Liczba postów: 12
Imię: M
Skąd: Szczecin
Pojazd: Inny
Post: #1
Tylna zębatka
Witam
Potrzebuje pomocy w wyborze zębatki do Wigry i Jubilata. Standardowo są chyba 16 a chciał bym je zmienić na 18 lub 20. Czy da się to zrobić bez kupowania nowego łańcucha? Jeśli robiliście coś takiego będę wdzięczny za sugestie a jeszcze bardzie za link to zębatek które będą pasować.
Pozdrawiam
05-12-2017 13:23:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
Odrestaurator Online
Majster
Moderatorzy


Liczba postów: 2,039
Imię: Szymon
Skąd: Knurów
Pojazd: Inny

Forumowy Garaż: 1
Post: #2
RE: Tylna zębatka
Raczej bez zmiany łańcucha się nie obejdzie bo po pierwsze łańcuch zmienia się razem z zębatkami (taka zasada) a po drugie to większa zębatka oznacza więcej łańcucha, ten do zwykłej będzie po prostu za krótki.

Moja WSK

Sprzedam części Romet Simson itp - klik
05-12-2017 19:04:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
fxer Offline
Nowy
*


Liczba postów: 12
Imię: M
Skąd: Szczecin
Pojazd: Inny
Post: #3
RE: Tylna zębatka
Rozumiem, tak myślałem. A czy macie jakieś sprawdzone zębatki 18? Ktoś już to robił?
06-12-2017 21:17:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
rafi555 Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,859
Imię: Rafał
Skąd: Długosiodło
Pojazd: Romet Pony
Post: #4
RE: Tylna zębatka
Zębatka w jubilacie zależy od rocznika (chyba) bo w modelu z 85 mam mniejszą niż w egzemplarzu z 94
06-12-2017 21:31:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
f126 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 163
Imię: Damian
Skąd: Wrocław
Pojazd: Inny Romet
Post: #5
RE: Tylna zębatka
Rozmiar (ilość zębów) tylnej zębatki wpływa na przełożenie przekładni łańcuchowej. Zmieniając rozmiar tylnej zębatki można zaskakująco bardzo wpłynąć na odczucia z jazdy rowerem. Zapewniam, że już zmiana o jeden ząbek jest odczuwalna. Nie warto sugerować się fabrycznym rozmiarem, który jest pomyślany jako kompromis i siłą rzeczy nie może być idealny dla każdego. Lepiej samodzielnie popróbować z różnymi wariantami i znaleźć rozwiązanie najlepsze dla siebie, pomimo iż jest to czasochłonne (trzeba zmieniać długość łańcucha, dlatego najlepiej zacząć od dużych zębatek i następnie skracać łańcuch dla mniejszych zębatek).

Jeśli rower nie ma biegów/przerzutek, to rozmiar zębatki jest kompromisem między dwiema właściwościami roweru:
- łatwością pokonywania wzniesień (tudzież dynamiką/przyspieszeniem),
- prędkością maksymalną.

W Jubilacie standardowo było z tyłu 17 albo 18 zębów.

Założenie tylnej zębatki o większej ilości zębów powoduje, że przy danej prędkości roweru pedałujemy szybciej, ale też "lżej". To oznacza, że prędkość maksymalna roweru będzie niższa, ale łatwiej nim będzie ruszyć z miejsca i człapać się pod górę, rower szybciej się "zbiera". Nie bez znaczenia jest również to, że przy większej zębatce mniej obciążamy stawy kolanowe.

Założenie tylnej zębatki mniejszej powoduje, że przy danej prędkości pedałujemy wolniej, ale jest "ciężej". To oznacza, że przy odpowiednio mocnym deptaniu rozpędzimy rower do większej prędkości, ale do ruszenia z miejsca i człapania się pod górę również będzie trzeba wkładać więcej siły. Przy mniejszych prędkościach rower staje się ociężały, wolno reaguje na deptanie, rozpędzanie jest powolne i nieprzyjemne.

Dobór zębatki w jednobiegowcu należy zacząć od zadania sobie pytania: do jakiej jazdy będzie potrzebny ci ten rower ? Jeśli zamierzasz zasuwać po płaskiej szosie, bez skrzyżowań, bez chodników, bez leśnych ścieżek, bez innego ruchu kołowego, to wybierz zębatkę mniejszą - raz rozbujasz rower i dalej będziesz już tylko utrzymywał wysoką prędkość. Jeśli jednak będziesz jeździł po mieście, w gęstym ruchu, pod górę, po drodze gruntowej, to wtedy zakładaj zębatkę większą - rower będzie zdecydowanie bardziej zwinny, a straty na prędkości praktycznie nie odczujesz, bo w takich warunkach i tak nie masz się specjalnie gdzie rozpędzić.

Gdy ileś lat temu zdecydowałem, że Jubilatem będę jeździł również zimą, to zmieniłem oryginalną zębatkę 18 na 19. Już taka zmiana była odczuwalna, rower stał się wyraźnie zwinniejszy, na miasto jak znalazł. Dziś mam w tym Jubilacie piastę 3-biegową i zębatkę 22. Na normalnym biegu (czyli tak jakby biegów nie było wcale) tak duża zębatka pozwala poruszać się bardzo dynamicznie, ale ograniczenie prędkości jest już wyraźne i bez dodatkowego wyższego biegu byłoby problemem. Z piastą 3-biegową to nie problem, bo gdy "zabraknie " prędkości to mogę włączyć wyższy bieg i rozpędzać dalej.

Jednym słowem: polecam popróbować, naprawdę warto Smile

A co do pasujących zębatek: pasuje każda jedna mocowana sprężystym pierścieniem i mająca trzy wypustki. Na allegro pełno tego, od 16 do 24 zębów, po 5-10 złotych za sztukę.
I jeszcze jedno: w Wigry przy bardzo dużych zębatkach (22+) może pojawić się problem ocierania łańcucha o osłonę. W Jubilacie wejdzie bez problemu nawet zębatka 24.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-12-2017 16:33:58 przez f126.)
07-12-2017 16:28:42
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
fxer Offline
Nowy
*


Liczba postów: 12
Imię: M
Skąd: Szczecin
Pojazd: Inny
Post: #6
RE: Tylna zębatka
Dzięki za podpowiedzi. Jubilat i Wigry będą śmigać po mieście więc chyba zwiększę zębaki tylko o 1 ząbek.
Przeznaczone pod łańcuch : 1/2" x 1/8"
Średnica wewnętrzna : 34,9mm
Szerokość : 3mm
Materiał : stal
Ilość zębów - 17
Zębatka chromowana, wypukła
Orginalny łańcuch ma chyba 92 ogniwa, co powinno wystarczyć. Oczywiście też będzie nowy.
11-12-2017 15:26:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2018. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Usermap | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Jednoślad miesiąca
Sierpień - Paweł od Mińska

Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Śmieszne i ciekawe linki,...
Ostatni post: Dawdzio
Dzisiaj 00:15:45
» Odpowiedzi: 1055
» Wyświetleń: 129288
Remont 019 dla Marcina
Ostatni post: gregorian2008
Dzisiaj 00:01:31
» Odpowiedzi: 69
» Wyświetleń: 2847
Komar 2350 montaż przedni...
Ostatni post: joozek
Wczoraj 23:21:40
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 52
Ogar 200 nie odpala
Ostatni post: NoSeLatamTrochu
Wczoraj 22:59:41
» Odpowiedzi: 20
» Wyświetleń: 213
Czesci Rome Ogar 200
Ostatni post: komarek54
Wczoraj 21:53:32
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 181
Śruby silników popularnyc...
Ostatni post: remix301
Wczoraj 21:48:55
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 138
Kupię nakrętkę wałka oraz...
Ostatni post: komarek54
Wczoraj 21:47:54
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 36
Romet Ogar 200 1988r
Ostatni post: kedzik28
Wczoraj 21:37:15
» Odpowiedzi: 15
» Wyświetleń: 399
Romet Ogar 200 by gladiat...
Ostatni post: gladiator_86
Wczoraj 20:09:03
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 196
Kupie Rame motorynka m2/m...
Ostatni post: bkrukl
Wczoraj 19:51:33
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 192
Spełnienie marzeń czyli.....
Ostatni post: Bartek
Wczoraj 18:19:08
» Odpowiedzi: 148
» Wyświetleń: 15727
Aukcja na rzecz Forum, am...
Ostatni post: joozek
Wczoraj 18:05:21
» Odpowiedzi: 14
» Wyświetleń: 610
WIGRY 3
Ostatni post: bonassia
Wczoraj 15:42:12
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 185
Motorowerzystka i cińcik ...
Ostatni post: Motorowerzystka
Wczoraj 15:32:52
» Odpowiedzi: 122
» Wyświetleń: 21340
Romet Komar 2330 części!
Ostatni post: bubel500
Wczoraj 14:07:38
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 59

Zapraszamy

Reklama