Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Odpowiedz 
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Autor Wiadomość
Szatek Offline
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3


Liczba postów: 694
Imię: Patryk
Skąd: Głowno
Pojazd: Romet 50-TS-1
Post: #1
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Cześć.

Postanowiłem napisać ten temat, aby zebrać wszystkie pomocne informacje, związane z problemami ze skrzynią biegów silnika Dezamet 019.

Większość osób mających kontakt z tym silnikiem, narzeka na jego skrzynię biegów, która jest rzekomo jego wadą fabryczną – co jest nie prawdą. Wadą tego silnika był automat zmiany biegów starego typu, oraz wałek główny skrzyni biegów – oba elementy zmodernizowano w trakcie produkcji motoroweru (1978-my rok). Zmieniono także wodzik skrzyni biegów (kontra nakrętką, zamiast wkrętu dociskowego) i nakrętkę regulacyjną.

Zmieniacz biegów starego typu:




Zmieniacz biegów nowego typu:




Wałek główny skrzyni biegów starego typu (po prawo) i nowego typu (po lewo) z nacięciami na prowadnicach, utrudniającymi wypadanie drugiego biegu:



Problemy ze skrzynią biegów tych silników po 78-mym roku, związane są w znacznej większości z rozregulowania zmieniacza (bądź jego nieprawidłowej regulacji), powstałych luzów na dźwigni zmieniacza, nieodpowiedniego zdystansowania skrzyni, a także ewentualnego zużycia elementów i stosowania zamienników części elementów skrzyni.

Poniżej opisane są etapy, które należy wykonać kolejno, w razie problemów ze skrzynią biegów:

I – Regulacja skrzyni biegów

Poradnik z „ Instrukcji napraw motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 200, 201, 100”:




W skrócie: Istnieją dwa sposoby jej prawidłowej regulacji, oba opierają się na ustaleniu położenia trybu drugiego biegu:

1. Na otwartym silniku (sposób dokładniejszy):

a) Montaż zmieniacza, uszczelki pod zmieniacz, wodzika z kontrą, kompletnego wałka głównego, trybu drugiego biegu i wałka pośredniczącego.

Ustawienie trybu drugiego biegu razem z trybem wałka pośredniczącego jak najdokładniej na jego środkowym wypuście i zablokowanie wodzika skrzyni w tej pozycji wkrętem/nakrętką.

2. Na zamkniętym silniku:
a) Wstępna regulacja skrzyni biegów;
b) Załączenie drugiego biegu;
c) Wykręcanie nakrętki regulacyjnej wodzika do momentu wyłączenia biegu - przy jednoczesnym poruszaniu kołem magnesowym, oraz uniesionym tylnym kołem dla dokładnego wychwycenia tego momentu;
d) Wkręcenie nakrętki regulacyjnej o dokładnie 4,5 (niektóre źródła podają 5,5) obrotu;
e) Zakontrowanie nakrętki regulacyjnej nakrętką kontrującą, bądź wkrętem dociskowym.

II – Niwelacja luzów zmieniacza

1. Stary typ zmieniacza:

Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, można skasować tylko i wyłącznie poprzez dotoczenie nowych tulejek w których ona pracuje. Ich zdjęć niestety nie posiadam. Polecam wykonać jednoczęściową i ewentualnie zamontować ją na cynę (jeśli nie będzie siedziała stabilnie w podstawie). Luz na boki oraz góra-dół musi być praktycznie zerowy!

Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.

Ustawiamy także luzy zmieniacza w miejscach podkładek dystansowych na 0,1 - 0,2 mm. Spis podkładek dystansowych jest dostępny na schemacie zmieniacza. Same podkładki można kupić np. tutaj: http://techroll.com.pl/sklep/132-Podkladki-dystansowe

Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.

2. Nowy typ zmieniacza:

Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, niwelujemy bardzo prosto – poprzez maksymalne skręcenie jej dolnej i górnej części, a następnie jej skontrowanie nakrętką M6 (można dać dodatkowo pod nią podkładkę sprężynującą). Po skręceniu dźwigni, nie powinniśmy mieć możliwości jej obrócenia ręką (bez zamontowanej kulki).

Maksymalne skręcenie ze sobą tych dwóch elementów dźwigni, spowoduje cięższą pracę zmieniacza, ale zmniejszy ryzyko niepożądanego wypchnięcia jej przez wodzik skrzyni biegów.

Nie dajemy dodatkowych podkładem pod wspornik zmieniacza, ponieważ luz wałka nie ma znaczenia na pracę skrzyni, a może to spowodować jego nie odbijanie podczas zmiany biegów.

Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.

Ustawiamy także luzy zmieniacza w miejscach podkładek dystansowych na 0,1 - 0,2 mm. Spis podkładek dystansowych jest dostępny na schemacie zmieniacza. Same podkładki można kupić np. tutaj: http://techroll.com.pl/sklep/132-Podkladki-dystansowe

Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.

III - Dystansowanie skrzyni biegów

Temat był zbyt rozległy aby umieścić go tutaj: http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=48666

IV – Ewentualna wymiana zużytych elementów

Elementy najbardziej podatne na zużycie (kolejno):

1. Zmieniacz biegów:
a) Starego typu:
- tulejki dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część);
- miejsce osadzenia tulejek dźwigni zmieniacza;
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejkach, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- dźwignia i segment zębaty zabieraka (zęby).

b) Nowego typu:
- zespół dźwigni zabieraka (zęby);
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejce, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- tulejka dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część).

2. Tulejki wodzika zmiany biegów (wewnętrzna część);
3. Tryby skrzyni biegów (tryb pierwszego biegu, sprzęgła kłowe, wypusty na wałkach, zęby itp.).

Wykonanie wszystkich punktów tego poradnika, gwarantuje poprawną pracę skrzyni biegów.

Temat będzie oczywiście aktualizowany.

Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.

Źródła zdjęć:
- internet;
- http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.

Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-06-2019 14:23:25 przez Szatek.)
20-10-2017 15:17:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 9 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post.
Reklama
nie_mientki Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 6,287
Imię: Michał
Skąd: Puławy
Pojazd: Romet 50-T-1

Forumowy Garaż: 6
Post: #2
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Jak zawsze kawał dobrej roboty.

KLIKNIJ TUTAJ I POMÓŻ W OPŁACENIU SERWERA !
20-10-2017 15:49:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo nie_mientki za ten post.
malgister Offline
mechatronik :D
*


Liczba postów: 37
Imię: Franek
Skąd: Chrzanów
Pojazd: Romet 50-T-1

Forumowy Garaż: 1
Post: #3
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Witam mam problem z właśnie tym automatem do 019 nowego typu . Otuż nie wiem czemu ale pękła mi sprężyna automatu biegów i teraz mam pytanie : Czy ta sprężyna pasuje od 023 i czy lepiej kupić nowej produkcji czy starą nie zniszczoną?
03-02-2019 18:30:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Szatek Offline
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3


Liczba postów: 694
Imię: Patryk
Skąd: Głowno
Pojazd: Romet 50-TS-1
Post: #4
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Modernizacja całości tekstu - zapraszam do ponownej lektury.
05-06-2019 14:26:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Usermap | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Jednoślad miesiąca
Sierpień - kaziq

Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Komar - tuleje w lagach
Ostatni post: joozek
Dzisiaj 11:17:41
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 31
Majerana Ogarek stalowoni...
Ostatni post: Marwerick
Dzisiaj 01:19:42
» Odpowiedzi: 110
» Wyświetleń: 19999
Czego słuchają rometowcy?
Ostatni post: Motorowerzystka
Wczoraj 23:47:13
» Odpowiedzi: 237
» Wyświetleń: 33877
Koła Romet Smyk
Ostatni post: zaz
Wczoraj 22:34:53
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 260
Motorynka swap 110 cm3 i ...
Ostatni post: seler1500
20-09-2019 23:21:32
» Odpowiedzi: 590
» Wyświetleń: 72309
Romet Polo - bkrukl
Ostatni post: bkrukl
20-09-2019 23:13:03
» Odpowiedzi: 52
» Wyświetleń: 5867
[Głosowanie] "Jednoślad m...
Ostatni post: Szatek
20-09-2019 22:28:48
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 1740
adam
Ostatni post: stqc
20-09-2019 22:27:35
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 204
Dellorto w ogarze 200 / j...
Ostatni post: krystian276
20-09-2019 20:50:41
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 2001
Problem ze światłami
Ostatni post: Odrestaurator
20-09-2019 19:34:23
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 1252
Sprzedam Nowe z PRL-u czę...
Ostatni post: Matfi
20-09-2019 14:58:33
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 136
ZZR Syrena i ZZR Ambasado...
Ostatni post: Popielaty
20-09-2019 14:30:56
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 733
Mała Włoszka
Ostatni post: Lagoon
20-09-2019 12:02:22
» Odpowiedzi: 28
» Wyświetleń: 4485
Krucce do JAWA 50/SIMSON ...
Ostatni post: RaffZZR
19-09-2019 20:38:59
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 83
Gaźnik Jawa 50
Ostatni post: TomaszM-k
19-09-2019 12:14:01
» Odpowiedzi: 30
» Wyświetleń: 4310

Reklama