Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Odpowiedz 
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Autor Wiadomość
Szatek Offline
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3


Liczba postów: 647
Imię: Patryk
Skąd: Głowno
Pojazd: Romet 50-TS-1
Post: #1
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Cześć.

Postanowiłem napisać ten temat, aby zebrać wszystkie pomocne informacje, związane z problemami ze skrzynią biegów silnika Dezamet 019. Temat będzie oczywiście aktualizowany.

Większość osób mających kontakt z tym silnikiem, narzeka na jego skrzynię biegów, która jest rzekomo jego wadą fabryczną – co jest nie prawdą. Wadą tego silnika był automat zmiany biegów starego typu, oraz wałek główny skrzyni biegów – oba elementy zmodernizowano w trakcie produkcji motoroweru (1978-my rok). Zmieniono także wodzik skrzyni biegów (kontra nakrętką, zamiast wkrętu dociskowego) i nakrętkę regulacyjną.

Zmieniacz biegów starego typu:




Zmieniacz biegów nowego typu:




Wałek główny skrzyni biegów starego typu (po prawo) i nowego typu (po lewo) z nacięciami na prowadnicach, utrudniającymi wypadanie drugiego biegu:



Problemy ze skrzynią biegów tych silników po 78-mym roku, związane są w znacznej większości z rozregulowania zmieniacza (bądź jego nieprawidłowej regulacji), powstałych luzów na dźwigni zmieniacza, a także ewentualnego zużycia elementów i stosowania zamienników części elementów skrzyni.

Poniżej opisane są etapy, które należy wykonać kolejno, w razie problemów ze skrzynią biegów:

I – Regulacja skrzyni biegów

Poradnik z „ Instrukcji napraw motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 200, 201, 100”:




W skrócie: Istnieją dwa sposoby jej prawidłowej regulacji, oba opierają się na ustaleniu położenia trybu drugiego biegu:

1. Spięcie trybu drugiego biegu razem z trybem wałka pośredniczącego (na jego środkowym wypuście) i zablokowanie wodzika skrzyni w tej pozycji (na otwartym silniku, sposób dokładniejszy);

Polecam jednak założyć zmieniacz i skrzynię biegów na rozłożonym silniku i zrobić dokładnie to samo. Po zakontrowaniu nakrętki regulacyjnej zdejmujemy zmieniacz, łączymy kartery i zakładamy na gotowo zmieniacz.

2. Na zamkniętym silniku:
a) Wstępna regulacja skrzyni biegów;
b) Załączenie drugiego biegu;
c) Wykręcanie nakrętki regulacyjnej wodzika do momentu wyłączenia biegu - przy jednoczesnym poruszaniu kołem magnesowym, oraz uniesionym tylnym kołem dla dokładnego wychwycenia tego momentu;
d) Wkręcenie nakrętki regulacyjnej o dokładnie 4,5 (niektóre źródła podają 5,5) obrotu;
e) Zakontrowanie nakrętki regulacyjnej nakrętką kontrującą, bądź wkrętem dociskowym.

II – Niwelacja luzów na dźwigni zmieniacza

1. Stary typ zmieniacza:

Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, można skasować tylko i wyłącznie poprzez dotoczenie nowych tulejek w których ona pracuje. Ich zdjęć niestety nie posiadam. Polecam wykonać jednoczęściową i ewentualnie zamontować ją na cynę (jeśli nie będzie siedziała stabilnie w podstawie). Luz na boki oraz góra-dół musi być praktycznie zerowy!

Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.

Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.

2. Nowy typ zmieniacza:

Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, niwelujemy bardzo prosto – poprzez maksymalne skręcenie jej dolnej i górnej części, a następnie jej skontrowanie nakrętką M6 (można dać dodatkowo pod nią podkładkę sprężynującą). Po skręceniu dźwigni, nie powinniśmy mieć możliwości jej obrócenia ręką (bez zamontowanej kulki).

Maksymalne skręcenie ze sobą tych dwóch elementów dźwigni, spowoduje cięższą pracę zmieniacza, ale zmniejszy ryzyko niepożądanego wypchnięcia jej przez wodzik skrzyni biegów. Nie musimy skręcać na maksa, ale lepiej to zrobić.

Nie dajemy dodatkowych podkładem pod wspornik zmieniacza, ponieważ luz wałka nie ma znaczenia na pracę skrzyni, a może to spowodować jego nie odbijanie podczas zmiany biegów.

Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.

Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.

III – Wymiana zużytych elementów

Elementy najbardziej podatne na zużycie (kolejno):

1. Zmieniacz biegów:
a) Starego typu:
- tulejki dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część);
- miejsce osadzenia tulejek dźwigni zmieniacza;
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejkach, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- dźwignia i segment zębaty zabieraka (zęby).

b) Nowego typu:
- zespół dźwigni zabieraka (zęby);
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejce, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- miejsce osadzenia tulejki dźwigni zmieniacza;
- tulejka dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część).

2. Tulejki wodzika zmiany biegów (wewnętrzna część);
3. Miejsce osadzenia tulejek wodzika zmiany biegów;
4. Tryby skrzyni biegów (tryb pierwszego biegu, sprzęgła kłowe, wypusty na wałkach, zęby itp.).

Nie polecam stosowania patentów, typu szlifowanie sprzęgła kłowego, mniejszej/większej kulki zmieniacza, dodawanie sprężyny na wodzik zmiany biegów itp. - nie jesteśmy mądrzejsi od konstruktorów tego silnika. Wykonanie wszystkich punktów tego poradnika, gwarantuje poprawną pracę skrzyni biegów.

Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.

Źródła zdjęć:
- internet;
- http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.


Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.
20-10-2017 15:17:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 10 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post.
Reklama
nie_mientki Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 6,270
Imię: Michał
Skąd: Puławy
Pojazd: Romet 50-T-1

Forumowy Garaż: 6
Post: #2
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Jak zawsze kawał dobrej roboty.

KLIKNIJ TUTAJ I POMÓŻ W OPŁACENIU SERWERA !
20-10-2017 15:49:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo nie_mientki za ten post.
malgister Offline
mechatronik :D
*


Liczba postów: 23
Imię: Franek
Skąd: Babice (chrzanów)
Pojazd: Romet 50-T-1

Forumowy Garaż: 1
Post: #3
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Witam mam problem z właśnie tym automatem do 019 nowego typu . Otuż nie wiem czemu ale pękła mi sprężyna automatu biegów i teraz mam pytanie : Czy ta sprężyna pasuje od 023 i czy lepiej kupić nowej produkcji czy starą nie zniszczoną?
03-02-2019 18:30:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Usermap | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Jednoślad miesiąca
Styczeń - RaszkoV

Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Paliwo nie dociera do cyl...
Ostatni post: DumDum
Dzisiaj 03:20:30
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 72
Ogar 200 szarpie na jedy...
Ostatni post: DumDum
Dzisiaj 03:09:23
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 116
Powitanie i pytanie co da...
Ostatni post: Szymon72
Dzisiaj 01:53:24
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 68
Śmieszne i ciekawe linki,...
Ostatni post: Dawdzio
Wczoraj 23:50:20
» Odpowiedzi: 1102
» Wyświetleń: 526
Malowanie magneta
Ostatni post: Szatek
Wczoraj 23:13:55
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 306
WSK B1/SHL 175 - kolejny ...
Ostatni post: Majerano
Wczoraj 22:55:12
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 414
Romet Traper 1975 - pękni...
Ostatni post: Rower Power
Wczoraj 22:37:52
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 367
Silnik s 38 problem ze sk...
Ostatni post: Mateuszp10
Wczoraj 21:47:34
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 38
Silnik s 38 problem ze sk...
Ostatni post: Mateuszp10
Wczoraj 21:46:27
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 33
Oldtimerbazar 24 luty
Ostatni post: Paweł123
Wczoraj 21:43:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 53
Skuter 4T - ciężko odpala...
Ostatni post: stqc
Wczoraj 21:29:50
» Odpowiedzi: 40
» Wyświetleń: 478
Okazje na OLX, ALLEGRO i ...
Ostatni post: bzzxc
Wczoraj 20:48:48
» Odpowiedzi: 259
» Wyświetleń: 37472
Przerwa na świecy - Silni...
Ostatni post: Wojciszek
Wczoraj 20:27:35
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 46
Dziwne koło ogar
Ostatni post: seler1500
Wczoraj 18:36:55
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 155
romety by rafi555
Ostatni post: rafi555
Wczoraj 17:04:32
» Odpowiedzi: 94
» Wyświetleń: 10803

Reklama