Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Jawa 50 by AliveC4T
Autor Wiadomość
AliveC4T Offline
Jawowiec
*


Liczba postów: 222
Imię: Piotr
Skąd: Gliwice
Pojazd: Inny
Post: #1
Jawa 50 by AliveC4T
Witam

Strona na facebooku: Jawa 50 by AliveC4T

Chciałbym przedstawić moją Jawę 50 typ 20 z 1973 roku. Cała historia dzieje się w Gliwicach na śląsku. Kupiłem ją we wrześniu 2013 za symboliczne 200zł z dokumentami. Poprzedni właściciel kupił ją od starszego pana z Goczałkowic z zamiarem odrestaurowania, jednak później postanowił ją sprzedać. Znalazłem ją na olx, wtedy jeszcze chyba tablica.pl, zachęciła mnie niska cena, dokumenty, niski przebieg (12 835km w dniu zakupu) oraz dobry stan silnika. Najbardziej martwiłem się stanem silnika, bo nie miałem wtedy ochoty robić remontu. Przebieg wyglądał na rzeczywisty, po wlaniu połowy jednorazowego kubeczka benzyny do baku, na zimno odpaliła od połowy kopnięcia, więc uznałem że to musi świadczyć o dobrym stanie silnika Big Grin. Sugerowałem się tym, że Simson s51 mojego kuzyna który jest o 10 lat młodszy, ale ma dwa razy więcej przebiegu miał problem odpalić za 5 kopnięciem. Bazując na tym doświadczeniu uznałem wynik Jawy za wręcz zaskakująco dobry. Na pewno znajdzie się ktoś kto będzie kwestionował moje metody, ale wtedy miałem tylko takie doświadczenie na którym mogłem bazować przy podejmowaniu decyzji.

Przed zakupem dokonałem jazdy próbnej i muszę powiedzieć że dla osoby która lubi cieszyć się z małych rzeczy i przywiązywać do nich było to przeżycie nie do opisania. Miałem wrażenie że płynęła po drodze zamiast jechać (później jednak okazało się że to przez wypadające tulejki przedniego zawieszenia Big Grin). Wtedy chyba zakochałem się w niej Big Grin.

Dnia 07.09.13 padło sakramentalne "Biorę" i stałem się szczęśliwym posiadaczem Jawy Big Grin. Tak wyglądała w dniu zakupu:


Przetransportowałem ją do piwnicy pod moim mieszkaniem, gdzie miała być remontowana. Jeszcze tego samego dnia zabrałem się za demontaż, robienie listy zakupów i szacowanie kosztów. Zakres prac obejmował:
- wyczyszczenie z brudu i błota, odkułem chyba kilogram ziemi z niej
- usunięcie starych naklejek i odświeżenie lakieru, był tak brudny że efekt przyniosło dopiero mycie benzyną
- zaplecenie kół z nowych części, przy użyciu starych piast. Stare rafki miały głębokie wżery, część szprych pochodziła z rowerów, jedne w ogóle się nie trzymały, inne prawie wychodziły grzybkiem z otworów w piaście.
- wymiana łożysk
- likwidacja luzów w przednim zawieszeniu, oryginalne tulejki były tak wyrobione że wypadały, kupiłem nowe teflonowe, oczywiście nie obyło się bez godzin dopasowywania
- zrobienie elektryki od nowa, z oryginalnej elektryki został tylko zapłon
- pozbycie się rdzy na przedniej osłonie i podnóżkach, części zostały wypiaskowane i ocynkowane przed malowaniem
- wyprostowanie i oczyszczenie tłumika, z czterech otworów na końcu tłumika tylko jeden był drożny
- odbudowa hamulców, w dniu zakupu jawy prawie wcale nie działały
- zakup nowej lampy, stara miała wtopione opiłki stalowe w klosz, ktoś ciął coś szlifierką kątową w jej pobliżu, oraz odbłyśnik zgnity do tego stopnia, że chrom odpadł w kilku wielkich płatach
- kosmetyka, czyli nowe gumy, linki i założenie kedry
- inne rzeczy o których pewnie już nie pamiętam

Remont trwał w sumie 2 lata, z ogromnymi przerwami z racji braku czasu i często siły. W sierpniu 2015 już nie mogłem wytrzymać i szybko ją skończyłem. Byłem tak zdesperowany i głodny jazdy, że sam wytargałem ją z piwnicy i pojechałem poszaleć na polnych drogach, jeszcze bez dokumentów. Do granic miasta mam około pół kilometra, przez małe uliczki osiedlowe, więc z policją nie było problemu. Pierwsze jazdy to był jednocześnie ból uczenia się sprzęgła i niesamowita przyjemność. Nie obyło się bez problemów, filtr paliwa zapowietrzał się, dlatego co kilka kilometrów trzeba było ręcznie zaciągnąć trochę paliwa. Na szczęście przewidziałem że nie obejdzie się bez awarii, więc wziąłem ze sobą plecak narzędzi i jakoś sobie poradziłem. Powiem wam że w obliczu ogromnych upałów jazda Jawą przynosiła niesamowitą ulgę, to była chyba najprzyjemniejsza rzecz w całych wakacjach 2015.

Tak wyglądała Jawa niedługo po remoncie:






We wrześniu 2015 przeszła przegląd bez problemu i została zarejestrowana. Przegląd był o tyle ciekawą sytuacją, że diagnosta kazał mi wprowadzić ją na stacje, po czym kazał zahamować. Obszedł ją dwa razy dookoła, sprawdził numery i powiedział "Piszemy!" Big Grin. Przegląd robiłem na stacji diagnostycznej w Gliwicach w dzielnicy Łabędy, bardzo polecam wszystkim tą stacje z racji tego, że diagnosta jest bardzo pro-zabytkowy i zna się na starszych pojazdach.

Sezon 2015 mimo że był krótki, od końca sierpnia do grudnia, mogę uznać za sukces. Zrobiłem około 900 km i zaliczyłem jedną wycieczkę z kolegą Kaniloxem. Zdjęcia z wycieczki:


Nie obyło się bez drobnych awarii, raz spadł łańcuch, innym razem uciekło sprzęgło. Największą awarią było rozregulowanie się zapłonu w skutek długiej jazdy gdy wracałem późną nocą z wyżej wspomnianej wycieczki. Nienasmarowana krzywka doprowadziła do zeszlifowania współpracującej z nią części do tego stopnia, że iskra była cały czas, bez przerwy. Jawa zgasła, a przy próbie odpalenia w skutek zapalenia mieszanki z tłokiem na dole doszło do wystrzelenia wkładu wydechu na chodnik Big Grin i to dwa razy.

Poskładałem ją i ustawiłem zapłon "na oko" tak aby tylko dojechać do domu. Okazało się że na tak ustawionym zapłonie jeździ dobrze więc potem go nie ruszałem Big Grin.

Plany na przyszłość:
Zostało kilka rzeczy do zrobienia, chyba najważniejsza to odświeżenie lakieru i naprawa szkód po wypadku z października, o którym napiszę innym razem. Jawa na pewno zostanie w stanie oryginalnym, nie planuję żadnych przeróbek ani tuningów. Ona jest jak piękna kobieta, najładniej wygląda naturalnie, bez makijażu. Jeśli kiedykolwiek doszłoby do jakiś przeróbek to mógłby to być tuning z lat 70'tych, czyli przy użyciu części dostępnych w tamtej epoce, na przykład montaż przedniego koła z większym bębnem i dwoma rozpierakami z jakiejś większej Jawy. Powoli chodzi za mną widmo remontu silnika, sezon 2016 będzie jeszcze bardziej intensywny więc taki remont warto byłoby zrobić.

Podsumowanie
Gdy w 2012 roku z zazdrością patrzyłem jak mój kuzyn obwozi się swoim Simsonem powiedziałem sobie że muszę sobie też kupić motorower. Teraz albo nigdy. Ledwo minął rok, a ja spełniłem swoje marzenie. Chciałbym teraz symbolicznie podziękować mojej Jawie, za to że dzielnie pokonywała ze mną kolejne kilometry i nie psuła się za często. Była też swego rodzaju psychologicznym amortyzatorem, była ze mną w moich trudnych chwilach, umożliwiała mi ucieczkę z miasta na łono natury i wiele razy uchroniła mnie przed szaleństwem. Zawsze traktowałem ją jako osobę, a nie przedmiot. Na pewno zostanie ze mną na długo, kto wie czy nie na zawsze. Nie sprzedałbym jej za żadną cene.

Mam nadzieję że historyjka się podobała Big Grin. Zapraszam na moją stronę na facebooku, pod adresem https://www.facebook.com/jawa50alive, gdzie regularnie wrzucam zdjęcia i różne informacje.

Pozdrawiam
13-02-2016 02:34:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 3 użytkowników postawiło piwo AliveC4T za ten post.
Reklama
fachowiec Offline
Nowy
*


Liczba postów: 40
Imię: Jan
Skąd: Tarnobrzeg
Pojazd: Romet Komar
Post: #2
RE: Jawa 50 by AliveC4T
Piękna.... Smile
13-02-2016 10:17:12
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Bosek21 Offline
Zmotoryzowany
*


Liczba postów: 19
Imię: Kuba
Skąd: Krzywda,łukowski,lubelskie
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #3
RE: Jawa 50 by AliveC4T
100/10 hehe
Ładna jawa ;]
13-02-2016 10:34:22
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
nie_mientki Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 6,382
Imię: Michał
Skąd: Puławy
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #4
RE: Jawa 50 by AliveC4T
2/10 jeździłbym
13-02-2016 11:41:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Mateo0077 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 3
Imię: Mateusz
Skąd: Bartoszyce
Pojazd: Romet Pony
Post: #5
RE: Jawa 50 by AliveC4T
Bardzo ładna pancerka. Popracować jeszcze trochę nad nią i będzie cudna Big Grin
13-02-2016 19:52:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Witam .
Ostatni post: Elektronik
Dzisiaj 16:46:04
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 127
Romet sprint z 1975
Ostatni post: beta1989
Dzisiaj 14:27:46
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 14
Pręt hamulca Ogar 205
Ostatni post: pitus74
Dzisiaj 09:51:40
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 3202
Długość linki sprzęgła
Ostatni post: pitus74
Wczoraj 22:16:00
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 3007
Projekt Romet Dzik Enduro...
Ostatni post: krystian276
Wczoraj 22:01:34
» Odpowiedzi: 476
» Wyświetleń: 165964
Iskrownik/Stator Romet St...
Ostatni post: miszel
Wczoraj 16:09:54
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 43
Numery karterów S38 B4
Ostatni post: Piotrekdriver1
Wczoraj 16:01:47
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 69
Pegaz 750 - kolejny Robak
Ostatni post: Jaca
Wczoraj 07:55:14
» Odpowiedzi: 152
» Wyświetleń: 53871
Koło komar 2350 brak stab...
Ostatni post: Kacper_R
Wczoraj 02:07:00
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 54
Filtr oleju zamiennik do ...
Ostatni post: Gucio76
Wczoraj 01:56:31
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 40
Instalacja Romet Chart
Ostatni post: wkzarci
Wczoraj 00:53:33
» Odpowiedzi: 15
» Wyświetleń: 570
Ogar 200 88r. Mandaryna
Ostatni post: romek
27-03-2024 23:56:47
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 277
205A
Ostatni post: romek
27-03-2024 21:16:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 99
Replika Prototypu Romet M...
Ostatni post: romek
27-03-2024 21:12:06
» Odpowiedzi: 112
» Wyświetleń: 52105
Renowacja obręczy - jak l...
Ostatni post: romek
27-03-2024 21:09:57
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 116

Reklama