Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 1 głosów - 5 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Autor Wiadomość
Crisso Offline
Nowy
*


Liczba postów: 107
Imię: Karol
Skąd: Kraków
Pojazd: Inny Romet
Post: #1
Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Moim zdaniem aluminium to jeden z najbardziej "niewdzięcznych" materiałów do renowacji. Przede wszystkim ogromnie pracochłonnym. Ma też jednak swoje zalety. Drobna uwaga dla początkujących - jak nie wiesz czy pokryty brudem i rdzą element to aluminium czy pokryta chromem stal - użyj magnesu. Niby oczywiste ale ja na to wpadłem dopiero po jakimś czasie facepalm. Na początek krótka lista z czym aluminiowym możecie się spotkać w poszczególnych typach rowerów:

1. Rowery sportowe

- piasty
- obręcze kół
- kierownice "baranki"
- mostki
- klamki hamulców
- szczęki hamulcowe
- przerzutki przednie (Romet, Favorit) - tu uwaga: obudowa alu, prowadnica stalowa chromowana
- zębatki korbowodu ("blaty" i "serce", sama korba była zawsze stalowa).

2. Rowery użytkowe i turystyczne:

- błotniki
- piasty (rzadko ale mogą się zdarzyć)
- obręcze kół - j.w.

Jak wynika z powyższego zestawienia (o ile czegoś nie pominąłem), z aluminium spotkacie się raczej w rowerach szosowych (miały być lżejsze). Nasze kochane "składaki" i "kozy" były wykonane z solidnej rozjebany, pochromowanej lub lakierowanej stali...

Aluminium oczywiście potencjalnie nie rdzewieje (bardzo Wink) ale długi postój w piwnicy lub na strychu może spowodować drobny, rudy nalot. Na szczęście to zawsze tylko powierzchniowa sprawa i nie ma się czym przejmować. Zaletą, a jednocześnie wadą aluminium jest jego "miękkość". Daje się wypolerować "na lustro" ale z drugiej strony jest bardzo podatne na najmniejsze zarysowania. I wierzcie mi, jak weźmiecie do ręki aluminiową część, nie martwcie się grubymi sznytami i zarysowaniami. Najgorsze są mikro rysy spowodowane piaskiem i podobnymi czynnikami. Ale o tym za chwilę.

Ponieważ nie mam zdjęć pokazujących wszystkich elementów "przed i po", pokażę poszczególne fazy prac na kilku przykładach. Potrzebne nam będą:

- papiery wodne o gramaturze 400, 600, 1000, 2000, 2500, 3000 (ja takich używałem i było ok.)
- pasta polerska (najtańsza i moim zdaniem najlepsza K2 Aluchrom i Tempo)
- dużo szmatek (najlepiej z mikrofibry)
- krążek polerski na wiertarkę - bawełniany (takie krążki materiału nabite na trzpień) - zapomnijcie o wszelkiego rodzaju trzpieniach i krążkach filcowych - jak Wam przyjdzie polerować piastę albo klamkę dojdziecie do wniosku, że albo potrzebujecie ich 12 (każdy innej średnicy i kształtu, żeby dotrzeć do każdego fragmentu części) albo... kupicie krążek bawełniany Big Grin. Nie mylić z krążkami do polerowania karoserii (te "futerkowe").

Zaczynamy od takiego stanu:



Czyli najlepiej nie jest... Wink. Największe ubytki materiału drzemy papierem 400 - 600, w zależności od stopnia zagłębienia. I tu ważna sprawa o której wspomniałem wyżej - mikro ryski spowodowane piaskiem. Obejrzyjcie dokładnie część pod światło po przeszlifowaniu papierami 400 - 600 nie powinno być nic poza widocznymi "pociągnięciami" ścierniwa. Jak przegapicie, to po przeszlifowaniu wszystkimi papierami i polerce taka mikrorysa wyjdzie w pełnej okazałości i zepsuje wątrobę, bo np. 3 dni pracy poszło w plecy Big Grin.

Dalej następne gradacje papieru czyli 1000 itd. aż do 3000. Każdy kolejny papier wygładza poprzednie i powinno być ok. Pamiętajcie nie liczy się siła, tylko ilość powtórzeń !!! I po zakończeniu szlifowania daną gradacją część trzeba wypłukać i wytrzeć (stąd dużo szmatek). Na koniec powinniście mieć mniej więcej taki efekt:



No i teraz już sama przyjemność czyli polerka wiertarką ale tu kilka uwag:

- metody dwie czyli: albo część w imadło i wiertarka w rękę albo na odwrót - ja polecam 2 metodę (większe pole manewru)
- maseczka na twarz i okulary - wdychane drobiny aluminium mogą zatruć organizm, a jakiś paproch wpadnie do oka - Tu nie ma żartów !!!
- polecam rękawiczki cienkie lateksowe - nie będziecie mieli brudnych rąk i w razie czego nie "porwą" dłoni - Tu nie ma żartów !!!
- pastę polerską nakładajcie na krążek, nie na część (chyba, że mowa o dużych powierzchniach np. obręcze lub kierownica)
- trzymajcie część bardzo mocno w dłoniach jeśli to wiertarka jest w imadle i uważajcie jak ją przykładacie - pasta po jakimś czasie oblepia tarczę tworząc ścierną maź - to zwiększa tarcie i powoduje, że wam wyrwie część z ręki. W najlepszym wypadku czeka was praca od nowa (tak miałem z mostkiem facepalm) albo część spowoduje uszkodzenia ciała (tak miałem z zębatką Facepalm3) - Tu nie ma żartów !!!

Wybaczcie te "boldy" powyżej ale to naprawdę ważne !!!

Aluchrom spowoduje "magię" w postaci takiego efektu:



A Tempo powinna doprowadzić do stanu niemal idealnego (niestety nie mam zdjęcia klamki po ostatecznym polerowaniu, w zamian mam piastę, która pokazuje efekt finalny):



Napisałem "niemal idealnego", bo jak spojrzycie pod światło albo zrobicie zdjęcie aparatem z lampą błyskową, zobaczycie NANO ryski, które mnie osobiście doprowadzają do szału ale na nie już nic nie poradzę. Ostatnia pasta to jednak też mikstura z elementem ściernym choć już bardzo drobnym ale jednak... I dochodzimy do cif-a - weźcie go w palce i potrzyjcie; potem to samo zróbcie z pastą Tempo. Komentować nie muszę...

Wszystkie powyższe czynności zajmują mnóstwo czasu. Mnie polerowanie jednej piasty zajęło 3 dni - licząc po 3 - 5 godzin dziennie !!! I tego nie da się przyspieszyć jeśli część ma być rzeczywiście dobrze zrobiona. Nie ma "magicznych" płynów ani past...

Na koniec ostatnia uwaga - wskazane przeze mnie preparaty to nie żadna kryptoreklama; w ciągu ostatnich 4 miesięcy przetestowałem ich kilka. Wyszło na to, że najtańsze jest najlepsze Big Grin. No i oczywiście jeśli ktoś chce coś dodać - zapraszam do komentowania.

C.D.N.

Pozdrawiam
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28-05-2015 02:48:17 przez Crisso.)
28-05-2015 02:41:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 10 użytkowników postawiło piwo Crisso za ten post.
Reklama
nie_mientki Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 6,276
Imię: Michał
Skąd: Puławy
Pojazd: Romet 50-T-1

Forumowy Garaż: 6
Post: #2
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Brawo Crisso. Czekamy na więcej.

O takie forum nic nie robiłem.
28-05-2015 09:02:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
tomek 4000 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 11
Imię: Tomasz
Skąd: Pawlowice
Pojazd: Romet Kadet
Post: #3
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Gdzie można kupić i jak wygląda taki bawełniany krążek na wiertarke ??
26-08-2015 23:08:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Władek Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 159
Imię: Władek
Skąd: Gliwice
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
W leroy merlin Smile
29-08-2015 14:48:10
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Pinio Offline
Złomowy łowca pierwszej kategorii
*


Liczba postów: 504
Imię: Bartek
Skąd: Śląskie
Pojazd: Romet Kadet

Forumowy Garaż: 6
Post: #5
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Ja ma do wiertarki założony krążek z rzepem (taki na który się przyczepia papiery ścierne) a na niego naklejony klejem odpowiednio przycięty kawałek grubego filcu, i sprawdza się świetnie Smile
29-08-2015 21:46:48
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Pinio za ten post.
drajwer Offline
Nowy
*


Liczba postów: 38
Imię: Paweł
Skąd: Kraków
Pojazd: Inny
Post: #6
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
Orientuje się ktoś, jak wyglądały te elementy w oryginale, kiedy wychodziły na Huraganach czy Jaguarach? Były w ogóle jakieś elementy polerowane w tych rowerkach, czy też chromy to były jedyne części, w których można się było przejrzeć? Smile
25-11-2018 21:06:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Rower Power Offline
Nowy
*


Liczba postów: 33
Imię: Piotrek
Skąd: Pruszków
Pojazd: Inny
Post: #7
RE: Odnawianie części rowerowych - Aluminium.
No właśnie dobre pytanie. Wydaje mi się (choć nie mam pewności), że aluminiowe części nie były polerowane, ale nie były też anodowane. Jeśli tak to myślę, że nie jest błędem polerowanie. Z pewnością takie części wyglądają o niebo lepiej.
02-12-2018 20:38:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Usermap | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Jednoślad miesiąca
Luty - malgister

Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Czego słuchają rometowcy?
Ostatni post: gabriel0
Dzisiaj 23:34:06
» Odpowiedzi: 91
» Wyświetleń: 6420
Motorynka swap 110 cm3 i ...
Ostatni post: seler1500
Dzisiaj 23:19:39
» Odpowiedzi: 442
» Wyświetleń: 38704
Instrukcja obsługi Komar!
Ostatni post: gregor19781978
Dzisiaj 23:15:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 17
To se na vrati
Ostatni post: gabriel0
Dzisiaj 23:15:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 120
Wykopalisko
Ostatni post: gabriel0
Dzisiaj 23:13:08
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 68
Cześć
Ostatni post: sledzik
Dzisiaj 22:43:47
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 9
Projekt Romet Dzik Enduro...
Ostatni post: krystian276
Dzisiaj 18:37:24
» Odpowiedzi: 444
» Wyświetleń: 50195
Aktualne ceny rejestracji...
Ostatni post: nie_mientki
Dzisiaj 14:43:27
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 107
Łącznik linek Pegaz 710
Ostatni post: gregorian2008
Dzisiaj 13:09:45
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 135
Ogr 205 :)
Ostatni post: Ratman
Dzisiaj 11:05:36
» Odpowiedzi: 58
» Wyświetleń: 5338
Regeneracja przedniego i ...
Ostatni post: joozek
Dzisiaj 11:03:57
» Odpowiedzi: 295
» Wyświetleń: 86362
Drugi Romet 2362, czyli o...
Ostatni post: seler1500
Dzisiaj 10:59:48
» Odpowiedzi: 237
» Wyświetleń: 42585
Romet Ogar 205 '86/ 50-TS...
Ostatni post: Jorginsson
Dzisiaj 08:55:52
» Odpowiedzi: 43
» Wyświetleń: 2872
Transport moto
Ostatni post: kacperszkudlarek
Dzisiaj 00:25:55
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 175
Gasnie po wrzuceniu biegu...
Ostatni post: damian1228
Dzisiaj 00:08:09
» Odpowiedzi: 22
» Wyświetleń: 380

Reklama