Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Odpowiedz 
Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Autor Wiadomość
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,001
Imię: Przemek
Skąd: SI
Pojazd: Inny

Forumowy Garaż: 7
Post: #181
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
To zależy od wersji prądnicy. Nie polecam się ładować w 6 cewek, jest to nie opłacalne, zbyt dużo problemów po drodze do rozwiązania. Ja taką prądnicę zrobiłem raz, pracowała u mnie ładnych kilka lat i więcej robił nie będę, nawet dla siebie, no chyba, że postanowię przerobić układ wyzwalania iskry oraz zasilić moduł przez przetwornicę - w co szczerze wątpię. Raczej będę kombinował z rozwiązaniem 4 lub 5 cewkowym, tj 4 cewki ładujące akumulator, a jedna osobna do zasilania transformatora. Za nie długo składam nowy silnik i tam mam zamiar zrobić słabszą prądnicę, ale wystarczającą, żeby zasilić H4 55W z przodu i całą resztę.

Problem z regulatorem jest taki, że standardowo w tego typu prądnicach stosuje się regulator równoległy, zwierający na dany czas cewkę do masy. Coś takiego jak tutaj:


Takie urządzonko działa wystarczająco dobrze i jest proste w konstrukcji. Niestety w sytuacji, gdy przed mostkiem prostowniczym mamy wpięty transformator do zasilania modułu zapłonowego taki układ się nie sprawdzi, ponieważ w momencie zwarcia cewki do masy przez tyrystor - tracimy energię do ładowania kondensatora w module zapłonowym. W efekcie silnik nie może wkręcić się na obroty, bo obcina mu iskrę w losowych momentach.

W przypadku 6 cewek wykorzystanych do ładowania akumulatora, cewki z transformatorem muszą mieć inny regulator, np szeregowy. Niestety on też nie pracuje tak jakbyśmy tego chcieli. Dla tego odradzam. Zrobiłem taki projekt w ramach ciekawostki i własnej ciekawości, ile się da wycisnąć z tego sprzętu, ale praktycznie jest on nie opłacalny i problemowy. 6 cewek ładujących w Charcie będzie miało sens tylko w przypadku zasilania modułu zapłonowego z akumulatora poprzez przetwornicę napięcia. Wtedy nie potrzebujemy transformatora zasilającego i możemy spokojnie zastosować standardowy regulator równoległy.

Mogę podzielić się schematem, tylko, że... nie pamiętam jaką wersję prądnicy robiłem dla JZGM, a to ma znaczenie...


PS. Powyższy schemat jest przewidziany do ograniczenia napięcia na żarówkach, gdy nie ma akumulatora, ale można go z powodzeniem wykorzystać do ładowania aku, wystarczy podłączyć przez stacyjkę so + obwód elektroniki po prawej stronie za mostkiem, a sam + z mostka bezpośrednio do klemy akumulatora. Schemat do ładowania w załączniku.

PS2. Wartości elementów są przeznaczone dla instalacji 6V.


Załączone pliki Miniatury
   

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-07-2018 21:57:21 przez BigSoft.)
06-07-2018 21:34:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
damian94 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 178
Imię: Damian
Skąd: Podlasie
Pojazd: Romet Chart
Post: #182
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Z tą prądnicą z 4/5 cewkami dalej będziesz zasilał przednie światło z aku?
06-07-2018 21:41:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,001
Imię: Przemek
Skąd: SI
Pojazd: Inny

Forumowy Garaż: 7
Post: #183
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Oczywiście. Na 4 cewkach i pełnym zasilaniu z akumulatora śmigał bodajże kw112 i sobie chwalił (również posiadał h4 55w z przodu).

citroen-XM.pl
06-07-2018 21:45:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
damian94 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 178
Imię: Damian
Skąd: Podlasie
Pojazd: Romet Chart
Post: #184
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
A dłubnąłbyś moją prądnicę? :F
06-07-2018 22:01:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,001
Imię: Przemek
Skąd: SI
Pojazd: Inny

Forumowy Garaż: 7
Post: #185
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Nie mogę nic obiecać. Jak zacznę dłubać przy swojej, to ewentualnie przy jednej robocie mógłbym zrobić np dwie takie same, ale... nie wiem kiedy mi się uda za to zabrać. Chciałbym w sierpniu/wrześniu, no ale czas... a w zasadzie jego brak skutecznie mi to utrudnia... Sad

citroen-XM.pl
06-07-2018 22:09:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
kdudka Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 300
Imię: Kris
Skąd: Mysłowice
Pojazd: Romet Chart
Post: #186
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
A jaka jest różnica w mocy między świetlnymi a ładowania, udało Ci się to zmierzyć kiedyś? Cały czas kombinuję jak zostać przy 6V, zastanawiałem się już nad led'ami kupiłem nawet takie że świecą dużo mocniej niż te 21 W przy niższym napięciu i mniejszym prądzie. Jednakże szkoda trafić na patrol co dowód zabierze. Przy mojej jeździe która się ograniczy do kilku wyjazdów na rok to nie wiem czy warto drążyć temat, z drugiej strony za kilka lat jak syn podrośnie to pewnie będzie więcej jeździł (o ile zechce...) i wówczas dobrze by było mieć już problem z głowy. Chcę też pozostać przy częściach plug&play. Co przy przewijanych cewkach już takie nie będzie, no chyba że nawinę kilka na zapas.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-07-2018 22:23:50 przez kdudka.)
06-07-2018 22:21:55
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
damian94 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 178
Imię: Damian
Skąd: Podlasie
Pojazd: Romet Chart
Post: #187
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Ja mam 12v na fabrycznych 6v :F Ładowania aż nadmiar, ale za mało aby popędzić wszystko z aku. Czemu tak usilnie trzymasz się tych 6v?
06-07-2018 22:33:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,001
Imię: Przemek
Skąd: SI
Pojazd: Inny

Forumowy Garaż: 7
Post: #188
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Wierz mi, nie warto męczyć się z 6V instalacją, no chyba, że chcesz mieć 100% oryginał. 6V to tylko problem z żarówkami, bo nie wszędzie kupisz od ręki, a jak dostaniesz, to niekoniecznie dobrej jakości, większe straty na przewodach, ponieważ przy niższym napięciu, do zasilenia np żarówki 25W potrzeba dwa razy większego natężenia prądu niż przy instalacji 12V. Przerabiałem już ten temat lata temu i obecnie nie widzę kompletnie żadnej korzyści z posiadania instalacji 6V poza tym, że wtedy mamy oryginał.

Moim zdaniem warto podjąć się przeróbki na 12V. Proste rozwiązanie na 4 cewkach ładujących + jedna niskonapięciowa zasilająca transformatorek i masz takie korzyści:
- instalacja 12V - żarówki do wyboru, do koloru; poza tym dostępność na każdej stacji, w każdym motoryzacyjnym itp;
- możliwość zamontowania światła h4 55W. Wtedy już jest bajka, ładujesz żarówkę dobrego producenta i masz taki palnik z przodu w porównaniu do oryginału, że aż chce się jeździć nocą.
- akumulatory 12V dostępne od ręki jakie chcesz;
- znacznie niższe straty prądu w instalacji;
- ogólna dostępność akcesoriów, regulatorów napięcia, przerywaczy kierunkowskazów itd. Wpadniesz na pomysł - przydała by się np ładowarka do telefonu. Montujesz gniazdo zapalniczki np w schowku i jazda, już telefonik się ładuje, a samą ładowarkę dostaniesz w każdym sklepie z takimi urządzeniami;
- lampę przednią można przerobić tak, że nikt się nie przyczepi, przynajmniej nie znam przypadku. Kupujesz reflektor polskiej firmy Wessem z homologacją, ładujesz w oryginalną obudowę lampy Charta i wygląda jakby tak wyjechało z fabryki.
- żadnych niepotrzebnych kombinacji z ledami, a jeśli nawet, to kupujesz gotowce na 12V
- brak awaryjnej cewki zasilającej moduł zapłonowy. Za to może być wstawiona w jej miejsce oryginalna cewka 6V, transformatorek 500ma 6-9V/230V i masz niezawodne zasilanie modułu.

Ja po przeróbce swojej prądnicy i instalacji na 12V zapomniałem na dobre kilka lat co to znaczy problem z ładowaniem, zapłonem, słabym swiatłem, no po prostu brak wad. No może jedna - trzeba zainwestować w przeróbkę, ale korzyści są na prawdę warte takiej zabawy.

Podczas remontu mojego Charta w tym roku będę krok po kroku dokumentował wszystko, po czym chcę na stronie chart210.pl, która leży martwa od kilku lat zrobić raz a porządnie serię poradników odnośnie elektryki itd jak sobie to zrobić wg mnie najlepiej, żeby było prosto i niezawodnie. Mój Chart wygląda teraz jak 7 nieszczęść, ale swoje przejeździł przez te lata, silnik od strony przedniego koła ma wżery na karterach przez sól drogową, bo jeździłem, nim nie jedną zimę i co było w tym najlepsze. On zawsze palił, jechał, mimo tego, że początkowo zamarzały hamulce i trzeba było je rozruszać żeby dało się hamować, ale.. palił, jechał, wszystko świeciło. Nawet jak mi aku padło ze starości, to zapłon i elektryka była skonstruowana tak, że miałem światła, aku się ładowało i silnik palił.

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-07-2018 22:41:08 przez BigSoft.)
06-07-2018 22:37:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
damian94 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 178
Imię: Damian
Skąd: Podlasie
Pojazd: Romet Chart
Post: #189
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
A nie dałoby rady nawinąć cewki CDI? Na forum wsk nawijali taką cewkę DNE 0.1mm i działało.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-07-2018 23:19:02 przez damian94.)
06-07-2018 23:18:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
BigSoft Niedostępny
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 1,001
Imię: Przemek
Skąd: SI
Pojazd: Inny

Forumowy Garaż: 7
Post: #190
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Można, oczywiście, że tak, tylko po co się męczyć z nawijaniem tak cienkiego drutu, skoro można dać zwykłą cewkę 6V i trafo, na które jest miejsce, ale wiadomo każdy zrobi jak mu się będzie podobało. Ja mam zdanie takie, że zwykła cewka ładowania 6V + transformator = niezawodność na lata. Zauważcie, że najczęściej padają w tego typu prądnicach cewki zasilające i impulsatory. Teraz wystarczy się zastanowić dlaczego tak się dzieje. Moim zdaniem dlatego - cieniutki jak włos drut + zmienne drgania silnika + czas = przetarte uzwojenie. Do tego dochodzi wysoka temperatura, która też nie pomaga izolacji drutu.

Przerobienie instalacji na zasilanie transformatorowe to pół godziny, a spokój na długie lata. Oczywiście, to moja opinia, nikomu nic nie narzucam, niech każdy robi jak uważa za słuszne.

citroen-XM.pl
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-07-2018 23:26:20 przez BigSoft.)
06-07-2018 23:25:42
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
NoSeLatamTrochu Offline
Sen na jawie
*


Liczba postów: 375
Imię: Bartek
Skąd: Nowodwór Piaski
Pojazd: Romet Ogar 200

Forumowy Garaż: 2
Post: #191
RE: Romet Chart, typ 210 Elektronik 12V/120W by BigSoft
Moim zdaniem trafo to dobry, lepszy pomysł

Heart kadet śMieciem Heart
Big Grin jawka gnOjem Big Grin

Ten co już ma wyj$bane na gaźnik w jawce ......


07-07-2018 17:59:20
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Jednoślad miesiąca
Maj - Bercik01

Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Wymiary wału Żak, czyli d...
Ostatni post: marsooo
Dzisiaj 14:00:12
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 1103
Jawa 50 Mustang - Renowac...
Ostatni post: marsooo
Dzisiaj 13:42:03
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 147
Cześć z CZ
Ostatni post: marwaski
Dzisiaj 13:08:25
» Odpowiedzi: 21
» Wyświetleń: 583
Niebieski Komar 3 z 1975r...
Ostatni post: rafi555
Dzisiaj 12:33:23
» Odpowiedzi: 31
» Wyświetleń: 5050
Kultowy Motorower Romet O...
Ostatni post: MotoPasjonat
Dzisiaj 12:27:33
» Odpowiedzi: 55
» Wyświetleń: 4577
Moduł chart
Ostatni post: stqc
Dzisiaj 12:21:27
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 41
Motorynka bez papierów
Ostatni post: bzzxc
Dzisiaj 10:38:43
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 125
Sprzedam bak, kanapę i am...
Ostatni post: Motorowerzystka
Dzisiaj 09:53:26
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 220
Czujnik poziomu paliwa ta...
Ostatni post: NoSeLatamTrochu
Dzisiaj 08:53:04
» Odpowiedzi: 19
» Wyświetleń: 182
Marzenia sie spełniają......
Ostatni post: darek23
Dzisiaj 08:50:11
» Odpowiedzi: 167
» Wyświetleń: 13993
Prototym Komar tandem
Ostatni post: nie_mientki
Dzisiaj 01:22:36
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 336
problem z karterami
Ostatni post: ananas
Wczoraj 23:59:36
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 76
Kolor ramy
Ostatni post: Kapixx1997
Wczoraj 23:39:28
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 88
Znaleziska złomowe
Ostatni post: rafi555
Wczoraj 23:15:40
» Odpowiedzi: 2604
» Wyświetleń: 473730
Ogr 205 :)
Ostatni post: Ratman
Wczoraj 22:25:33
» Odpowiedzi: 43
» Wyświetleń: 1237

Zapraszamy

Reklama