RE: Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie - warto tam zajrzeć...
OK, najwyższa pora na ciąg dalszy tej mini relacji. Czyli pora na niesamowicie rzadki motorower przedwojenny, polskiej produkcji, który śmiało może uchodzić za ojca "Komara". Choć na pewno byłoby to dziecko z innej matki...
Tornedo
Jest to prawdziwy biały kruk, bowiem tych motorowerów zachowały się trzy, bądź cztery sztuki, dlatego niesamowicie się cieszę, że MTiK pozyskało go (odkupiło z prywatnej kolekcji). Nie wiadomo też tak do końca ile ich wyprodukowano - większość źródeł podaje ilość ok. 500 sztuk, ale pewności nie ma, chociażby przez IIWŚ, bo nie przerwano produkcji (a przynajmniej nie od razu). Dowodem na to jest z resztą prezentowany egzemplarz - pochodzi on z 1940 i poniekąd dlatego został wyposażony w typową dla tego okresu (ale i ze względów "politycznych") jednostkę Sachsa - o pojemności 98 cm3.
Typową, ale nie dla Tornedo - zadebiutował on z przytupem w 1938 roku z silnikiem SS-3-MR (również o poj. 98 cm3), skonstruowanym przez Fabrykę Pomocniczą dla Przemysłu Lotniczego - wygrywając wyścig w Bydgoszczy! Czyli na swoim terenie, bo w tym mieście działała fabryka Wilhelma Tornowa, produkująca rowery. I pewnie większości z nas ta marka jest dobrze znana - to właśnie zakłady Tornedo były jednymi z czterech, które po wojnie scalono w Zjednoczone Zakłady Rowerowe...
Oto jak prezentuje się egzemplarz, w pełni odnowiony, który miałem przyjemność zobaczyć:
C.D.N.
Wszystkie zdjęcia (prócz pierwszych trzech w poprzednim poście, które chyba kiepsko się ładują) są mojego autorstwa i śmiało można z nich korzystać.
29-07-2020 18:21:24
2 użytkowników postawiło piwo Jorginsson za ten post:2 użytkowników postawiło piwo Jorginsson za ten post. RaszkoV (07-29-2020), Ryoko Yuki (07-29-2020)
/
Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie - warto tam zajrzeć...
Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.