Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
50-TS-1 prototyp - budujemy replikę!
Autor Wiadomość
Jorginsson Offline
OBR filia w Szczecinie
*


Liczba postów: 585
Imię: Jerry
Skąd: Szczecin (ZS)
Pojazd: Romet 50-TS-1
Post: #61
RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę!
Czołem!
Przełomu jako takiego nie ma, ale coś się dzieje, toteż mała aktualizacja.
Oczywiście wpadło trochę zakupów:
- kapy schowka z białego plastiku
- koła, takie jak powinny być, czyli felgi z "ostrym" rantem oraz "małymi" otworami na nyple pod cienkie szprychy, no i piasty z cechowaniem "zzr" - wszystko do kompletnej renowacji
- sitko klaksonu, ale znów z "małymi" uszami - może ktoś zechce się wymienić, na takie z "dużymi"? Stan jak nówka, muszę tylko wyczyścić z kleju po taśmie pakowej i dodam zdjęcia.
- nowa półka dolna wraz z sztycą - miałem co do tego pewne wątpliwości, ale faktycznie nie ma śladów użytkowania w motorowerze, zdjęcie:



Za wszystko (z KW) wyszło 690 PLN, czyli nie mało...

Ale - zakupy zakupami, zebrałem się w końcu do obliczeń.
Po pierwsze, zwymiarowałem cały motorower wzdłuż i wszerz - dosłownie i w przenośni - masę części (praktycznie wszystko co mam do TJ/TS/205), ale i innych odległości, aby ustalić (wstępnie) kilka istotnych wymiarów oraz rozwiązać parę niewiadomych.
Swoją drogą - uzbierała się z tego całkiem fajna baza przeróżnych wymiarów, które mogą okazać się pomocne w różnych sytuacjach i pewnie kiedyś jakoś ładnie zbiorę je do kupy wraz z opisami sposobu mierzenia - niech będzie "dla potomnych"... Rolleyes
Wracając jednak do wyliczeń - żmudna praca. Wymagała wielokrotnego przeliczania mnożnika/ skali (jak kto woli) dla każdego zdjęcia, z którym pracowałem na podstawie przeróżnych wymiarów/ odległości między A i B. Niemniej, po paru godzinach z kalkulatorem, ekierką, cyrklem oraz niezastąpionymi - kartką i długopisem - pewne rzeczy zaczęły "wskakiwać" na swoje miejsce*.
Znam już np. dokładne miejsce mocowań wsporników przedniego błotnika na lagach. Wiem też, że błotnik [przód] nie był wcale płytki - nie różnił się pod tym względem od "seryjnego" z tego okresu. Nie ulega natomiast wszelkiej wątpliwości, że został skrócony - mam także policzoną jego cięciwę - dzięki temu będę mógł ustalić dokładnie jaka była jego długość - ale tu mam akurat jeszcze pare niuansów do rozwikłania...
* Choć większości obliczeń jestem zasadniczo pewien, bo za każdym razem wszystko sprawdzałem, to wolę się wstrzymać z fanfarami - dlatego m.in. nie publikuję póki co ani wyników, ani "dowodów" (obliczeń, metodologii) - proszę o jeszcze odrobinę cierpliwości w tej kwestii, ponieważ sprawdzę to wszystko jeszcze dokładniej. Daję sobie na ten moment takie solidne 90% trafności - wszystko opiszę dokładniej jak będzie 100, a jak to ustalę - o tym niżej.
Zebrało się kilka istotnych elementów, które trzeba zreplikować. Dzięki nieocenionej pomocy (i cierpliwości) kolegi Spsodg (oraz jego tacie - jeśli to czyta, to pozdrawiam!) dysponuję sporą bazą zdjęciową dolnego i górnego wspornika wydechu, dodatkowo Mikołaj mi to wszystko rzetelnie pomierzył, a trzeba przyznać, że niejednokrotnie zawracałem mu tym głowę (pewnie jeszcze nie raz to zrobię Wink ) - nawet w piątkowy wieczór. Z tego miejsca jeszcze raz: wielkie dzięki Szabla!
Podjąłem decyzję, że mając taką bazę wykonam pełną dokumentację tych (i paru innych) części w środowisku CAD - zarówno rzuty 2D jak i model trójwymiarowy. Początkowo chciałem wydrukować modele, które miałyby później pomóc fachowcowi w wykonaniu docelowych replik - myślałem tutaj o joozku, bo on potrafi zmieniać metal w ładne rzeczy. Porozmawiałem jednak z osobą, która zawodowo zajmuje się obróbką CNC - nie powinno być problemu, aby te elementy "wyrzeźbić" od razu w metalu - wystarczy plik w odpowiednim formacie...
Czekam jeszcze wprawdzie na odpowiedź Józka, ale chyba pójdę cyfrową drogą - dolny wspornik to trudny do wykonania element - był tłoczony - a CNC gwarantuje dodatkowo pełną powtarzalność (potrzebuję wszystkiego x2). Tanio nie będzie, ale nawet wliczając koszt licencji oprogramowania - zaoszczędzę, jeśli sam sporządzę odpowiedni projekt.
Dodatkowo komputerowe projektowanie pozwoli ostatecznie zweryfikować, uwiarygodnić wspomniane wcześniej wyliczenia - wystarczy do tego nawet prosty model motoroweru. Być może powstanie nawet bardziej szczegółowe opracowanie - wprawdzie z CAD'ami nie miałem nigdy do czynienia, ale już w modelowaniu 3D - nie chwaląc się - mam całkiem spore doświadczenie. Brzmi jak plan Smile

Nie bez przyczyny rozpisałem się znów o "planach" - mam też parę pytań do Was i dotyczą one zarówno projektowania za pomocą komputera, jak i z samą repliką per se.

Po pierwsze - pytałem już w shoutbox'ie - czy ktoś z Was ma/miał styczność ze środowiskiem CAD? Interesują mnie najbardziej programy oparte o interfejs IntelliCAD - może ktoś jest w stanie coś polecić, bądź podpowiedzieć, czym się kierować przy wyborze? Albo co omijać szerokim łukiem?

Po drugie - choć to pytanie raczej do Szatka, niemniej jeśli ktoś coś wie, to proszę o pomoc: czy to absolutnie pewne, że w pierwszych seriach TJ/TS występowały metalowe pokrywy schowka? - zapytał gość, który miesiąc temu wydał 200PLN na takie z białego plastiku facepalm
A całkiem serio - pytam dlatego, że na wszystkich zdjęciach pierwszych egzemplarzy kapy mają dość wyraźne kształty, natomiast te przedstawione w wątku z forumowej wikipedii (wypiaskowane) na zdjęciu wyglądają, jakby były nieco "zaoblone" - może to tylko takie zdjęcie Confused
Owszem, planowałem użyć "białych" pokryw, podobnie jak chciałem iść na skróty z felgami (stosując współczesną produkcję) ale skoro będą oryginalne koła... Fajnie byłoby i taki typowo "prototypowy" akcent umieścić.

I na sam koniec już nie pytanie, tylko jedno z "moich odkryć" - którego to akurat jestem absolutnie pewien - wynikające z analizy zdjęć prototypów/ wczesnych wersji (i tylko do nich się odnosi!), podparte wyliczeniami...
Mianowicie gumy kierownicy na samym początku (prototypy?) były takie, jak z poniższej aukcji:
https://allegro.pl/oferta/manetki-guma-k...8323589135
A mianowicie:
- długość ok. 105mm, max. średnica chwytu ok. 35mm (te z napisem ROMET mają odpowiednio 110mm i nieco ponad 30mm)
- posiadały logo zzr
- były prążkowane wzdłużnie i poprzecznie ("seryjne" - z napisem - mają prążki tylko wzdłuż)
Bardzo się cieszę z tego wyniku, bo bardziej mi się one podobają. Jednak wbrew temu nie kierowała mną siła sugestii - wręcz odwrotnie - poświęciłem im najwięcej uwagi (obliczeń, analizy zdjęć itp.). Dla kogoś to może mało istotna pierdoła, dla mnie przyjemne "odkrycie" Shy
No, chyba że to oczywista sprawa, ale dotychczas nigdzie takiej informacji czy wzmianki nie znalazłem.

Czekam na komentarze, ale najbardziej na odpowiedzi na moje pytania i jak zawsze -
Pozdro600!


26-11-2020 23:03:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 3 użytkowników postawiło piwo Jorginsson za ten post.
Reklama
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - Jorginsson - 26-11-2020 23:03:04




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Kto jeszcze robi szlify c...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 12:22:29
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 89
Mój kochany Ogar 205
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 22:12:10
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 51
Poszukuję wszelakiej doku...
Ostatni post: przemekprzybysz52
Wczoraj 21:26:53
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 36
Katalog części zamienych ...
Ostatni post: przemekprzybysz52
Wczoraj 21:23:03
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 13058
Witam wszystkich
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 20:17:13
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 38
Romet ogar 200 brak mocy
Ostatni post: pro_siaty
Wczoraj 19:33:37
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 54
Tuleje rozporowe pomiędzy...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Wczoraj 17:53:10
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 64
Remont silnika 019
Ostatni post: gabriel0
11-05-2024 23:46:04
» Odpowiedzi: 20
» Wyświetleń: 1478
Romet Polo
Ostatni post: jahu1000
10-05-2024 21:35:37
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 92
Licznik nabija źle kilome...
Ostatni post: Spaceman164
10-05-2024 20:41:15
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 180
Moc silnika 023
Ostatni post: tomangelo
10-05-2024 20:34:03
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 367
OldtimerBazar Wrocław 7/3...
Ostatni post: łogór 200
10-05-2024 17:50:20
» Odpowiedzi: 40
» Wyświetleń: 16948
Zapłon CDI 223 brak iskry
Ostatni post: pro_siaty
10-05-2024 00:04:35
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 83
romet 205 brak świateł
Ostatni post: romek
09-05-2024 22:38:52
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 112
Remont Silnika
Ostatni post: marcin1479
09-05-2024 22:19:26
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 637

Reklama