Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Inne jednoślady PRLu (/forumdisplay.php?fid=174)
+--- Dział: Inne - Problemy techniczne (/forumdisplay.php?fid=194)
+--- Wątek: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator (/showthread.php?tid=52167)

Strony: 1 2


WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Norweski Zomowiec - 20-05-2021 22:43:55

Witam
posiadam wsk z tego rocznika z takim schematem instalacji
https://iv.pl/image/3195405500-1577182034.GIfUoDI

I jak dobrze czytam i zrobiłem, to pozycja 2 powinna zasilać z akumulatora światło pozycyjne tył i żarówkę przednią?

Jak dobrze patrzę na stacyjkę (od charta), to z zaciska 19 idzie napięcie akumulatora do zacisku 21. Od 21 idzie przez klakson do światła stop - to ok, tak zawsze w starszych wsk było



Ale też pozycja stacyjki nr 2 przekazuje napięcie z akumulatora (z zaciska 19) do 57, gdzie 57 dalej prowadzi napięcie do pozycyjne tył, przód (lampka prędkościomierza) oraz od razu zahacza lampę przód i łączy się wszystką masą.

Rozumiem, że to tak ma być w najmłodszych wsk?


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Michał - 20-05-2021 23:29:27

Według schematu przednie światło (zarówno drogowe jak i mijania) zasilane jet z cewek prądnicy (cewki -styk 16, kolor przewodu na schemacie czerwony, zwiera na pozycji 2 z stykiem 56). Zacisk 19 owszem jest plusem akumulatora ale stacyjka zwiera go ze stykiem 21 (cewka ładowania w iskrowniku), bądź 57 (pozycyjne przód i tył, oraz podświetlenie licznika).

Chcąc mieć stacyjkę z charta w wsk można posiłkować się schematem z charta właśnie Smile.


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Norweski Zomowiec - 20-05-2021 23:42:31

Tak, napięcie z cewki (16) idzie do świateł przednich (56) - sprawdzałem ale dalej napięcie leci do układu napięcia akumulatora (poprzez masę 0 oraz żaróweczki pozycyjnej do 57). Nie mogę tego przeskoczyć, bo światło przód jest zintegrowany z pozycyjnym i dalej z masą 0 oraz wsuwką 57. Oraz tak jak pisałeś - Wsuwka 19 łączy się z 21 oraz jednocześnie z 57 w pozycji 2

Cel był taki, aby na pozycji 2 w stacyjce był pozycyjny przód, tył, stop, klakson przez aku.
a cewka zasila tylko światło przód

Teoretycznie mogę to jakoś przeskoczyć, robiąc całkiem inną masę, ale wtedy cewka bedzie zasilać pozycyjne także albo całkiem odłączyć pozycyjne i masę oddzielnie


Stacyjka z charta była od początku. Według schematu, to niby taka ma być oraz dla mnie to może i świecić, ale czy to rozładowuje szybko akumulatora? A przy
aha, mam zapłon cdi - i w nim jest regulator napięcia co oddzielnie ładuje akumulator (pomarańczowy przewód) oraz oddzielny przewód 12v do zacisku 16(czarny przewód)


A żarówka tylna nie jest przypadkiem z dwoma żarnikami, jak ta?
https://allegro.pl/oferta/zarowka-tylna-stopu-12v-21-5w-skuter-2t-4t-quad-7223793812

bo mam z jednym żarnikiem i zastanawiam się, czy to nie jest przypadkiem powodem?


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Michał - 21-05-2021 00:53:48

(20-05-2021 23:42:31)Norweski Zomowiec napisał(a):  Teoretycznie mogę to jakoś przeskoczyć, robiąc całkiem inną masę, ale wtedy cewka będzie zasilać pozycyjne także albo całkiem odłączyć pozycyjne i masę oddzielnie.
Trochę nie rozkminiam o co tu Tobie chodzi, ale masa może być wspólna dla wszystkich odbiorników i nie ma tu problemu.

Podana przez Ciebie żarówka stosowana jest w lampie tylnej "chartowskiej" (przyznam, że nie siedzę zbytnio w wsk i nie wiem jaka lampa ma być na tyle w wersji z 85 roku) , w przypadku typowej wueskowej, bądź telewizorka stosujemy dwie żarówki: jedną 21w (stop) i drugą typu rurka 5w (pozycja). W przypadku dwuwłóknowej plus musi iść przez przełącznik stopu, zaś w przypadku dwóch żarówek nie jest to istotne i czujnik może zwierać do masy, a sam plus na stałe może być połączony z żarówką.

Jeśli dobrze zrozumiałem Twoje zamiary to tak pasowałoby podpiąć:
56- wyjście na światło przednie (środkowy styk przełącznika na kierownicy),
19 - plus z akumulatora (i od razu łączysz tu wyprostowany prąd z regulatora napięcia)
1- gaszenie (poprzez zwarcie z masą, któryś przewód z modułu zapłonowego),
0- masa,
21- wyjście na odbiorniki prądu (stop tylny, sygnał dźwiękowy i kierunkowskazy także można tu podpiąć),
57- pozycja przód, pozycja tył i podświetlenie licznika.
16 - tutaj zasilanie światła przedniego, tylko ja nie miałem do czynienia z zapłonem typu cdi w wsk i nie wiem w jaki sposób jest tam rozwiązane zasilanie. Pewnie wszystkie odbiorniki są z akumulatora, więc należałoby złączyć ten styk z 19 (albo po prostu przewodem z plusa aku).
Takie moje dywagacje. Problemem może być tutaj moc odbiorników. Jeśli chcesz zastosować żarówkę H4, to przez stacyjkę będzie płynął prąd ponad 5A, a styki stacyjki charta to krótko mówiąc nędznej jakości i niewykluczone, że będzie trzeba zastosować przekaźniki.


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Norweski Zomowiec - 21-05-2021 08:34:00

Tak, ładowanie akumulatora podłączyłem/zintegrowałem z wsuwką 19 przewodem i ma ładować
(21-05-2021 00:53:48)Michał napisał(a):  16 - tutaj zasilanie światła przedniego, tylko ja nie miałem do czynienia z zapłonem typu cdi w wsk i nie wiem w jaki sposób jest tam rozwiązane zasilanie.
Według schematu cdi
https://iv.pl/image/8.GIfwWk1
Zamiast oryginalnie z cewki silnika do wsuwki 16 podłączam czarny przewód z regulatora napięcia 12v i jest ok

Klosz tylni mam taki, jak mówisz - i jest tak samo

Ja tutaj po prostu mam taki wkład lampy https://ibb.co/LrbsxtW
Gdzie masa światła pozycyjnego jest zintegrowane z lampą przednią - czyli napięcie akumulatora leci z wsuwki 57 do światła pozycyjnego, ale także zasila lampę przednią i dalej leci do wspólnej masy do masy wsuwka 0. Nie wiem, czy to tak ma być, czy mam robić całkiem oddzielną masę do lampy oraz żeby wsuwka 57 nie zasilała pozycyjnego, tylko pobierać od razu prąd z wsuwki 16 także do pozycyjnego


nie używam żadnych h4 czy innych - tylko standardowe 12v. Jeżeli ładowanie + zasilenie 12 z cewki jest w stanie utrzymać akumulator w czasie pracy (ładowanie świateł) - ok, nie widzę problem. Pytanie, czy utrzyma

Jeszcze zobaczę z masą, bo w schemacie oryginalnym masa jest podłączona do ramy - a u mnie nie przypominam sobie...


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Michał - 21-05-2021 09:36:43

(21-05-2021 08:34:00)Norweski Zomowiec napisał(a):  Ja tutaj po prostu mam taki wkład lampy https://ibb.co/LrbsxtW
Gdzie masa światła pozycyjnego jest zintegrowane z lampą przednią - czyli napięcie akumulatora leci z wsuwki 57 do światła pozycyjnego, ale także zasila lampę przednią i dalej leci do wspólnej masy do masy wsuwka 0. Nie wiem, czy to tak ma być, czy mam robić całkiem oddzielną masę do lampy oraz żeby wsuwka 57 nie zasilała pozycyjnego, tylko pobierać od razu prąd z wsuwki 16 także do pozycyjnego

Nie musisz nic kombinować tutaj. Żarówka lampy przedniej i żarówka pozycyjna mają wspólną masę i tak ma być. Łączysz tą skrajną wsuwkę z lewej strony z masą motoru i ma działać. Pozycja ma świecić się razem z światłem drogowym/mijania.


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Norweski Zomowiec - 21-05-2021 10:30:26

Aha ok ale nie powinni być zasilane przez akumulator?


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Michał - 21-05-2021 10:49:26

(21-05-2021 10:30:26)Norweski Zomowiec napisał(a):  Aha ok ale nie powinni być zasilane przez akumulator?

W oryginalnej instalacji (klasyczna prądnica) w przodzie tylko pozycja jest z aku. Jako że masz cdi to podłącz plus z aku pod styki 19 i 16 (rozdziel przewód na dwa). W ten sposób wszystkie odbiorniki będą działały z akumulatora (chyba sam producent tego cdi taki efekt chciał uzyskać).


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Norweski Zomowiec - 21-05-2021 13:10:40

No ok ale co z 12v zwykłym z regulatora?


Nie wydaje mi się że przednie światła powinny byc Zasilane z akumulatora, a z 12v regulatora oddzielnego przewodu.


Możliwe że napięcie z żarówki pozycyjnej przechodzimy na przednie światła w kloszu i bez potrzeby zasila?


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Michał - 21-05-2021 14:13:19

(21-05-2021 13:10:40)Norweski Zomowiec napisał(a):  No ok ale co z 12v zwykłym z regulatora?


Nie wydaje mi się że przednie światła powinny byc Zasilane z akumulatora, a z 12v regulatora oddzielnego przewodu.


Możliwe że napięcie z żarówki pozycyjnej przechodzimy na przednie światła w kloszu i bez potrzeby zasila?

To o czym mówisz dotyczy regulatora 4 pinowego do cewek masowych, tam prąd przemienny z prądnicy idzie na światła a nadmiar przez regulator do akumulatora.
Ze schematu który podałeś wynika, że autor zastosował regulator 5-pinowy (pochodzi on z któregoś quada) i ma zastosowanie do cewek bezmasowych (ładowanie dwupołówkowe).

Chcąc mieć przednie światło na prąd przemienny należałoby cewki ładujące w iskrowniku zmasować i kupić wcześniej wspomniany regulator 4-pinowy, ale to cofanie w rozwoju bo otrzymujemy mniej sprawne ładownie jednopołówkowe.

Moim zdaniem zostań przy zasilaniu wszystkich odbiorników z aku. Przy sprawnej instalacji, tzn. dobrej baterii i ładowaniu ten układ ma same zalety.


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Norweski Zomowiec - 21-05-2021 14:40:38

Muszę sprawdzić ładowanie akumulatora. Mam z ekranikiem akumulator. Na wyłączonych światłach, to widać skok napięcia akumulatora ale na włączonych spadek.. pewnie na wysokich obrotach wchodzi większe napięcie i ładuje


Pobawię się jeszcze masa


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Norweski Zomowiec - 21-05-2021 19:20:48

Bawiłem się trochę i okazało się, że z regulatora napięcia płynie cały czas prąd z czarnego przewodu 12v do stacyjki


czyli z regulatora płynie cały czas prąd 12v - czarny przewód oraz z czerwonego (większe napięcie?), który idzie do akumulatora i go łauje


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Michał - 21-05-2021 23:19:19

(21-05-2021 19:20:48)Norweski Zomowiec napisał(a):  Bawiłem się trochę i okazało się, że z regulatora napięcia płynie cały czas prąd z czarnego przewodu 12v do stacyjki


czyli z regulatora płynie cały czas prąd 12v - czarny przewód oraz z czerwonego (większe napięcie?), który idzie do akumulatora i go łauje

Zrób pomiar napięcia na klemach akumulatora przy włączonych i wyłączonych światłach. Przewód czarny z regulatora musi być połączony z 12V po stacyjce ( plusem akumulatora), bo służy on ograniczeniu napięcia.


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Norweski Zomowiec - 21-05-2021 23:42:20

(21-05-2021 23:19:19)Michał napisał(a):  połączony z 12V po stacyjce ( plusem akumulatora), bo służy on ograniczeniu napięcia.
Czyli według schematu - do wsuwki stacyjki nr 16(?)



z tym sprawdzanie napięcia, to akumulator ma w sobie ekran i pokazuje napięcie w czasie rzeczywistym - napiszę jutro co na ekraniku wyświetla się. Akumulator UTX4L-BS


RE: WSK 125 M06 b3 - 1985 - światła i akumulator - Michał - 21-05-2021 23:57:07

(21-05-2021 23:42:20)Norweski Zomowiec napisał(a):  Czyli według schematu - do wsuwki stacyjki nr 16(?)

Pod 21, bo chcemy by na 1 i 2 pozycji stacyjki było połączenie z aku, a na 0 i 3 rozwarty obwód.