Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Uporajmy się z zapłonem! - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (http://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Problemy techniczne - Elektryka (/forumdisplay.php?fid=222)
+--- Wątek: Uporajmy się z zapłonem! (/showthread.php?tid=45957)



Uporajmy się z zapłonem! - Artur - 07-02-2018 00:33:05

Temat przewija się bardzo często. Tak często, jak problemy z oryginalnymi zapłonami rometowskimi (023, S38, 017, 019 itd.). Co prawda aż takiej tragedii z nimi nie ma, aczkolwiek wzorem do naśladowania nie są.

Przeróbek jest mnóstwo - wsadzanie zapłonów z Charta, kupowanie "dedykowanych hiper-super-ekstra CDI do Rometa Komara każdy typ" za zawrotne pieniądze, rzeźbienie własnymi siłami na komponentach od chińczyków, tworzenie karkołomnych konstrukcji przez geeków...

Ale do rzeczy: chciałbym podsumować wszystkie alternatywy.

Każdy, kto wyrzucił oryginalny zapłon, a na jego miejsce wstawił cokolwiek innego - niech się podzieli swoimi doświadczeniami, wykonaniem, poniesionymi kosztami, efektami pracy. Jak ktoś ma, może wrzucić zdjęcia.

Byle konkretnie.

1. Zapłon z Charta - wrzucałem do 023, pasował do silnika bez jakichkolwiek przeróbek. Jedynie instalacja elektryczna do zmiany.
Koszt: zależy, jak się trafi. Zwykle 80-200 zł przy używanych wszystkich częściach.
Efekt: o wiele łagodniejsza praca silnika, mocniejszy dół, chętniejsze wkręcanie się na obroty.
Wady: relatywnie wysoka awaryjność (jak to przy używanych częściach; mi padła najpierw cewka zasilająca, później moduł, butelkową też musiałem dać nową; koniec końców wróciłem do oryginału - taki pech egzemplarza).
Gdyby wykonać to na pewnych, sprawdzonych częściach - jest szansa na sukces. W końcu Charty jakoś jeżdżą. Wink

Zapraszam dalej! Liczę na większe zaangażowanie, jak moje. :F


RE: Uporajmy się z zapłonem! - Lagoon - 07-02-2018 00:42:44

Jeśli komuś nie zależy na światłach, dotyczy to silników takich raczej na tor, to dobrą alternatywą są zapłony z pilarek spalinowych. Konstrukcja banalnie prosta, zestaw się składa z cewkomodułu, koła magnesowego i wyłącznika. Swego czasu myślałem nad wpakowaniem tego do swojego byłego Charta, ale jednak światła mi były potrzebne. Od niektórych pilarek prawdopodobnie pasowałoby te koło bez przeróbek lub z drobnym przetoczeniem stożka(trzeba by zbadać zbieżność wału i koła magnesowego). Przykładowym zestawem mógłby być ten z Husqvarny 40, tam niewielka obróbka i magneto siedzi. Gorszą kwestią jest mocowanie cewkomodułu, ale jak wspomniałem jest to rozwiązanie wyczynowe, zatem jeśli ktoś poradził sobie z modzonym silnikiem to i z tym da radę.
Koszt w granicach 50-100 zł, w zależności czy nowe czy używka.
Zalety:
-lekkie koło magnesowe,
-odcina bardzo wysoko, zatem dobra alternatywa dla tuningowych zestawów
-wiatrak-dodatkowe źródło chłodzenia
Wady:
-wymaga obróbki, rzeźbienia mocowań
-brak modnych napisów na elementach składowych zapłonu, zatem nie błyśniemy przed kolegami, ba, nawet naklejki z JM nie ma gdzie tam przykleić


RE: Uporajmy się z zapłonem! - JGNZM - 07-02-2018 00:49:24

Może nie na temat przeróbek, ale jak mam charta już prawie 3 lata nigdy nie uszkodziła mi się żadna cewka. Owszem nie było przejścia, bo pękł drut masujący cewkę. Te zapłony są naprawdę dobre, wystarczy je tylko przejrzeć i mieć ciut wiedzy o elektronice. W końcu elektronik to trochę wyższy poziom niż takie platynki Smile
Przy okazji polecam swój schemat, raczej jest w porządku. Trzeba pamiętać, żeby zmasować zapłon i cewki ładowania:



RE: Uporajmy się z zapłonem! - kaziq - 07-02-2018 12:10:23

Ale przecież chart ma cewki bezmasoweHuh


RE: Uporajmy się z zapłonem! - bubzon - 07-02-2018 12:48:58

(07-02-2018 12:10:23)kaziq napisał(a):  Ale przecież chart ma cewki bezmasoweHuh

Do światła przedniego zmasowana, do ładowania akumulatora są bezmasowe.


RE: Uporajmy się z zapłonem! - JGNZM - 07-02-2018 13:43:35

Ładowania są bezmasowe i żeby one działały prawidłowo na żarówce trzeba je zmasować


RE: Uporajmy się z zapłonem! - Bresio95 - 07-02-2018 17:39:20

4. Dedykowany hiper-super-ekstra CDI do Rometa Komara każdy typ

Zapłon mam od RaPiego. Spisuje się bardzo dobrze, światła są mocne, nie trzeba zwiększać obrotów, żeby nie zgasnął. Obroty są stabilne, jest ładny xD Modyfikacje poczynione w instalacji są żadne, podłączamy tylko kabelki do oryginalnej instalacji i podłączamy resztę kabelków z zestawu. Dla chcącego da się zrobić tak, że nie będzie widać, że był zmieniany zapłon.

Zalety:
- łatwość instalacji
- wysoka sprawność
- działające światła
- ładnie wygląda
- przyjemność, że nie trzeba się martwić o powrót do domu na piechotę

Wady:
- cena