Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Przepalające się żarówki? Tu znajdziesz rozwiązanie - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: ROMET F.A.Q (/forumdisplay.php?fid=163)
+--- Wątek: Przepalające się żarówki? Tu znajdziesz rozwiązanie (/showthread.php?tid=42255)



Przepalające się żarówki? Tu znajdziesz rozwiązanie - charper - 30-11-2016 06:26:26

Znaczna część użytkowników rometów zna ten problem. Nagminnie przepalające się żarówki, zwłaszcza gdy silnik jest w dobrej kondycji i po prostu korzystamy z tego, jeżdżąc na wysokich obrotach. Często poleca się w takich sytuacjach wymianę żarówek na 12 woltowe, co często nie jest rozwiązaniem. W instalacji bez regulatora napięcia, kiedy żarówka jest zasilana bezpośrednio z cewek, a po drodze nie ma nic, co zuzywałoby ewentualny nadmiar prądu, napięcie 12V nawet w przypadku 6 woltowych cewek jest rzeczą dość łatwą do przeskoczenia, bo obciążeniem dla cewek jest natężenie a nie napięcie. Można to łatwo sprawdzić, np. cewki ładowania w motorowerze romet chart, które mają znamionowe napięcie 6V, kiedy są nie używane (nie połączone do niczego), na wolnych obrotach silnika podają napięcie dochodzące do 30V, dopiero po podłączeniu ich do instalacji, napięcie spada do nominalnego poziomu.
Przykładowo w motorowerze Ogar 205, łączna moc cewek zasilających światła powinna wynosić około 20W. Oznacza to, że przy obiążeniu ich żarówkami 6V o łącznej mocy 20W (15+5W) popłynie prąd w przewodach o natężeniu około 3,3A. Sytuacja ta zmienia się gdy zastosujemy żarówki 12V. Przy dwukrotnym wzroście napięcia zasilającego odbiornik o takiej samej mocy, natężenie, które zasila taki odbiornik spada dwukrotnie. Podam tutaj przykład, który nie spowoduje błędnych interpretacji tego, co napisałem.
25W/6V=4,16A
25W/12V=2,08A
Cały szkopuł w wymianie żarówek na 12V lezy w samych żarówkach, ponieważ żarówki 12V dwuwłuknowe (w których można włączyć światła mijania oraz drogowe), nadające się do zasilania ze zwykłej prądnicy i pasujące do lampy ogara 200/205 i pochodnych nie istnieją!
Już samo oznaczenie parametrów na żarówce "12V 21/5W" powinno wam dac do myślenia. Przy jeździe motorowerem na światłach mijania, cała instalacja motoroweru zużywa 10 Wat, czyli 5 Wat przednia żarówka i 5 tylna. W przewodach płynie prąd o natężeniu, 1.2A a to dużo mniej niż jest w stanie wyprodukować prądnica. Wówczas nadmiar energii uchodzi w żarówki w postaci wzrostu napięcia. Dzięki czemu żarówki świecą pięknym białym silnym światłem, ale krótko. wystarczy krótka przygazówka na pełne obroty i wymiana żarówek zapewniona. Dlatego wymiana żarówek na 12V nie jest rozwiązaniem.

Co robić?
przede wszystkim używamy właściwych żarówek. Muszą być 6 voltowe. Z przodu musi być żarówka 6V 15/15W, a z tyłu 6v 5W.
Po drugie, jeśli na takim zestawie palą nam się żarówki, należy odwinąć kilka zwojów z cewek świetlnych. Trzeba wyjąć iskrownik z silnika, zlokalizować cewki świetlne, odlutować koniec uzwojenia (koniec drutu nawojowego z zewnętrznej warstwy) i odwinąć po 10 zwojów z każdej z cewek, a na koniec wszystko złożyć, nie zapominając o ponownym ustawieniu zapłonu. Co to da? Zmniejszenie liczby zwojów na cewkach spowoduje, że mniej energii elektrycznej się w nich zaindukuje. Dzięki temu napięcie i natężenie w instalacji powinno się zmieścić w bezpiecznych dla żarówek normach. Jeśli nie, odwijamy znowu po kilka zwojów.
Jest jeszcze łatwiejsze rozwiązanie, które ciężko mi polecić. Mianowicie używanie żarówki znamionowej z przodu, a zamienienie żarówki tylnej na 6V 10w. co to da? Tylna żarówka będzie pochłaniaczem lekkiej nadwyżki energii, oraz może wytrzymywać przeciążenia powstające przy przełączaniu świateł mijania na drogowe (i na odwrót). Przeciążenia te powstają, dlatego że przez krótki okres czasu podczas używania przełącznika, zasilanie na przednią żarówkę w ogóle nie jest podane. Podczas przełączania świateł na wysokich obrotach silnika, może dojść do spalenia żarówki tylnej. w związku ze zmniejszonym wówczas obciążeniem prądowym cewek, spalenie kolejnych zwojów żarówki przedniej to kwestia czasu. Wybór zastosowanej modyfikacji należy do Was.

Autor nie ponosi odpowiedzialności za źle przeprowadzoną operację.