Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (http://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Rowery Romet (/forumdisplay.php?fid=207)
+--- Dział: Identyfikacja rowerów Romet (/forumdisplay.php?fid=211)
+--- Wątek: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 (/showthread.php?tid=38082)

Strony: 1 2


Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - Szarpak - 06-12-2015 13:14:58

Jak w temacie! Co mi powiecie o rowerze/rowerach APOLLO z początku lat '90? W 1994 ojciec kupił mi taki 20" na komunię. Ostatnio udało mi się kupić identyczny (w sensie lakier itd) za kupę pieniędzy - nie to żebym żałował. W sieci raczej wielu informacji na ich temat nie ma. Rower wygląda jak typowo Rometowski Karlik 21 (specyficzna rama - czytaj: BAGAŻNIK). Jak wogóle APOLLO ma się do ROMETA? Posiada ktoś podobny?
Zdjęcia:
http://zapodaj.net/f44a4909c23aa.jpg.html
http://zapodaj.net/59019d15910fc.jpg.html


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - f126 - 06-12-2015 21:05:58

Dorzucę swoje trzy grosze, ponieważ mam od nowości rower APOLLO model "Fantazja", koła 24". Rocznik 1994, to chyba końcówka produkcji tych rowerów.

[attachment=10935]

Oczywiście koszyk i sakwy są dołożone. A jeżeli kogoś interesuje jak rower wyglądał w oryginale, to informuję... Rower na zdjęciu ma następujące nieoryginalne części:
- kierownica (ta jest od Wigry 3, oryginalna była typu "U", podobna do tej z Wigry 2),
- siedzenie (oryginalne było plastikowe pokryte pianką, rozleciało się dość szybko),
- pedały (oryginalnie były czarne plastiki z Wrześni).
- tylna piasta trzybiegowa Sachs (oryginalnie było jednobiegowe torpedo Romet).
- przedni hamulec (oryginalnie był metalowy czarny Romet),
- chwilowo brakuje mu dynama i przedniej lampy.

Ta seria rowerów była składana z komponentów o dość różnorodnym pochodzeniu: piasty i korby z Rometu, opony (jeszcze) czechosłowackie "Barum", oświetlenie z (jeszcze) ZSRR. Największą ciekawostką jest dla mnie tylne koło na 28 szprychach (tak mała ilość szprych była wówczas stosowana raczej tylko w kołach 20" a nie 24"). Koło przednie ma już "normalne" 36 szprych. Wszystko to fabrycznie Smile

Wg mnie rowery APOLLO z pierwszej połowy lat 90. to w linii prostej kontynuacja rowerów marki FSM. Do mojego roweru "Fantazja" była dołączona "Instrukcja obsługi rowerów APOLLO", na której widniało logo FSM i adres jednego z zakładów FSM w Czechowicach-Dziedzicach, więc tam zapewne te rowery były produkowane. Ponadto nieco wcześniej były też identyczne rowery "FSM Fantazja" - jest tu taki jeden na forum.

Znane mi rowery APOLLO z tego czasu to:
- Fantazja
- Karlik (to właśnie ten czerwony z pierwszego postu, brakuje mu naklejki z tą nazwą)
- Reksio (dziecięcy)
- była też damka na kołach 26"
- widziałem też męski rower typu MTB na kołach 28"

Trzeba pamiętać, że pierwsza połowa lat 90. to przekształcenie FSM w FIAT Auto Poland. Być może zmiana "marki" produkowanych tam rowerów wynika właśnie z tych przekształceń. Może był to powrót do korzeni - marka APOLLO istniała w Czechowicach chyba już przed II wojną, ale nie znam dokładnie tej historii (acz naklejka na główce ramy z rokiem "1920" zdaje się to potwierdzać). Ktokolwiek wie coś więcej - pisać Smile Chętnie dowiem się czegoś więcej, rzeczywiście bardzo mało informacji o tych rowerach.


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - Paweł13 - 06-12-2015 21:32:00

Jak byłem mały to katowałem dziecięce apollo cross nawet gdzieś się tam jeszcze poniewiera na działce.


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - Szarpak - 06-12-2015 22:10:26

Apollo produkowali na pewno jeszcze w 1995 (świadczy o tym rama z numerami którą posiadam). Faktycznie siedzenia były jakieś dziwne, pomimo użycia jakiejś syntetycznj pianki były bardzo niewygodne i byly z S.I. Kilińskiego - Toruń. Jeżeli chodzi o opony to się dziwię bo ja kupowałem na Stomilach Antilope. A propos instrukcji to pewnie już jej nie posiadasz? A szkoda bo z chęcią bym ją zobaczył. Jeżeli chodzi o Karlika to domniemam że to on po konstrukcji ramy. A czy na części podsiodłowej ramy widniał napis KARLIK to ręki sobie odciąć nie dam ale wydaje mi się że nie było. Naklejki były tylko z przodu (właśnie ta z rocznikiem 1920), pod kierownicą z uwagą że wyciągnięcie jej grozi wypadkiem i na środku po obu stronach napis APOLLO - tak jak na Twojej Fantazji. Ile bym dał zeby je gdzieś kupić.....

A właśnie - bo zachodzę w głowę - jak rozwiązane jest tylne oświetlenie w Fantazji? Klasyczna prostokątna, czerwona lampka?


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - chart80 - 06-12-2015 22:38:19

http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=27980


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - Szarpak - 06-12-2015 23:25:18

Jednak KARLIK 21!
http://olx.pl/oferta/rower-apollo-wigry-20-24-26-prl-u-CID767-IDcU4i5.html

Póki co najczęściej spotykam w sieci owego Karlika 21 ale z tego co pamiętam to gdzieś widziałem nawet rower górski, chyba zwał się Globetrotter...


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - f126 - 06-12-2015 23:29:29

(06-12-2015 22:10:26)Szarpak napisał(a):  Faktycznie siedzenia były jakieś dziwne, pomimo użycia jakiejś syntetycznj pianki były bardzo niewygodne i byly z S.I. Kilińskiego - Toruń.

Racja. Były bez sprężyn, tylko plastik powleczony pianką o grubości ok 1,5 cm.

(06-12-2015 22:10:26)Szarpak napisał(a):  Jeżeli chodzi o opony to się dziwię bo ja kupowałem na Stomilach Antilope.

Możliwe, nie zaprzeczam. W moim były Barumy, podobnie jak w dużej serii rowerów która obsługiwała ośrodek kolonijny, na który wówczas jeździłem Smile

(06-12-2015 22:10:26)Szarpak napisał(a):  A propos instrukcji to pewnie już jej nie posiadasz? A szkoda bo z chęcią bym ją zobaczył.

A posiadam Smile Zrobię zdjęcie w wolnej chwili.

(06-12-2015 22:10:26)Szarpak napisał(a):  Jeżeli chodzi o Karlika to domniemam że to on po konstrukcji ramy. A czy na części podsiodłowej ramy widniał napis KARLIK to ręki sobie odciąć nie dam ale wydaje mi się że nie było.

Fabrycznie powinien był być właśnie w tym miejscu, literki z góry na dół.

(06-12-2015 22:10:26)Szarpak napisał(a):  Naklejki były tylko z przodu (właśnie ta z rocznikiem 1920), pod kierownicą z uwagą że wyciągnięcie jej grozi wypadkiem i na środku po obu stronach napis APOLLO - tak jak na Twojej Fantazji.

Seria rowerów z dużym napisem APOLLO na rurze skośnej miała nazwę modelu klejoną na rurze podsiodłowej. U mnie też tak jest - na zdjęciu tego nie widać, ale jest resztka naklejki z nazwą modelu. Napis się starł i zostało mi już tylko "AZJA" Smile

(06-12-2015 22:10:26)Szarpak napisał(a):  A właśnie - bo zachodzę w głowę - jak rozwiązane jest tylne oświetlenie w Fantazji? Klasyczna prostokątna, czerwona lampka?

Tak, taka jak w Rometach - ale u mnie była z ZSRR, tak jak reszta oświetlenia. Taka seria jakaś ciekawa Smile


Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - Szarpak - 07-12-2015 00:08:07

Z tymi Barumami i oświetleniem radzieckim to jestem w szoku. Naprawdę. Za fotkę instrukcji będę wdzięczny a wyżej Dodałem link z kilkoma zdjęciami na których faktycznie widać że naklejki były i to z napisem KARLIK 21 właśnie.


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - wigry3gdynia - 07-12-2015 01:01:35

(06-12-2015 21:32:00)Paweł13 napisał(a):  Jak byłem mały to katowałem dziecięce apollo cross nawet gdzieś się tam jeszcze poniewiera na działce.
Oj,nie ładnie.


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - f126 - 07-12-2015 13:37:31

(07-12-2015 00:08:07)Szarpak napisał(a):  Z tymi Barumami i oświetleniem radzieckim to jestem w szoku. Naprawdę.

Ta seria z której pochodzi mój rower wygląda mi trochę na jakieś pozbywanie się zapasów magazynowych albo na montaż z tanio zakupionych, nieco już "zleżałych" części: opony czechosłowackie a nie czeskie, oświetlenie radzieckie a nie rosyjskie... No i te koła o różnej ilości szprych - może i nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby przednie miało 28 a tylne 36. Tymczasem u mnie jest odwrotnie, przednie ma 36 a tylne 28 szprych, czyli zupełnie bez sensu pod względem obciążenia kół Smile Zapewne jest to efekt konieczności pozbycia się dużej ilości tylnych piast na 28 szprych.

Daj znać ile szprych jest w twoim Karliku. Jeśli z tyłu masz 36, to znaczy że organizacja tej produkcji była wyjątkowo słaba. A przecież był to już kapitalizm. A może właśnie dlatego - cena zaczęła mieć znaczenie Smile


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - f126 - 07-12-2015 22:44:01

Obiecane foto instrukcji obsługi do Apollo:

[attachment=10943]

Okładka trochę podkolorowana pisakiem, ale logo FSM na pewno tam już było Wink Myślę, że ta instrukcja jednoznacznie potwierdza związek kapitalistycznych rowerów Apollo z Fabryką Samochodów Małolitrażowych. Rowery FSM Karlik i FSM Fantazja (i może jeszcze jakieś) przeszły pod markę Apollo. Pod marką Apollo powstały też chyba nowe modele, choćby ten męski MTB na kołach 28"

Podsyłam też link do innego forum:
http://www.starerowery.org/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=5&id=1088&Itemid=95

Wątek dotyczy Fabryki Rowerów "Apollo", a w poście #2426 można zobaczyć fotkę tej samej instrukcji, z tym samym adresem producenta ale już nieco inną nazwą i logiem. Pytanie tylko, czy jest to wersja późniejsza czy wcześniejsza od mojej. Wg mnie jest późniejsza, "post-FSMowska".

Do kiedy Apollo produkowało te rowery ? A co się działo z marką Apollo za czasów istnienia FSMu ?


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - wnusiu94 - 08-12-2015 10:51:42

(07-12-2015 22:44:01)f126 napisał(a):  Rowery FSM Karlik i FSM Fantazja (i może jeszcze jakieś) przeszły pod markę Apollo.

Z tego co kojarzę, był jeszcze Apollo łudząco przypominający Reksia.


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - f126 - 08-12-2015 11:14:37

(08-12-2015 10:51:42)wnusiu94 napisał(a):  
(07-12-2015 22:44:01)f126 napisał(a):  Rowery FSM Karlik i FSM Fantazja (i może jeszcze jakieś) przeszły pod markę Apollo.

Z tego co kojarzę, był jeszcze Apollo łudząco przypominający Reksia.

Zgadza się, nawet nazywał się "Reksio". Nie trzeba też daleko szukać Smile
http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=37477

Przy okazji okazuje się, że APOLLO produkowało przynajmniej jeszcze w 1996 roku.


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - Pinio - 08-12-2015 21:53:55

Jedno dziecko z okolicy jeździ takim Reksiem Apollo, jak stał oparty o płot sprawdziłem rocznik - 00 więc chyba 2000?


RE: Co mi powiecie o APOLLO z lat '90 - f126 - 10-12-2015 12:40:51

(08-12-2015 21:53:55)Pinio napisał(a):  Jedno dziecko z okolicy jeździ takim Reksiem Apollo, jak stał oparty o płot sprawdziłem rocznik - 00 więc chyba 2000?

No ok, to mamy już pewien zakres lat, w których powstawały "post-FSMowskie" rowery Apollo.

FSM został przekształcony w Fiat Auto Poland w połowie 1992 roku. Tu na forum ostatnie rowery FSM są właśnie z tego rocznika, o młodszych nikt nie donosił (?). Myślę więc, że Apollo "weszły" najdalej w 1993, a być może już w 1992 były. Jeżeli chodzi o koniec produkcji - mamy doniesienie o rowerze z 2000 roku, a w sieci znalazłem informację, że w 2004 był przetarg na zagospodarowanie terenu po byłej Fabryce Rowerów "Apollo". Zatem rocznik 2000 jest jednym z ostatnich, a być może ostatnim.

Wychodzi więc na to, że produkcja pod tą marką trwała przynajmniej 8 lat - czyli nie tak znowu krótko.