Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy!
Impulsator w silniku 023 - Wersja do druku

+- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl)
+-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Dział: Usprawnienia (/forumdisplay.php?fid=20)
+--- Wątek: Impulsator w silniku 023 (/showthread.php?tid=17826)



Impulsator w silniku 023 - Mysiu - 15-08-2013 17:20:18

Jako iż rozmawiałem z ojcem na temat zapłonu tyrystorowego, mówił on że to bez sensu.
Lepiej zamontować impulsator i "dospawać" kawałek blaszki na magneto.

Teraz pytanie, miał ktoś takie cudo ?
Podobno zapłon wieczny puki nie walnie jakaś cewka.
Oczywiście impulsator zasilany będzie akumulatorem.


RE: Impulsator w silniku 023 - BigSoft - 15-08-2013 17:38:00

(15-08-2013 17:20:18)Mysiu napisał(a):  Jako iż rozmawiałem z ojcem na temat zapłonu tyrystorowego, mówił on że to bez sensu.

Zapłon tyrystorowy, a konkretnie CDI ma jak najbardziej sens. Jest stosowany do dziś nawet w motocyklach wyczynowych. No chyba, że Twój Ojciec miał na myśli zapłon tyrystorowy sterowany przerywaczem, to wtedy częściowo miał rację.

Mysiu napisał(a):Lepiej zamontować impulsator i "dospawać" kawałek blaszki na magneto.

Teraz pytanie, miał ktoś takie cudo ?
Podobno zapłon wieczny puki nie walnie jakaś cewka.
Oczywiście impulsator zasilany będzie akumulatorem.

Impulsator zasilany akumulatorem? :| No chyba, że masz na myśli czujnik Halla, to wtedy rozumiem. Natomiast impulsatora indukcyjnego nie zasila się niczym. To on w swoim uzwojeniu indukuje impuls, gdy blaszka/magnes przebiegnie blisko jego rdzenia.

Jeżeli chcesz dobry zapłon to masz dwie opcje: bezawaryjny, a w zasadzie mało awaryjny zapłon od Charta, albo możesz zrobić inaczej. Do oryginalnego osprzętu można podłączyć moduł zapłonowy CDI. Trzeba taki moduł zrobić. Zasila się go z oryginalnej cewki zapłonowej - tej z bolcem. Sterowanie sobie weźmiesz z tego impulsatora, który chcesz dorobić (można też z platynek, ale chcesz się ich pozbyć z tego co widzę). Dokładasz dodatkową cewkę wysokiego napięcia, najlepiej małą, suchą cewkę zapłonową (np: http://allegro.pl/cewka-zaplonowa-z-fajka-skuter-2t-quantum-triad-3-i3408343447.html) i masz CDI w 023.

Aha od razu dodam, że przy tego typu przeróbce trzeba posiadać lampę stroboskopową (no chyba, że wpakujesz tam zapłon Charta, to wtedy lampę można pominąć).


RE: Impulsator w silniku 023 - Mysiu - 15-08-2013 17:50:37

Ja chce czujnik halla bodajże włożyć, BigSoft, możesz mi to bardziej na pw opisać ? Bo widze że na elektryce sie znasz Smile


RE: Impulsator w silniku 023 - stqc - 15-08-2013 18:01:10

Ale po co się pakować w czujnik halla jak można zrobić impulsator Wink


RE: Impulsator w silniku 023 - BigSoft - 15-08-2013 18:10:25

Lepiej będzie zastosować czujnik indukcyjny, bo nie wymaga dodatkowego zasilania i można go dostać za parę złotych.

Ja w swojej prądnicy do Charta zastosowałem taki impulsator:
http://allegro.pl/nadajnik-czujnik-impulsator-2t-kible-zaplon-cdi-i3414227672.html

Jest tani i dobry. Odkąd to zamontowałem wszystko chodzi bez zarzutu i nic z zapłonem robić nie muszę. Dwa dni temu wybiło 10tys km od remontu i montażu tego, i nadal wszystko chodzi.


RE: Impulsator w silniku 023 - LukaszzT1 - 16-08-2013 13:00:00

Ja mam Tyrystorowy sterowany z przerywacza i jezdzę 2 rok bez zadnych problemów,ewentualnie mozesz spróbować dać od jakiego chinola cały zapłon,tylko wtedy musisz ogarnąć jak zrobic nową krzywkę do magneta bo od chinola maja wiekszą średnice czopu wału.


RE: Impulsator w silniku 023 - Mysiu - 16-08-2013 22:30:25

(15-08-2013 18:10:25)BigSoft napisał(a):  Lepiej będzie zastosować czujnik indukcyjny, bo nie wymaga dodatkowego zasilania i można go dostać za parę złotych.

Ja w swojej prądnicy do Charta zastosowałem taki impulsator:
http://allegro.pl/nadajnik-czujnik-impulsator-2t-kible-zaplon-cdi-i3414227672.html

Jest tani i dobry. Odkąd to zamontowałem wszystko chodzi bez zarzutu i nic z zapłonem robić nie muszę. Dwa dni temu wybiło 10tys km od remontu i montażu tego, i nadal wszystko chodzi.

TO SAMO ! Chce zamontować.
Musze albo magnes na magneto przyczepić albo przyspawać kawałek blaszki.


RE: Impulsator w silniku 023 - BigSoft - 16-08-2013 22:56:21

No więc jest to czujnik indukcyjny i żadnego zasilania do niego nie podłączasz Wink


RE: Impulsator w silniku 023 - Mysiu - 16-08-2013 23:10:36

BigSoft jest tak. Nie chce go montować wewnątrz (tj. na statorze) tylko na zewnątrz (tak aby na zewnętrznej ścianie magneta była blaszka).
Tata sie upiera że musi być zasilanie z akumulatora i moduł zapłonowy.
O zapłon tyrystorowy chodziło mu ze sterowaniem przerywaczem, mówił że miał i gorzej to chodziło niż na oryginalnym zapłonie (miał chyba jakąś samoróbkę).
Moduł - http://allegro.pl/modul-zaplonowy-racing-chinskie-skuter-2t-4t-i3410163780.html
Impulsator - http://allegro.pl/nadajnik-czujnik-impulsator-2t-kible-zaplon-cdi-i3414227672.html
Akumulator - i tu myk, ma być 12v czy 6v ?
http://dsmoto.pl/pl/p/AKUMULATOR-AWINA-WSK-WFM-SHL-JUNAK-6V-8Ah-B49-6/394
lub
http://dsmoto.pl/pl/p/AKUMULATOR-AWINA-JAWA-CZ-MZ-SIMSON-12V-5Ah-12N5-3B/355

plus do tego akumulatora kierunkowskazy http://dsmoto.pl/pl/p/-KIERUNKOWSKAZ-BIALY/506

Jak już coś robić to porządnie. Nie chce zrobić tego na odwal.
Niestety pieniądze nie latają w powietrzu więc musze zrobić tak aby się nie psuło.


RE: Impulsator w silniku 023 - BigSoft - 16-08-2013 23:20:59

----------------------------
(16-08-2013 23:10:36)Mysiu napisał(a):  BigSoft jest tak. Nie chce go montować wewnątrz (tj. na statorze) tylko na zewnątrz (tak aby na zewnętrznej ścianie magneta była blaszka).
Tata sie upiera że musi być zasilanie z akumulatora i moduł zapłonowy.

Z całym szacunkiem dla Twojego Ojca, ale nie ma racji. Moduł tyrystorowy zasilany jest napięciem 100-400V. Większość małych skuterów jak i np. sam Chart mają zapłony AC-CDI. Proponuję zapoznać się z budową takiego zapłonu.

Akumulator stosujemy dla zapłonu tranzystorowego, gdzie elementem wykonawczym jest właśnie tranzystor jak np tu:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/TematyNaForum/modul-tranzystorowy.jpg

Dobrze zrobiony taki zapłon będzie lepiej pracował niż klasyczny stosowany w Rometach z przerywaczem. Sprawdzałem osobiście na Ogarze 200, a do dziś używam takiego zapłonu w silniki pf 126p 600cm3.

Owszem istnieją zapłony DC-CDI zasilane z akumulatora, ale one mają wbudowaną przetwornicę 12-300V w środku, takie zapłony są stosowane w dużych motocyklach i to też nie jest regułą, że taki zapłon tam znajdziemy. Jest bardziej awaryjny niż proste AC-CDI.

Mysiu napisał(a):Moduł - http://allegro.pl/modul-zaplonowy-racing-chinskie-kibel-2t-4t-i3410163780.html
Impulsator - http://allegro.pl/nadajnik-czujnik-impulsator-2t-kible-zaplon-cdi-i3414227672.html
Akumulator - i tu myk, ma być 12v czy 6v ?
http://dsmoto.pl/pl/p/AKUMULATOR-AWINA-WSK-WFM-SHL-JUNAK-6V-8Ah-B49-6/394
lub
http://dsmoto.pl/pl/p/AKUMULATOR-AWINA-JAWA-CZ-MZ-SIMSON-12V-5Ah-12N5-3B/355

plus do tego akumulatora kierunkowskazy http://dsmoto.pl/pl/p/-KIERUNKOWSKAZ-BIALY/506

Jak już coś robić to porządnie. Nie chce zrobić tego na odwal.
Niestety pieniądze nie latają w powietrzu więc musze zrobić tak aby się nie psuło.

Też wychodzę z tego założenia, że jak robić to raz a porządnie. Akumulator stosujesz taki jaką masz instalację i układ ładowania. Impulsator jest ok, mam taki sam i jak pisałem wyżej sprawuje się dobrze. Co do modułu, nie wiem co on faktycznie daje. Wiem tyle, że dla 50cm3 w 2T, a tym bardziej w takim silniku jak 023 - należy pilnować, aby miał stały punkt wyprzedzenia zapłonu.


PS. Co do przeróbki impulsatora, sprawdź mój poradnik na motorowerowo.pl (artykuł o prądnicy 120W). Niby do Charta, ale może się przydać.